Hoe kan je ambassadeur namens NL worden in het buitenland?

Waar kan jij je aanmelden of wat moet je doen om ambassadeur namens NL te worden in het buitenland? Vind je dan ergens vacatures of iets dergelijks?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.startpagina.nl/v/financien-werk/carriere-werk/vraag/449445/richting-volgen-ambassadeur
tinus1969
7 jaar geleden
http://www.dub.uu.nl/artikel/achtergrond/diplomatenklasje-gaat-om-je-kwaliteiten-om-je-levenservaring.html Ambassadeur worden is (in nederland) weggelegd voor ervaren diplomaten, dus mensen die langdurig bij het ministerie van BuZa hebben gewerkt.
Antoni
7 jaar geleden
Er is op het ministerie van Buitenlandse Zaken een "diplomatenklasje". Tot die opleiding zal je in ieder geval toegelaten moeten worden. Dan zal je ook meteen worden geleerd dat de naam van ons land Nederland is en niet NL.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een leerzaam verslag van Marc Kranenburg, diplomatiek redacteur, correspondent (Brussel), chef Haagse redactie, NRC Handelsblad
https://www.nrc.nl/nieuws/2008/09/06/het-diplomatenklasje-van-2008-11601855-a294393
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoi Antoni, Volgens mij heb je wel door dat ik dit als afkorting gebruikte omdat de schrijfwijze dan wel makkelijker is. Natuurlijk weet ik dat Nederland Nederland is en de afkorting NL. Ik dacht ik meld het je maar even.
Antoni
7 jaar geleden
In het super interessante en vermakelijke verslag dat JoanDArc doorgeeft, -dank je wel, @JoanDArc- staat dat ze op het ministerie dol zijn op afkortingen. Misschien heb ik wel ongelijk...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Duimpje omhoog!

Het beste antwoord

Een aparte studierichting om ambassadeur voor Nederland in het buitenland te worden is er niet.
In de beroepengids staan wel voorwaarden waaraan iemand minstens moet voldoen:
In de traditionele zin werkt een ambassadeur voor de staat, binnen het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Het Ministerie beslist wie er naar welk land gestuurd wordt en wat de richtlijnen voor elke ambassadeur zijn. In sommige landen zal men voornamelijk aan het werk zijn om informatie in te winnen en een goede verstandshouding staande te houden.
Een ambassadeur zal altijd alert moeten zijn, waar die zich ook bevindt, om goed de wil en het beoogde imago van Nederland over te kunnen brengen, en op elke situatie in te springen. Men mag dan wel van diplomatieke onschendbaarheid genieten, dat betekent niet dat men de grenzen van de wet in het buitenland op dient te zoeken. Of men bij de Europese Unie werkt, of ver weg van huis in de ambassade van een land dat niet Nederland-gezind is, altijd heeft men een uitstraling van autoriteit en standvastigheid nodig, en een flexibele geest die tegen alle stressvolle situaties opgewassen is.
Bij het opbouwen van een carrière die meer kansen biedt om ooit uitgezonden te kunnen worden als ambassadeur zijn vakken als Economie, politicologie, minstens drie talen vloeiend schrijven en spreken van belang.

Toegevoegd na 58 minuten:
Als je op enig moment hebt voldaan aan alle opleidingseisen en een bliksemcarrière hebt gemaakt bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken ben je er nog niet. Je zult geen moeite hebben met bijkomende triviale zaken die plots belangrijk zijn bij een functie als ambassadeur, dus als vertegenwoordiger van het staatshoofd.
Je zult de geldende etiquette perfect moeten kunnen beheersen, zoals, wie en hoe stel je onbekenden aan elkaar voor, in welke volgorde met wie en hoelang praat ik tijdens bijeenkomsten en recepties.Mee kunnen praten over veel verschillende onderwerpen.
Hoe ontloop je beleefd politieke vragen. Wanneer en hoe draag je een smoking of jacket, waar laat je je handen, stijlvol kunnen dansen en met wie. Beheers je deze wellevendheidsvormen alsof je deze bij de geboorte hebt meegekregen dan ben je er nóg niet.
Om uiteindelijk kans te maken om uitgekozen te worden om als ambassadeur het Nederlandse staatshoofd in het buitenland te mogen vertegenwoordigen is niet het allerbelangrijkste wat je kent, maar wie je kent. Dat begint al bij je partnerkeuze.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
Prima antwoord. + 1 voor je antwoord!