Kun je met een petitie de woningbouwvereniging dwingen hun huurverhoging te verlagen?

De woningbouw heeft besloten om de huur met 18.79 euro omhoog te doen per 1 juli.

Welke mogelijkheden zijn er om de woningbouw duidelijk te maken dat dit echt niet kan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En waarom zou dat niet kunnen?
Alles wordt toch ieder jaar duurder?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is toch elk jaar huurverhoging?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jah klopt. Maar vind het echt veel. Zeker met al die veranderingen.

Het beste antwoord

Als eerste zal je moeten aantonen dat de huurverhoging onredelijk is, dat zal niet meevallen daar de huurhoogte afhankelijk is van het puntental van de woning en het inkomen van de bewoners. In de eerste bron staat de huurprijs berekenaar van de huurcommissie, wijkt de verhoging te sterk af dan kunt u bezwaar aantekenen bij de woningbouwvereniging, mocht deze geen gehoor geven aan het bezwaar kunt u bij de huurcommissie procedure opstarten om de verhoging geheel of gedeeltelijk te laten vervallen, lees dit alles goed door (bron 2).

Een petitie kan bij het maken van bezwaar helpen om een doorslag te geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je kan handtekeningen op gaan halen en een petitie aanbieden. Echter het zal weinig uithalen in het huidige woningbouwklimaat. Immers een directeur van Vestia heeft enorm gespeculeerd en geld verloren (persoonlijk is hij met een paar miljoen naar huis gegaan) en dat moest worden opgevangen door de overige landelijke wbv. Uiteindelijk betaalt dan de kleine man/vrouw dat tekort... t'Is niet eerlijk maar zo is het nu eenmaal!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jah helaas. Mensen komen nog meer in de problemen. En per januari 2014 komt er pas de nieuwe huursubsidie... Ik voorzie problemen bij bepaalde doelgroepen helaas. :-(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo nieuwe huursubsidie?
Dat zal weinig effect hebben in je huurcontract staat dat de huur jaarlijks zal worden aangepast. Het enige wat je kan doen als je vind dat je te veel huur betaald is een klacht indienen bij de huurcommissie.
11 jaar geleden
Dat heeft geen zin, je kunt er alleen tegenin gaan als jouw huur nu of straks hoger wordt dan de maximale huur berekend via het puntensysteem: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/puntensysteem-huurwoning

De regering bepaalt elk jaar het percentage van de maximale huurverhoging dus als jouw verhuurder zich daar niet aan houdt kun je direct daarover klagen, dan heeft ook een petitie weinig zin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist. +
Alles wordt duurder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We weten de staat van de woning niet, we weten niet wat de daadwerkelijke huur is en ga zo maar door. De informatie die de overheid geeft is miniem, de huurcommissie kan hier mogelijk meer van dienst zijn. @momopoyolo Niet correct, de huizen worden zelfs goedkoper, raar dat dan toch de huren zo hard blijven stijgen, als het zo door gaat is het voor een minima niet meer mogelijk om in Nederland een woning te hebben, dan is een koopwoning menigmaal goedkoper dan een huurhuis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat weten we allemaal niet dus verwijs ik door naar de site om de punten te berekenen waar dat allemaal in zit. Niet heel anders dan jouw antwoord. De huizen worden goedkoper omdat ze eerst prijzen hadden als gebakken lucht.
Er is wel degelijk iets aan te doen!
het is geen gebruikelijke clausule maar oke.

Huur wordt bepaald door een x aantal punten. Wanneer je woning meer punten heeft wordt de huur te duur. Als het echt overduidelijk is dat je teveel betaald aan huur. Dan kun je de woningbouw corporatie verzoeken de huur te verlagen. Doen ze dat niet dan zou je de woningbouwcorporatie kunnen dagvaarden. Hierin zet je als vordering een huurverlaging en op welke grond. Er moet wel een nieuwe huurprijs aangegeven worden. of een door de rechter te bepalen schappelijke nieuwe huurprijs. De rechter bepaald op den duur dan hoeveel de nieuwe huurprijs moet worden wanneer de prijs schrikbarend hoog is.

Deze optie is bijzonder en kost veel geld. want een dagvaarding, griffie kosten zijn echter niet goedkoop. Daarnaast kan het ongeveer een jaar duren want een bodem procedure is niet kort bij de kanton rechter.

MAar het is een optie.