Hoe kan ik agrarisch grond omzetten in recreatiegrond?

Voor mijn fictief Dierenpark (project) wil ik het geërfde land van mijn opa en oma gebruiken. Echter is dit land agrarisch en niet recreatief. Ik weet dat je dan naar de gemeente moet gaan om te vragen of het omgezet kan worden. Maar hoe werkt dit precies?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
10.4K

Antwoorden (1)

Hiervoor is een wijziging van het bestemmingsplan nodig.

Een bestemmingsplan is een juridisch instrument waardoor de overheid kan bepalen voor welk doel u gronden en bouwwerken mag gebruiken.

De gemeente bepaalt voor alle gronden binnen haar gemeentegrenzen de bestemmingen, bijvoorbeeld: wonen, bedrijven, bos, verkeer of natuur.

Het wijzigen van bestemmingsplannen zijn vaak lange en intensieve procedures. Uiteindelijk zal er ook in de gemeenteraad over gestemd moeten worden.

De exacte procedures zijn verschillend per gemeente.
Wilt u een verzoek indienen om een bestemmingsplan te wijzigen? Neem dan vooraf contact op met de gemeente. Zij kan u precies vertellen op welke wijze u dit het best kunt doen en of het zinvol is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb even dieper gekeken, en het is Agrarisch gebied met waarden - landschap en natuur. Ik mag hier wel op bouwen met beperkte voorwaarden. Maar ik weet niet of ik hier dan ook een dierenpark kan neerzetten. Het is geen dierenpark met veel verblijven. Maar weides met netten erboven en een aantal stallen voor 's nachts. Het is met kangoeroes en vogels. Link: http://www.ruimtelijkeplannen.nl/documents/NL.IMRO.0335.BPBuitengebied2012-vo01/r_NL.IMRO.0335.BPBuitengebied2012-vo01_2.5.html#_5.5_Adviesprocedureomgevingsvergunningen
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Een klein, niet al te commercieel dierenpark zou nog onder "agrarisch" kunnen vallen. Maar je geeft zelf in je vraag aan dat je naar de gemeente moet om de bestemming te veranderen. DAT was de vraag die ik probeer te beantwoorden. Of het ook met de oude bestemming kan? De devil is in the details. En die zijn bij elke gemeente anders. Veel details zullen ook in onderliggende vergunningen geregeld worden.
Bovendien is niet altijd te voorspellen hoe een gemeenteraad of een individuele ambtenaar reageert.

Zoals al eerder aangegeven : deze informatie kan je het beste bij de gemeente zelf halen. Maar ook een vraag van mijn kant : je gaat erg diep in de details, toch geef je aan met een FICTIEF park bezig te zijn.
Hoe fictief is dit eigenlijk? Ben je serieus je mogelijkheden aan het verkennen, of is het een schoolproject o.i.d. wat nooit echt gerealiseerd gaat worden? In het eerste geval denk ik dat je bij de gemeente, of bij een commercieel adviseur meer en betrouwbaarder informatie kan krijgen. In het tweede geval kan het handig zijn dat je aangeeft voor welke opleiding de informatie bedoeld is. (het maakt nogal uit of het een basisschool project is, of b.v. voor een opleiding tot planoloog)