Mag afgifte huurdersverklaring geweigerd worden?

De huurder is een nette persoon die nooit achterstanden heeft gehad en de woning in perfecte staat heeft. De verhuurder echter wil niet "zomaar" een verhuurdersverklaring afgeven "in verband met fraude". Ze willen het wel faxen of emailen zodra de nieuwe woning aangeboden wordt. ( kan te laat zijn, omdat de huurder dan letterlijk 3 werkdagen heeft om alle papieren in te leveren, vandaar de behoefte om NU de verhuurdersverklaring te krijgen)

MAG de verhuurder dit weigeren af te geven aan de huurder zelf? En zo nee, hoe zorg je dan dat je alsnog die verklaring krijgt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

De afgifte wordt formeel niet geweigerd ze willen het alleen later doen. Ik zou wel doorvragen over dat fraude. Waar zijn ze bang voor? Willen ze het naar jou faxen of mailen of naar de nieuwe verhuurder? Het tweede geval moet je weigeren want jij bent zelf verantwoordelijk voor het inleveren van alle papieren. Het eerste kan wel, je belt gewoon zodat je weet dat je een woning krijgt aangeboden ze op en vraagt ze direct die mail te sturen en vervolgens ga je elk uur bellen als ze het niet doen. Je hebt drie werkdagen dus zij ook, dat is tijd genoeg.

Ik zou gewoon nogmaals bellen, uitleggen dat je alle papieren klaar wilt hebben liggen voor het geval je ziek wordt, je het druk hebt op je werk of wat dan ook en of ze mee willen werken. Vraag dus wat ze bedoelen met fraude, welke fraude hebben ze op het oog? Als dit niet lukt: vraag dan of ze de brief al klaar willen maken zodat ze die meteen kunnen mailen naar jou als je daarom vraagt.

Zolang ze niet weigeren is er geen wet die zegt dat wat ze doen niet mag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je zeker bent van een nieuw huis is er echt nog wel tijd genoeg, zeker als je vraagt of ze de brief al klaar willen maken in de computer.

Andere antwoorden (1)

Ja, de afgifte van een verhuurdersverklaring mag geweigerd worden. Er is geen wettelijke basis voor een verhuurdersverklaring. Een verhuurder is dan ook niet verplicht om deze te vragen of af te geven. Je bent evenmin als huurder verplicht een dergelijke verklaring te overleggen als een verhuurder hierom vraagt, maar dit kan tot gevolg hebben dat de verhuurder geen huurovereenkomst met je aangaat.

Als de oude verhuurder weigert om rechtstreeks (i.p.v. aan de nieuwe verhuurder) een verhuurdersverklaring af te geven i.v.m. fraude, kun je bezwaar maken. Indien je hier hulp bij nodig hebt, kun je contact opnemen met een juridisch loket of rechtswinkel bij jou in de buurt.

De eis van een verhuurder om een verhuurdersverklaring te overleggen, werkt rechtsongelijkheid in de hand. Iemand die net zijn huis heeft verkocht, kan per definitie geen verklaring overleggen omdat hij geen verhuurder had. Bovendien kunnen verhuurders als ze moeilijk willen doen, weigeren om een verklaring af te geven of opzettelijk een valse verklaring afgeven. Sommige verhuurders blinken nu eenmaal niet uit in eerlijkheid en de eis om een dergelijke verklaring werkt daardoor machtsmisbruik in de hand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iemand die net zijn huis heeft verkocht mag gewoon daar bewijs van overhandigen, de jaaropgaaf van je hypotheekverstrekker bijvoorbeeld: http://www.vestia.nl/RotterdamFeijenoord/Service/WoningAccepterenWeigeren/Pages/default.aspx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verder denk ik niet dat het in het belang is van degene waar het hier om gaat om geen verhuurdersverklaring te willen overleggen en verder denk ik dat het weinig zin heeft om naar die rechtswinkel te gaan omdat een verhuurder toch niet verplicht is om die verklaring af te geven. Een beetje minder moeilijk doen lijkt me handiger in deze zaak omdat de verhuurder het WEL wil afgeven maar alleen niet nu. Als je gaat doen wat jij adviseert loop je de kans dat je niets meer krijgt en dan loopt diegene ook het nieuwe huis wellicht mis. Er wordt niets geweigerd dus het lijkt me verstandiger om niet te doen alsof.