Ik wil graag fulltime schrijver worden met opleiding tot kostuumnaaien ernaast. Ik heb nog nooit iets gepubliceerd. Wat zijn goede uitgevers?

Op het moment ben ik afhankelijk van een uitkering van bij lange na geen 75 procent van het minimumloon. Ik wil volledig van de uitkering af. Geld voor een opleiding heb ik niet tot nauwelijks.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
Computoon
7 jaar geleden
Er zijn in ons land vrijwel geen schrijvers die van de "schrijverij" kunnen leven.
Erna55
7 jaar geleden
Stuur je manuscripten naar diverse uitgevers.
De uitgever die je boek wil uitgeven is voor jou een goede.
Amadea
7 jaar geleden
Je kunt niet zomaar schrijver worden. Er zal eerst een bepaald talent daarvoor aanwezig moeten zijn, en dan moet je het geluk hebben dat een uitgever hetgeen jij schreef interessant vindt.
SimonV
7 jaar geleden
Kijk eerst naar welke uitgeverij veel boeken uitgeeft in het genre waarin jij schrijft.
Stuur je manuscript hier naar toe.
De kans is groot dat je veel afwijzingen krijgt. Laat je niet ontmoedigen, veel bekende schrijvers zijn zo begonnen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"... Met opleiding tot kostuumnaaien ernaast..."
"... Geld voor een opleiding heb ik niet tot nauwelijks." ??? Je kunt ook een andere volgorde aanhouden, dat je eerst op zoek gaat naar een gewone baan, desnoods via een uitzendbureau, en in je vrije tijd gaat schrijven. Nu wil je gaan schrijven terwijl je nog geen idee hebt van hoe of wat. Ik vraag me af of dat een goed idee is, zéker als je financieel afhankelijk wil zijn van je schrijverschap.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Opleiding tot kostuumnaaster (ca2 dagdelen) kost om en nabij de 150 euro per maand, daarbij komen dan alle materialen en machines en de periodieke examenkosten (en reis- en verblijfkosten voor meerdaagse examens) van een paar honderd euro . Betaalbaar, maar niet van een uitkering.

Antwoorden (2)

Als je geld nodig hebt, is schrijven niet echt een voor de hand liggende optie. En dan druk ik me voorzichtig uit. Schrijven kóst vaak geld in de vorm van niet-betaalde werktijd.

Als je een uitgever zoekt, moet je je manuscript(en) opsturen. Dat is de enige manier om erachter te komen welke uitgever bereid is om jouw werk uit te geven. Je kunt wel graag willen dat uitgever A je werk uitgeeft met als tweede keus B en derde C, maar als ze geen van drieën jouw werk wil uitgeven, kom je daar niet verder mee. Misschien ziet alleen uitgever D (of zelfs X) brood in jouw werk, of vind je helemaal geen uitgever en moet je van voren af aan beginnen of kiezen voor uitgeven in eigen beheer (wat meestal betekent dat je er zelf bij inschiet) omdat je per se wilt publiceren. Dus wat in theorie een 'goede uitgever' is, of waar een ander goede ervaringen mee heeft, zegt vrijwel niets over wie jóuw werk uit zal willen geven. Je kunt wel een beetje een idee hebben omdat uitgevers soms een eigen specialiteit hebben, maar daar houdt het ook wel een beetje mee op.

Geen enkele beginnende schrijver kan leven van dat vak leven. Dus geld voor een opleiding zul je er niet mee verdienen zonder andere inkomsten ernaast. Schrijven is eigenlijk altijd in elk geval in eerste instantie iets wat je doet in je vrije tijd. Het levert je financieel gezien niets op tot je klaar bent en zelfs dán is het nog maar de vraag of je er iets van terugziet. Eerst moet je een uitgever vinden die het wil uitgeven, en dat betekent opnieuw heel veel onbetaalde tijd werken om je tekst aan te passen zoals de uitgever dat wenst. En áls het je dan lukt je boek uit te laten geven, zal het je in heel vaal gevallen hooguit een paar tientjes per jaar opleveren.

Mocht nu blijken dat je een enorm talent bent en je schrijft een bestseller, dan zul je daar natuurlijk meer aan overhouden. Maar dat is allemaal pas nádat je boek in de winkel ligt en daadwerkelijk goed gaat verkopen. De jaren (of maanden, maar niet zelden zijn het jaren) die je aan je boek werkt vóór het zover is, leveren je in geld uitgedrukt niets op. En zelfs een bestseller maakt niet dat je ineens kunt leven van je schrijven. Of in elk geval niet van enkel dát schrijfwerk.

Kortom: een uitgever vind je door je werk op te sturen naar verschillende uitgevers. Je moet dus wel eerst je werk - min of meer - af hebben. En als je géld nodig hebt, kun je beter voor een baas gaan werken. Ook van freelance klussen is het namelijk heel moeilijk leven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
"En zelfs een bestseller maakt niet dat je ineens kunt leven van je schrijven. Of in elk geval niet van enkel dát schrijfwerk." J.K. Rowling bewees dat dat wèl kan...
Ivana
7 jaar geleden
Antoni: uitzonderingen bevestigen de regel. :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Uiteraard gebeurt dat ook. Maar ik schreef dan ook dat dit niet 'ineens' maakt dat je ervan kunt leven. Dus dat zelfs een bestseller niet direct (oer definitie) maakt dat je 'binnen' bent. Daarmee ontken ik niet dat het wel degelijk voor kán komen. Daarbij: J.K. Rowling schreef niet één bestseller, maar een hele serie, Dat maakt ook nogal uit natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En deed naast het schrijven van die boeken ook nog HEEL veel meer ; die heeft natuurlijk veel geluk gehad, maar NIET op haar gat achter haar typmachine gezeten.
"Schrijver" is een staat van zijn of een activiteit/hobby (net zoiets als lezer, roker, wandelaar, reiziger) geen "beroep". Dat is het maar voor een hele enkeling, en daar kun je niet voor leren. Dan moet je eerst goed zijn.

Een uitgever bepaalt niet of een boek goed is ; daar moet de schrijver voor zorgen. In zijn eigen tijd. Dan zie je later wel of je er van kunt leven, want daarvoor moet je ZO goed zijn dat een uitgever je al betáált voor je bent begonnen met schrijven. Elke uitgever kan net voor jou de goede zijn ; in de praktijk moeten schrijvers langs heel at uitgevers leuren voor ze het voor elkaar krijgen gepubliceerd te worden, en vaak moeten ze daar ook neg zelf veel in investeren.

Kostuumnaaister is WEL een beroep , al zul je daar vandaag de dag voor een groot deel ook ondernemer voor moeten zijn en zelf je klanten bij elkaar sprokkelen, of je moet geluk hebben op een atelier terecht te kunnen.

De beste optie die je hebt is gewoon fulltime gaan werken - het doet er geen hout toe of je dat leuk vind of niet - desnoods ongeschoold werk. Dan heb je geld voor je Dankaerts of Ensaid of welke opleiding je ook volgt, en in je vrije tijd kun je dan proberen of je iets kunt schrijven dat verkoopt. Afhankelijk dáárvan kun je dan het besluit nemen minder uren te gaan werken om meer tijd voor je schrijven te hebben. Mits je het je kunt permitteren.

Vergeet echter niet dat in een opleiding tot kostuumnaaister ook heel wat uren huiswerk en kosten gaan zitten. En het is GEEN erkende opleiding in de zin van dat je er studiefinanciering voor krijgt ; het is helemaal op eigen kosten.