Kan ik 'gedwongen' worden om een factuur te betalen?

Ik had een sample van iets aangevraagd (dacht dat dit gratis was) en nu krijg ik een mailtje dat ik wanneer ik de sample wil houden en niet terugstuur, ik een factuur krijg en moet betalen voor de sample. Kan ik dit ook niet doen? Ze hebben geen bankgegevens van mij, alleen een naam en adres.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K
Amadea
7 jaar geleden
Toch kan dit uitdraaien op een deurwaarder, als je het met boetes erbij tot een hoog bedrag laat komen. Naam en adres is voldoende voor zo'n bezoek....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou eerst even contact met de verzender opnemen en vragen of hij kan aantonen waar je hebt aangegeven akkoord te gaan met een koopovereenkomst.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat voor "sample" was het "? Als je een link hebt, kunnen we eventueel proberen te beoordelen of het oplichting is, of dat je er gewoon legaal ingetuind bent.
Ritsuka
7 jaar geleden
Volgende keer goed de voorwaarden lezen. Heel vaak is dit sneaky.
paulus811
7 jaar geleden
Je hebt niet goed gekeken en nu wil je de verkoper voor jouw fout op laten draaien? Kom op, wees sportief en neem je verlies. Jij noemt het een sample, maar ben benieuwd of de verkoper dat zo aanprijst. Het lijkt me geen torenhoge rekening als het werkelijk om een sample gaat.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
@paulus811
Een verkoper presenteert heel vaak zijn 'sample' alsof (!) het een gratis product is. Mensen trappen er in en worden soms op hoge kosten gejaagd. En dan moet het slachtoffer 'sportief' zijn volgens jou ?!? Ik ben bang dat ik te weinig gegevens heb om uit te maken of die opmerking van jou wel terecht is.
Ritsuka
7 jaar geleden
voordat je de sample toegestuurd krijgt moet je je informatie doorgeven en de voorwaarden accepteren.
Daar staat het netjes in vermeld over het algemeen (dat zijn ze verplicht), maar mensen lezen de voorwaarden zo goed als nooit. Ze hebben zelfs eens een test gedaan bij een webshop, dan stond er een vinkje bij de tekst 'hierbij verklaar ik dat mijn ziel eigendom word van (webwinkel)'. Je kon het vinkje gewoon uitzetten, maar bijna iedereen liet het gewoon aangevinkt staan, omdat ze het niet hadden gelezen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het gaat mij niet om het geld, ik heb gerust 5 euro in mijn portemonnee. Het gaat mij om het feit dat ik het niet kan betalen, ik ben 14 en heb geen rekening. Ik zou niet weten hou ik het zou moeten regelen om te betalen of terug te sturen. Het was een cadeautje voor mijn moeder. Maar ik heb gemaild en ze hebben de bestelling geannuleerd. Wil toch even melden dat ik sommige reacties een beetje lullig vind.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voor de andere: bedankt voor jullie hulp
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dan zou ik voor de toekomst toch maar vast een bankrekening openen, die ben je vaker nodig. Zeker bij aankopen via internet

Het beste antwoord

Niet elk "sample" is ook gratis. En soms moet je bijvoorbeeld wel degelijk verzendkosten betalen. (Dit geldt vooral voor de "gratis" probeer-aanbiedingen van websites waar je op terecht komt als je op advertenties hebt geklikt).

Dat jij even niet had opgelet , en dacht dat het helemaal gratis was, doet niet ter zake. Evenmin als het feit dat ze je bankrekening niet hebben.

Er is een overeenkomst gesloten, en de andere partij heeft zich aan de overeenkomst gehouden. (Tenzij het bewijsbaar oplichting is, dan is het een andere zaak). Nu moet jij jouw deel van de overeenkomst nakomen, OF deze ontbinden door het artikel in kwestie terug te sturen.

Als je weigert te betalen, kun je vroeg of laat rekeningen, aanmaningen en uiteindelijk een vordering verwachten. Dat geeft een hoop ellende die het "sample" in kwestie vast niet waard is.

Dus ja, je kunt gedwongen worden een factuur te betalen als je de goederen in kwestie wilt houden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je geeft aan dat je het niet kan betalen en in jouw vraag geef je ook aan dat je hem dient terug te sturen als je niet wilt/kan betalen.

Nou, dan kies je toch voor optie B en stuur je hem terug. Verzendkosten moet je dan even voor lief nemen. Of voor je eigen gemoedsrust kan je doen alsof je dat "gehuurd" hebt tegen het bedrag waarmee je hem terug stuurt. Je kan evt. een poging wagen om te vragen of je het kosteloos kan retourneren. Maar dat is echt het maximale wat je er uit kan halen.

Ik zou hem in geen geval zelf houden, maar z.s.m. proberen terug te sturen (want voor je het weet zit er een bepaalde periode aan dat je hem mag proberen, dat je hem binnen die periode moet retourneren als het niet bevalt).

Ik snap het ... het is zuur (dat je eerst dacht dat het gratis was) ... maar zo zit grote-mensen wereld in elkaar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kadootje (sample) is al aan moeder gegeven!