Mijn werkgever heeft mij uitgekozen voor op de nieuwe recrutmentposters, wat zijn mijn rechten?

Ik werk bij een bedrijf dat filialen heeft door heel het land. Nu willen ze nieuwe recrutmentposters laten maken en daar hebben ze mij voor uitgekozen. Ik krijg tijdens de fotoshoot gewoon mijn uurloon maar vraag me nu toch wel af wat mijn rechten zijn en hoe ik er voor kan zorgen dat de poster echt alleen daarvoor gebruikt wordt. Heb ik daarnaast ook recht op meer dan alleen mijn uurloon?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Deelantwoord: je hebt geen recht op meer dan je uurloon. Je werd (uiteraard) doorbetaald toen de foto in werktijd werd gemaakt In die tijd heb je geen andere werkzaamheden verricht.

Toegevoegd na 5 minuten:
Deelantwoord m.b.t. het maken van/het gebruik van de foto

"Mag een werkgever foto’s van werknemers openbaar maken?
Particulieren arbeidsrecht
Redactie JuroFoon

Door: Redactie JuroFoon

04 apr 2016

Arbeidsrecht

Portretrecht
Het antwoord op deze vraag kan gevonden worden in het portretrecht. Dit recht houdt in dat een portret van iemand niet mag worden gemaakt zonder dat de geportretteerde daarvoor toestemming heeft gegeven. Ook voor de openbaarmaking zal de werknemer toestemming moeten geven.

Toestemming geven
Deze toestemming kan bijvoorbeeld onderdeel zijn van de arbeidsovereenkomst of wordt door de werknemer gegeven op het moment dat er foto’s worden gemaakt. Heeft werknemer geen toestemming gegeven en wordt toch een foto van hem gemaakt en geopenbaard dan kan dit ongeoorloofd zijn. Dit zal ongeoorloofd zijn wanneer het redelijk belang van werknemer zich tegen openbaarmaking verzet. Omstandigheden die hierbij een rol kunnen spelen zijn:

    Staat werknemer alleen op de foto of staat hij in een groep?
    Betreft het de openbaarmaking van een foto van een huidige werknemer of een ex-werknemer?
    Wordt de privacy van werknemer geschonden door de openbaarmaking?
    In welke context wordt de foto openbaar gemaakt?

Of er sprake is van een redelijk belang is afhankelijk van de omstandigheden van het geval en zal per individuele situatie beoordeeld moeten worden. Je kan, om onduidelijkheden te voorkomen, afspraken maken over het gebruik van foto’s, ook na uitdiensttreding."
Computoon
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
@Computoon, mbt dat uurloon. Als het gaat om poseren , voor foto's waar je 'het gezicht' bent van een recruitment campagne, dan is er sprake van andere werkzaamheden dan normaal, en hoort daar ook een andere beloning bij.
Computoon
7 jaar geleden
Als je incidenteel andersoortige taken werkzaamheden uitvoert -is mijn ervaring- wordt daar niet extra voor betaalt. Denk aan het incidenteel waarnemen van een leidinggevende. Of aan de boekhouder die op een stil moment met de bus van de baas een pakket wegbrengt naar een klant. Of de secretaresse die het telefoonmenu inspreekt. Vraagsteller is geen ingehuurd fotomodel. Wat ik wel sympathiek zou vinden, is als de werkgever een attentie zou geven als een VVV-bon.
Computoon
7 jaar geleden
Betaalt = betaald