Personeel in dienst nemen, Waar moet je dat allemaal aangeven?

Ik wil binnenkort mijn eerste medewerker aannemen, waar moet je allemaal aangeven dat je iemand in dienst gaat nemen? En wat komt er een beetje bij kijken?

Bedankt alvast voor de reacties.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waar je op moet letten pf pf . Ten eerste wil je dat wel . Verantwoordelijk zijn voor een persoon . Krijgt hij last van zn nek of rug of zn kat gaat dood alles maar dan ook alles werkt op jou bedrijfs resultaat door . Is het een periode dat je het druk hebt neem een zzp of ? Maak een AO met afgesproken uren en zorg dat het een AO voor bepaalde tijd is Verdiep je daarin want anders ga je failliet . Aan nemen gaat makkelijk en gezellig maar uit elkaar gaan is voor een werkgever een heel dure traumatische zaak . Dan het kosten aspect . De medewerker ontvangt een netto salaris denkt hij maar in feite een bruto dat verschil moet jij inhouden . Dan moet jij als werkgever boven bruto nog een aantal premies en heffingen betalen . Hou als reken model aan het kost je 2x het netto salaris en hou in je hoofd dat de persoon daarvoor geen 12 maanden werkt maar zo 10 gemiddeld . Dus je gaat 12 maanden betalen en maar 10 maanden productie krijgen . / 3 weken vakantie , diverse snipper dagen , griepje / kat dood , ziek kind , sterfgeval , zorg verlofje / dus soms kost het je nog veel meer . Ben je bereid dat zonder morren op je te nemen ? En kan je dan nog winst maken ? En ben je dan nog instaat je medewerker constant te vragen hoe het gaat en doen of je blij bent dat de persoon gewoon op zn werk is . Zie het als een kind die nooit volwassen wordt . De overheid stapelt steeds meer verantwoordelijkheden op je schouders van loopbaan begeleiding opleiding / cursussen moet jij vaak betalen en door betalen \ dus nog minder productieve uren . Ziektes , ongelukken zelfs opgelopen buiten jou schuld of zelfs na het dienst verband kunnen nog op jou conto afgerekend worden . Dit is mogelijk een negatieve insteek maar overweeg 1000 x iets anders voor dat je personeel in dienst neemt .en verdiep je in de lasten je plichten nee dat valt niet mee . Ondernemers zijn positief en zien kansen tegen de verwachtingen in maar bij personeel kies een andere insteek het loopt altijd droevig af als je zelf niet goed indekt . Ik heb gelukkig honderden goede ervaringen maar helaas ook zeer slechte ervaringen die je de kop kunnen kosten als ondernemer . Succes
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou eerst maar eens goed informatie inwinnen over alle kosten waar je voor komt te staan en er dan een (paar) nachtjes over slapen. Personeel kost (heel) veel geld. Bezint eer gij begint.

Antwoorden (1)

Je meldt je aan als werkgever bij de Belastingdienst. Daarvoor kun je een formulier op de site van de Belastingdienst downloaden. Vervolgens krijg je informatie die nodig is voor o.a. het aangeven van loonheffingen. (Als loonadministratie niet je hobby is, kun je die het beste uitbesteden. Het maken van correcte loonberekeningen vraagt specifieke kennis en software.)

Je stelt een arbeidsovereenkomst op die aan alle wettelijke eisen voldoet. Val je verplicht onder een CAO dan moet je de bepalingen daarin volgen.

Voor de werknemer ook maar begint te werken, stel je zijn identiteit vast. Er is een heel stappenplan, zie de bron.

Toegevoegd na 8 minuten:
Bedenk verder dat het personeel meer kost dan het brutosalaris (premies voor werknemersverzekeringen, de Zorgverzekeringswet en, eventueel, pensioen) en bedenk ook dat je een personeelslid dat een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd heeft maximaal 2 jaar moet doorbetalen bij ziekte.

Toegevoegd na 8 uur:
Heb je een pensioenregeling voor het personeel dan meld je het ook aan bij het pensioenfonds. Heb je verzekeringen afgesloten voor je werknemers, dan meld je nieuwe ook daar aan (op de manier dat het is afgesproken met de verzekeraar).

Orienteer je verder op samenwerking met een arbodienst. Als een medewerker langer dan enkele weken ziek is, moet er een hele serie acties worden ondernomen (met bijbehorende.digitale papierwinkel) om 'm zo snel mogelijk weer te "reïntegreren".

Zorg ervoor dat je personeelsdossiers steeds op orde zijn. Als het onverhoopt ooit nodig wordt om het dienstverband bij de kantonrechter te laten ontbinden is "hij deed niet zijn best" onvoldoende grond. Waar bleek dat uit? Was er een functieprofiel, waren er planningsafspraken, tussentijdse voortgangsgesprekken, verbeteringsmaatregelen? Was dar ook allemaal vastgelegd?

Belangrijk is en blijft dat de medewerker goed in de loonadministratie zit en juist verloond wordt. Aan de Belastingdienst draag je maandelijks de ingehouden loonheffing, de premies voor de werknemersverzekeringen en de Zorgverzekeringswet.

Toegevoegd na 17 uur:
Bij de keuze voor een relatief jonge vrouwelijke werkneemster bestaat de kans dat de kans dat zwangerschaps- en bevallingsgsverlof zich aandient. Het UWV betaalt dit maar in de tussentijd zul je een tijdelijke werknemer moeten aannemen en betalen. Vaak wil de teruggekomen dame gebruik maken van ouderschapsverlof, dus opnieuw roostertechnische uitdagingen. Of korter gaan werken, vaak met de populaire vrijdag als vaste vrije dag.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En aan wie betaal je het overige geld wat op het netto loon komt? Bev. Bruto loon 1500, netto 1200. Aan wie betaal je die overige 300 ?
Computoon
7 jaar geleden
Die draag je af aan de Belastingdienst (dat is de loonbelasting en de premies voor de volksverzekeringen.) Je moet het andersom bekijken: de werknemer kost je het brutoloon. Dat staat in het contract. Een deel daarvan gaat naar de belastingdienst, een deel daarvan (nettoloon) betaal je uit aan de werknemer. Daarnaast is er natuurlijk het vakantiegeld 1x per jaar, waarvoor je elke maand al geld reserveert. Daarnaast zijn er de werkgeverslasten. Die zijn een percentage van het fiscale loon van de werknemer. Premies voor ww, wia en daarnaast voor de zorgverzekeringswet. Die draag je ook af aan de Belastingdienst en die zorgt ervoor dat ze op de juiste plaats komen. Voor een eventueel pensioen krijg je facturen van de pensioenverzekeraar. Vaak betaalt de werknemer mee aan zijn pensioen door een inhouding op zijn salaris.
ronron1212
7 jaar geleden
@Computoon ww premie wordt betaald door de werknemer.