Wat zijn de consequenties als de verhuurder te laat de huurverhoging door geeft aan de huurders?

Een huurverhoging moet minimaal 2 maanden van te voren aangegeven worden aan de huurders. Nu gaat de huur per 1 juli (wederom!) omhoog maar we hebben de brief pas op 11 mei ontvangen ipv vóór 1 mei. Nou had ik begrepen dat je dan bezwaar kan maken als ze te laat zijn. Maar wat houd dat in? Als je bezwaar maakt hoe gaat dat daarna in zijn werk? En mocht je in het gelijk worden gesteld, wat gebeurd er dan? Krijg je dan geen huurverhoging of pas later?
En is 11 dagen te laateen reden genoeg om bezwaar te maken? Ik wil natuurlijk niet een verhoging maar dat is helaas jaarlijkse kost.

Toegevoegd na 1 minuut:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurverhoging/vraag-en-antwoord/wanneer-kan-ik-bezwaar-maken-tegen-huurverhoging

Dit had ik gevonden maar daar staat niets over wat er nou gebeurd ALS ze te iaat zijn. Wel dat het die 2 maanden van te voren moet.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
6.3K

Antwoorden (2)

Je moet een bezwaarbrief naar de verhuurder sturen
Dit vond ik op de site van huurcommisie.nl

Bezwaar tegen huurverhoging door huurder
Bent u het als huurder niet eens is met de huurverhoging, dan moet u schriftelijk bezwaar maken bij uw verhuurder. Kijk voor mogelijke redenen van bezwaar op de website van Rijksoverheid. U kunt hiervoor gebruik maken van het Bezwaarschrift jaarlijkse huurverhoging van de Huurcommissie. Stuur het bezwaarschrift aan uw verhuurder (dus niet aan de Huurcommissie) voordat de huurverhoging ingaat. Gaat de huurverhoging bijvoorbeeld in op 1 juli, dan kunt u tót 1 juli bezwaar maken. De verhuurder moet het bezwaar dan uiterlijk 30 juni ontvangen.
Als uw verhuurder akkoord gaat met uw bezwaar, dan krijgt u geen of een lagere huurverhoging. In het laatste geval stuurt de verhuurder u een aangepast huurverhogingsvoorstel.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Is 11 dagen te laat een goede reden om bezwaar te maken? Of komt het niet op 11 dagen aan?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nouja dat weet ik niet echt ze zijn te laat dat is wel zo maar of je met deze korte tijd gelijk krijg weet ik echt niet. Je zou contact op kunnen nemen met de huurcommissie of het juridisch loket om daar om advies te vragen
Antoni
6 jaar geleden
De website van het Juridisch Loket is www.juridischloket.nl. In sommige steden zijn rechtswinkels actief onder een andere naam.
11 dagen te laat is prima reden om bewaar te maken, consequentie zal zijn dat deze verhoging vervalt en de verhuurder alsnog een --op de juiste manier- verhoging aankondigt, Het is immers zijn recht. Je kan het een maandje of 3 a 4 eenmalig rekken met je bezwaar, beetje afhankelijk van de datum waarop je bezwaar maakt.

Wat levert het je op? 40-150 euro en de goede relatie met je verhuurder?

Je moet voor jezelf maar de afweging maken of dat het je waard is. Je hebt je verhuurder ooit nog nodig voor een of ander (oplevering, verhuurdersverklaring, verbetering woning etc).

Huurverhogingen horen er nou eenmaal bij, ook voor de verhuurder stijgen de jaarlijkse kosten. De meeste verhogingen zijn bijzonder realistisch en goed te betalen.

Als de huurverhoging voldoet aan de gestelde eisen (onder maximale huurprijs voor betreffende woning blijven; binnen de maximale percentages; het ontbreken van de inkomensverklaring van de belastingdienst bij hogere verhoging dan 2,8%; en geen huurverlaging opgelegd door de huurcommissie vanwege onderhoudsgebreken etc.) dan maak je weinig kans de verhoging te voorkomen.

Als je toch bezwaar wilt maken biedt ik je mijn hulp aan, kan je op afstand beetje mee coachen. Stuur me maar een pb als je dat wenst.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord. Huurverhogingen horen er wel bij maar het gaat al 5 jaar met de maximale 2,8% omhoog. Weet je hoeveel meer ik al betaal sinds ik hier ben gaan wonen... 5 jaar lang 2,8% er bovenop... Van de pot gerukt dus eigenlijk. En ja het mag, dat weet ik. Soms had ik beter toch kunnen kopen...
bedankt ik denk nog na wat ik ga doen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nou berg je maar want voor de komende jaren mogen verhuurders 2,5% verhogen plus de inflatie. Is om scheefwonen tegen te gaan. En dat levert het resultaat op wat jij nu zegt, beter kopen want dat is goedkoper, waarmee ruimte vrijkomt voor doorstroom en goedkopere instroom van lage inkomens.
Huur je bij een woningbouwcorporatie/vereniging of particulier?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Particulier maar wel toegewezen door de woningbouwvereniging. Het is een beetje ingewikkeld. Ik val helaas nog steeds onder de lagere inkomens. Dat kopen was eigenlijk een grapje, ik krijg never nooit niet een hypotheek alleen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat klinkt inderdaad ingewikkeld :-). Uitpondproject? maakt verder voor de rest geen verschil overigens. Maar als je al 5 jaar op 2,8% staat dan moet je toch eens kijken want dat was niet alle jaren toegestaan (zat wel een jaar van 4%+ tussen)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oke bedankt, zal ik soen.
LoCo62
een jaar geleden
Een wat als de brief met de verhoging pas op 1 juli binnenkomt? De datum of brief is 29-6. Groet,
Conny