Mag een werkgever het rooster aanpassen waardoor je niet 2 dagen achtereenvolgend vrij hebt wanneer je het weekend werkt?

Extra toelichting:

Ik doe servicedesk werk waarbij we ondersteuning bieden aan grote klanten in de Retail tak. Dit betekent dat wij ook in het weekend een vaste bezetting hebben. De regel is: als winkels open zijn, zijn wij aanwezig.

Eerder was de regel dat wij altijd een aaneengesloten weekend van 2 dagen hebben:
> werk je op zaterdag, krijg je zondag en maandag vrij
> werk je op zondag, krijg je vrijdag en zaterdag vrij

Het gaat om verschoven werkdagen en dus een verschoven weekend, maar mag er zomaar een dag tussen het weekend zitten?

Zaterdag werken, zondag vrij, maandag werken, dinsdag vrij bijvoorbeeld...?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Af en toe mag dit voorkomen maar niet consequent
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Amadea
6 jaar geleden
Waarom? Waar staat dat?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Arbowet Na een werkweek: minimaal 36 aaneengesloten uren niet werken.
In een periode van 14 dagen: minimaal 72 aangesloten uren niet werken. Deze periode mag gesplitst worden in twee onafgebroken perioden van minimaal 32 uur.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
32 uur is volgens mij toch echt minder dan 2 dagen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja maar aanzienlijk meer uren als 1 dag heeft hè.
Maar als je het beter weet zeg het dan