Ben je verplicht tewerken op een vrijde dag?

Mijn dochter had een dag vrij gevraagd en gekregen, heeft op die dag wat afspraken gemaakt o.a. bij dierenarts. Wordt ze 's morgens om 8 uur gebeld door de "leidinggevende" dat ze toch moet komen werken. Omdat de leidinggevende er een chaos van maakt en op het laatste moment er achter komt dat ze te weinig personeel heeft die dag. Mijn dochter heeft geweigerd te komen, omdat ze afspraken had. Nu is ze bij de directeur op het matje geroepen, als hij die dag op het werk was geweest, was er grote kans geweest dat ze op staande voet ontslagen was wegens werkweigering. Kan dat zomaar?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K
ronron1212
7 jaar geleden
Nee dat kan niet zo maar.
Utrecht
7 jaar geleden
Daar kan ze niet voor worden ontslagen. Dat is grootspraak.
Ze heeft vrij gevraagd en gekregen (gedocumenteerd hoop ik!). En met de gemaakte afspraken kan niet verwacht worden dat ze toch komt werken en alles afzegd.
Belangrijk is de leidinggevende laten bevestigen dat er inderdaad vrij is gevraagd en gegeven (er is kans dat ze hier dus onderuit willen zien te komen. Dus even politiek behendig handelen).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit klopt ik heb dit ook meegemaakt op mijn vorige werk. Wat staat in de cao van het bedrijf waar je dochter werkt? Meestal zijn deze zaken ruim omschreven in de cao of arbeidsovereenkomst. Bij mij stond ook dat verlof en vakantie indien nodig ingetrokken kan worden door de werkgever.

Antwoorden (1)

Zoals bij veel van dergelijk juridisch vragen is het antwoord niet vaak goed te geven. Het komt vaak aan op redelijkheid en billlijkheid waar uiteindelijk de rechter bepaald wat dat gezien de omstandigheden inhoudt.

In principe moet een werkgever als goed werkgeverschap vereist een belofte nakomen. Echter het kan voorkomen dat door dringende omstandigheden er toch op mag worden teruggekomen. Vakantieverloven mogen dus worden ingetrokken.

Wat denk ik bepalend is in deze zaak is het tijdstip van intrekken. Als dat s'morgens nog moet gebeuren is dat wel heel kort dag. Een werkgever behoort zijn zaken toch dusdanig op orde te hebben dat werknemer meteen moet komen. Wat er bij komt is of werknemer weet het inderdaad moeilijk in te plannen werkzaamheden waarbij overwachtte situaties deel uitmaken van het werk waar werknemer op bedacht moet kunnen zijn. Echter de werkgever moet ook een redelijke afweging maken of er geen andere betere oplossingen mogelijk zijn en of het echt dringend is.
Ook de reden dat een vrije dag is opgenomen is van belang voor de vraag wat van de partijen verlangt kan worden.

Indien werknemer wel genoopt is om vrije dag in te leveren kan daar eventueel wel een schadeloosstelling voor gelden. Dit zijn bijv. annuleringskosten.

Van al het bovenstaande hangt tevens af inhoeverre sprake kan zijn van werkweigering die ontslag op staande voet rechtvaardigen. Om daar echt iets concreets over te zeggen moeten de finesses van de zaak bekend zijn.....

https://www.das.nl/juridische-informatie/werk/arbeidsovereenkomst/vakantie-en-verlof/vakantiedagen/mag-mijn-werkgever-mijn-reeds-geboekte-vakantie-intrekken
https://www.jurofoon.nl/blog/blogpost/ontslag-wegens-werkweigering
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank voor uw reactie. Als aanvulling op het verhaal, mijn dochter woont sinds een poos niet meer in de plaats van haar werk. Aanvankelijk gaven ze haar geen reiskostenvergoeding maar dat moesten ze wel. Ze moet een half uur rijden met de auto. Andere collega's wonen dichtbij. Wij hebben de indruk dat ze mijn dochter proberen weg te pesten. Dat lukt al aardig, ze heeft al thuis gezeten met burn-out klachten. Op het werk zakte ze ineens door haar benen en kon niet meer lopen. Ze is al bij de arbo-arts geweest en heeft daar haar verhaal gedaan. De arbo houdt haar werk al in de gaten omdat er meer personeel met problemen is. Het lijkt mij als ze dringend personeel nodig hebben dat er dan beter eerst personeel gebeld kan worden die op 5 minuten fietsen afstand wonen, toch? En die ook die dag vrij hadden gekregen.