Krijg ik probleem van belastingdienst als ik bij twee bedrijven tegelijk werk?

Hallo,

Ik heb vorige week bij een bedrijf als hulpkracht contract getekend voor maximaal 12 uur per week en gisteren heeft een andere bedrijf ook mij uitgenodigd en die zei we gaan ook contract tekenen voor 10 uur maar je mag tot 40 uur per week werken.
Ik ben 18 jaar oud.
Dus ik verdien niet zo veel.
Mijn vraag is moet ik ze alle twee bedrijven op de hoogte brengen dat ik bij twee bedrijven werkt.
En krijg ik probleem met belastingdienst?
Bedankt alvast voor jullie advies.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ritsuka
7 jaar geleden
zolang je loonheffingskorting maar bij 1 bedrijf doet, degene waar je het meeste verwacht te verdienen.
paulus811
7 jaar geleden
Ik zou wel bij beide werkgevers melden dat je 2 banen hebt om te voorkomen dat ze je allebei voor hetzelfde moment inplannen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je krijt pas problemen met de belastingdienst als je een van beide baantjes probeert te verzwijgen ;-)
paulus811
7 jaar geleden
Nee Marleen, je krijgt pas problemen als de belastingdienst daar achter komt. Overigens is het niet de verantwoordelijkheid van een werknemer om het dienstverband bij de belastingdienst aan te melden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Marleen, zo lang je niet in aanmerking komt voor een verplichte aanslag, dus als je belasting zou moeten betalen, kun je een baantje niet verzwijgen.

Antwoorden (1)

Er is 1 werkgever die de heffingskorting in mindering brengt op je salaris. Doorgaans is dat de werkgever waar je het meest verdient. Die andere werkgever moet je dus vragen om geen korting te verrekenen want dan betaal je mogelijk te weinig belasting met alle gevolgen van dien. Verder zou je bij beide werkgevers in het contract moeten nalezen of ander werk naast je baan (nevenfuncties) wel is toegestaan. Tenslotte opletten op eventueel concurrentie beding indien beide werkgevers in hetzelfde "veld" werken of bijv. Met dezelfde klanten. Veel succes!!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Computoon
7 jaar geleden
Een eventueel concurrentiebeding gaat pas werken nadat je bij een bedrijf bent vertrokken. Als je als werkgever wilt voorkomen dat een werknemer bij een soortgelijk bedrijf gaat werken, moet je een verbod op nevenwerkzaamheden hanteren. Of de regel instellen dat vooraf toestemming moet zijn verkregen voor nevenwerkzaamheden.