worden timmermanspotloden nog veel gebruik?

Ik vroeg me af worden timmermanspotloden nog veel gebruikt zo ja, voor hoeveel koop je die ongeveer per 500. waarom zijn deze potloden gewild? hoeveel gebruik je per jaar?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Prijs hangt af van merk, de potloden bij de Gammel, Prakzooi en Bricodrama zijn waardeloos...! De enige echte: Lyra 333 voor rond de nabij €1,-. Bij de betere vakhandel krijg je ze als relatiegeschenk en dan staat er ook de naam van de vakhandel op: https://www.groenhart.nl/timmermanspotlood-lyra/861-00391090

Antwoorden (1)

Ze worden nog steeds veel gekocht, dus ik neem aan ook gebruikt. Al kan het best zijn dat dat tegenwoordig vooral doe-het-zelvers betreft, maar ook veel vakmannen zweren er nog bij.

Het zijn stevige potloden die niet makkelijk breken, ook niet van binnen (in tegenstelling tot normale potloden), je steekt ze makkelijk achter je oor of in een zak en ze schrijven overal op (steen, hout) , ook op natte oppervlakken, terwijl het schrift makkelijk eventueel weer te verwijderen is. Met heel veel bouw- timmer- en metselklussen waarbij je een en ander moet aftekenen, zijn ze dus nog steeds verrekte handig. Bovendien zijn ze eenvoudig te slijpen met een zak- of stanlymes zonder dat de punt steeds afbreekt. Die drie eigenschappen maken dat deze potloden nog steeds populair zijn.

Hoe veel je er nodig hebt per jaar hangt natuurlijk af van hoe veel en intensief je ze gebruikt, hoe vaak je ze slijpt en hoeveel je er verliest. Ik doe rustig een jaar met twee potloden ;-) Daar kun je dus geen zinnig wood over zeggen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wij verkopen ze 2 voor een euro ; wat je kwijt bent bij de groothandel voor 500 stuks - wat voor de doorsnee doe-het-zelver veeeel te veel is - zal afhangen van waar je besteld en eventueel ook het merk. Als je even googelt vind je ze al voor 15 cent per stuk. (ex btw ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Èn ze rollen niet weg als je ze (ergens hoog) laat vallen!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een aanvulling hierop: steeds meer doe-het-zelf-zaken hebben een plastic "potlood" die je telkens kan navullen. Retail-prijs daarvan is 10 euro per stuk ex. BTW. Het heeft dezelfde vorm (ovaal) met een grip en de inhoud is ook heel dik (dus ook niet zo gauw breekbaar). Deze zijn nog minder breekbaar dan houten timmermanspotloden. Bovendien kan je hem voor altijd gebruiken (alleen telkens bijvullen).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hm, klinkt goed, maar ik denk dat je ze daarvoor NET iets te vaak toch gewoon kwijtraakt. En je moet best veel goedkope potloden kwijt raken voor je die 12 euro er uit hebt.