Hoeveel verdient een reisbureau?

Naar mijn mening verdient een reisbureau met provisie. Ik zou graag willen weten hoeveel procent ze per boeking of per persoon aan verdienen.( of misschien werkt het compleet anders?) en stel je kunt korting krijgen, maar deze korting is niet afkomstig van het reisbureau. Verdienen ze dan nog steeds aan je als je bij ze boekt?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
27.4K

Het beste antwoord

Reisbureau's maken natuurlijk niet openbaar wat ze precies verdienen aan welke reis. Bovendien maken ze heel veel afspraken met hotels, vliegtuigmaatschappijen, campings, resorts etc. waar jij je reis heen kunt boeken. De verdiensten zullen ook sterk verschillen afhankelijk van het type reis en de bestemming.

Ze verdienen dus voornamelijk aan het prijsverschil tussen wat ZIJ betalen en wat JIJ betaalt, maar dat betekent NIET altijd dat jij als KLANT (veel) extra moet betalen voor de service van het reisbureau ; waar jij zelf via Internet één reis tegelijk kunt boeken, boeken zij er natuurlijk heel veel tegelijk en bieden die weer aan aan de klant. De "korting" die de bestemmingen dan aan hen geven, is hun winst, waardoor de reis per saldo voor jou niets duurder hoeft te zijn. Dit is dus een normaal "verdienmodel" van inkoop/verkoop.

Daarnaast betaal je altijd wat aan bemiddelingskosten voor het werk dat zij je uit handen nemen, doorgaans een paar tientjes (20/25 euro). Wat natuurlijk logisch is ; voor niets gaat de zon op. En ze kunnen je een hoop werk uit handen nemen en een hoop gemoedsrust bieden. Tenslotte is het HUN vak. En je hebt dan ook nog iets om op terug te vallen.

Daarnaast verkopen veel reisbureau's ook reisverzekeringen, en DAAROVER krijgen ze inderdaad provisie ; reden daar toch soms zelf even goed naar te kijken, want via reisbureau's betaal je voor de reisverzekering vaak wel de hoofdprijs.

Al met al zal en reisbureau ettelijke procenten (ongeveer 10 % ) van wat jij daar uitgeeft in hun zak kunnen stoppen als inkomen. Maar een vetpot is het niet (meer) ; juist doordat consumenten tegenwoordig vrij makkelijk zelf hun reis kunnen samenstellen, PLUS de opkomst van "virtuele reisbureautjes" op Internet is de margedruk (het verschil tussen inkoop en verkoop) natuurlijk enorm hoog geworden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Castle
7 jaar geleden
+ Precies. Ze nemen je veel zorgen uit handen. Ik boek altijd via D-reizen en ze kennen je bestemming omdat ze er geweest zijn. Ze weten als je extra formulieren nodig hebt (wat veel mensen vergeten die zelf boeken). Ze helpen je met je reis- en annuleringsverzekering als je die nodig hebt omdat je in de problemen bent gekomen. Ik praat uit ervaring en betaal liever wat extra voor een goede (na)service. Goedkoop is met name op vakantie duurkoop als er iets mis gaat.

Andere antwoorden (1)

Volgens mij gemiddeld 25 euro per reis.