Kun je aan een bankrekeningnummer zien bij welke bank de rekening loopt?

Veel salaris- en crediteurenadministraties zullen moeten uitkijken dat er geen bedragen worden overgemaakt naar een DSB rekening. Ik kan me zo voorstellen dat het nog een heisa wordt om dat geld terug te krijgen.

Vaak is alleen de naam de werknemer/crediteur bekend (en uiteraard alle overige gegevens) en een rekeningnummer, maar niet de bank waar die rekening loopt.

Kun je aan een rekeningnummer zien bij welke bank de rekening loopt?

14 jaar geleden
23.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeie vraag! +1

Het beste antwoord

Je kunt *vaak* zien bij welke rekening een bankrekeningnummer loopt, maar niet altijd.

Bij http://www.ibannl.org/ staat al vermeld dat de aangegeven bank bij uitzondering onjuist kan zijn.

Zo heeft mijn salarisadministratie alle betalingen aan 87-rekeningnummers geblokkeerd - ze dachten dat ze daarmee alle DSB-nummers te pakken hadden. Ik heb ze verteld dat ik een 33-nummer heb, bij de DSB. En ook oorspronkelijk geopend bij de DSB, dus niet meegenomen van de Rabobank (wat de salarisadministrateur vermoedde).

In een eerder antwoord werd vermeld dat rekeningnummer bij de OHRA met een 7 beginnen. Echter, tot voor kort had ik een rekening bij Argenta die, jawel, met een 7 begon.

Die vertaling is dus uiterst dubieus.

Hier was het trouwens nog wel een probleem. De DSB is op 12 oktober gevallen. Op 14 oktober worden de salarissen overgemaakt. Normaal gesproken kan een uitbetaling op zo'n korte termijn niet meer worden tegengehouden.

De salarisadministratie heeft hemel en aarde bewogen om de betaling naar DSB-rekeningen toch tegen te houden. Voor mij maakt het niet uit, want ik had wel een DSB-rekening, maar mijn salaris wordt naar de ING overgemaakt. Voor mijn collega's hoop ik dat de salarisbetaling naar hun DSB-rekeningen nog kon worden geblokkeerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Hier heb ik wel iets aan. De tijd tot aan de salarisbetaling is ook bij ons erg kort, maar net genoeg om maatregelen te nemen. Ik vrees echter ook voor crediteuren, die zijn wellicht iets minder actief om een dsb rekening te melden.
paulus811
14 jaar geleden
Bedankt voor je concrete info!

Andere antwoorden (4)

via www.ibannl.org kun je kijken welke bank er bij een bepaalde rekening hoort!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij hebben alle banken een aantal reeksen. De meeste met 3 of 5 beginnend zijn van de rabo. 4 en 6 van de amro. Echt 8 van de sns. 9 van ing. Maar dan is er ook nog verschil in spaar of betaal... Maar goed op spaar kan geen salaris worden gestort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn rekeningen bij de Rabo beginnen met 1 of 3
Bij de SNS 8 of 9
Bij de ABN 6 0f 4
Bij de Ohra met een 7
Bij de Fortis met 10
Ja, ik denk wel dat de eerste serie cijfers "bankgebonden"zijn...
En dan nog: ik denk dat de mensen die salaris krijgen dat voorheen bij de DSB werd gestort nu zelf hun adminstartie op de hoogte brengen dat het naar een andere reking moet gaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is tegenwoordig niet (meer) mogelijk dat rekeningnummers gekoppeld zijn aan bankinstellingen. Weliswaar zijn bijvoorbeeld rekeningnummers die met een 1 of 3 beginnen gekoppeld aan de Rabobank. Maar dat was 40 jaar geleden het geval. Anno 2009 kan je daar echt niet meer vanuit gaan.

Alle bedragen die tgv bankrekeningen bij DSB worden overgemaakt, zullen worden gestorneerd. Dat levert dus een vertraging op. De opdrachtgever ontvangt deze bedragen weer op de bankrekening, die daarna bij begunstigde zal nagaan welk rekeningnummer wel open is.

Let op dat iedereen zijn adresboek in zijn bankprogramma checkt op DSB rekeningen.