Mag een werkgever een tijdelijk contract aanbieben, wanner je een vast contract heb?

Bij mijn werkgever heb ik een vast contact.
Doordat ik een andere functie heb gekregen, heb ik van mijn werkgever een tijdelijk contract gekregen, Kan dit met de nieuwe wetgeving?
Of sta ik in mijn recht om mijn vaste contract te behouden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Je behoort gewoon je vaste contract te behouden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heb je al geaccepteerd/getekend? Niks tekenen iig.

Antwoorden (1)

Dat kan, als jij ermee akkoord gaat. De hoofdregel is dan wel dat de werkgever de tijdelijke arbeidsovereenkomst moet opzeggen (met ontslagvergunning dus) als hij alsnog van je af wil. De tijdelijke arbeidsovereenkomst wordt dan beschouwd als een voortgezette arbeidsovereenkomst. Die tijdelijke eindigt in dat geval niet van rechtswege (= automatisch, na het verstrijken van de tijd waarvoor deze werd aangegaan.) Als de ontslagvergunning wordt gegeven, kan alsnog worden opgezegd. Zoek maar eens op internet op Regetlie-regel.

Als het echter gaat om een wezenlijk andere functie met andere taken en verantwoordelijkheden, geldt die regel niet. In dat geval is sprake van een nieuwe arbeidsovereeenkomst. De hele "riedel" van maximaal 2 tijdelijke verlengingen maar niet langer dan 2 jaar begint dan opnieuw te lopen. Met het risico dat er geen verlenging in zit en de tijdelijke arbeidsovereenkomst "gewoon" automatisch eindigt na verloop van de tijd waarvoor ze werd aangegaan.
Kortom, het mag maar het brengt een risico met zich mee. Win deskundig advies in en overweeg of je nieuwe functie dit risico waard is.

Toegevoegd na 10 minuten:
"Ragetlie-regel

Veel voorkomend is dat partijen een nieuwe arbeidsovereenkomst sluiten omdat de werknemer een nieuwe functie heeft gekregen. De arbeidsovereenkomst van onbepaalde tijd wordt dan omgezet in een contract voor bepaalde tijd. Veel werkgevers denken dat zo'n nieuwe arbeidsovereenkomst automatisch eindigt. Dit is onjuist:

In artikel 7:667 lid 4 BW is de zogenaamde Ragetlie-regel opgenomen. Deze regel houdt in dat een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd die een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd opvolgt niet van rechtswege eindigt, maar moet worden opgezegd. Hierop zijn twee uitzonderingen:

de arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd is geëindigd door rechtsgeldige opzegging of ontbinding door de rechter. In dat geval eindigt het nieuwe contract voor bepaalde tijd automatisch.

Er is sprake van een wezenlijk nieuwe functie: het werk is anders, het salaris is aanmerkelijk gewijzigd en de omvang van het werk is veranderd.

In andere gevallen moet ook bij deze arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd een ontslagvergunning worden aangevraagd of worden ontbonden. Ook is hier weer van te voren van belang dat het de werknemer ook duidelijk is gemaakt dat het contract wordt omgezet van onbepaalde tijd naar bepaalde tijd."

Juiste spelling is dus Ragetlie.

Toegevoegd na 1 uur:
Van 'vast' naar 'tijdelijk' bij dezelfde wg: het kan nog steeds.
Computoon