Bijverdienen met uitkering - wanneer wordt je gezien als zelfstandige?

Ik weet dat als je een WIA uitkering hebt je mag je bijverdienen, mits je dit uiteraard opgeeft. Maar ik vraag mij af:
A) Wanneer ziet het UWV en de belastingdienst dit als bijverdienste en wanneer wordt je gezien als zelfstandige? Uiteraard zal dit afhangen van hoeveel tijd je er aan besteedt en hoeveel je er mee verdient, maar waar ligt de grens? Ik heb een hobby waar ik af en toe wat mee verdien, maar zou dit wellicht wat vaker willen doen. Ik denk niet dat ik hiermee (deels) uit de WIA zou kunnen komen, simpelweg omdat mijn gezondheid dit niet toelaat. Het zal dus niet structureel zijn. Maar wat is af en toe wat bijverdienen en wanneer wordt je gezien als zelfstandige? Is dat als je 1 x in de maand iets bijverdient, 1 x in de 3 maanden of 1 x in de week? Kijkt men naar hoe vaak je dit doet, of puur naar hoe veel je hiermee bijverdient?
Ik wil voorkomen dat ik achteraf op eventuele bijverdiensten wordt afgerekend, dat ik ineens als (kleine) zelfstandige wordt gezien. Want ik lees dingen over dat de belastingdienst wil dat je bijhoudt hoeveel uren je aan je onderneming besteedt, en dat het grote gevolgen (boetes) heeft als je dit niet doet. Dus waar ligt de grens van iets bijverdienen met een uitkering en wanneer wordt je als zelfstandige gezien met de bijhorende verplichtingen?
B) Om meer mensen te bereiken met mijn hobby, zou ik hiervoor graag een website willen maken. Is dit toegestaan zonder dat men dit als een onderneming ziet? Hoe kom je anders aan je 'klanten'?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Je moet als zelfstandige minimaal 1225 uur zelfstandig gewerkt hebben, is het minder dan wordt dat gezien als bijverdienste.

http://www.mkbservicedesk.nl/2168/zelfstandig-ondernemers-let-urencriterium.htm
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank WHuls voor de reactie; maar eerlijk gezegd vraag ik me af of dit antwoord klopt. Immers, er staat nergens dat als je minder dan 1225 uur heb gewerkt, het als bijverdienste wordt gezien. Er staat alleen dat als je meer dan 1225 uur hebt gewerkt je in aanmerking komt voor de starters- en zelfstandigenaftrek, en dus als je minder dan 1225 hebt gewerkt dus niet....