Mag een werkgever een werknemer verplichten een oogtest te laten doen bij de functie van chauffeur?

Werkgever vermoedt dat werknemer een bril nodig heeft.

7 jaar geleden
3.1K
paulus811
7 jaar geleden
Lijkt me een prima werkgever en vooral in het belang van de werknemer. Hoe kun je hier nu op tegen zijn?
Erna55
7 jaar geleden
Waarom wil de chauffeur niet zijn ogen laten testen ?
In het ergste geval zal hij een bril moeten gaan dragen.

Het beste antwoord

Niet op die manier, een werkgever is geen medicus.

Wel is het mogelijk dat in de CAO sprake is van verplichte periodieke keuringen. Daarin worden ook de ogen "meegenomen".

Verder worden de ogen getest (enz.) bij het aanvragen of vernieuwen van een rijbewijs C.

Ook bestaat nog het periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek dat de werkgever (volgens artikel 18 van de Arbeidsomstandighedenwet), periodiek moet aanbieden, het PMO.

Artikel 18: "De werkgever stelt de werknemers periodiek in de gelegenheid een onderzoek te ondergaan, dat erop is gericht de risico's die de arbeid voor de gezondheid van de werknemers met zich brengt zoveel mogelijk te voorkomen of te beperken."

NB
"Werknemers zijn niet wettelijk verplicht tot deelname aan PMO. Er kan wel een verplichting bestaan op grond van een wet of de CAO voor uw branche of sector.

Een ‘gewoon’ (niet verplicht) PMO kan geen gevolgen hebben voor de rechtspositie van een werknemer. Dat kan wel het geval zijn wanneer sprake is van verplichte periodieke keuringen."
Computoon
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ligt eraan. Als dat in de arbeidsovereenkomst staat dat de werkgever een oogtest mag toedwingen naar werknemer en de werknemer heeft handtekening gezet, dan mag dat.