De laatste tijd vervaagt het verschil tussen accountmanagers en de vertegenwoordigers. In vacatures van tegenwoordig wordt steeds vaker gevraagd om accountmanagers, terwijl hier een functie als vertegenwoordiger mee wordt bedoeld. Het grote verschil ontstaat op het niveau van werken. Key-accountmanagers werken op strategisch niveau met één of enkele (top)klanten waar zij een nauwe relatie mee opbouwen en aan de hand van hun marktkennis een meerwaarde voor het bedrijf proberen te creëren. Een accountmanager doet dit voor een zeer uitgebreide portfolio van klanten. Een vertegenwoordiger werkt meer op het puur afsluiten van orders. In alle functies zullen er dagelijks/wekelijks een minimaal aantal bezoeken moeten worden afgelegd. In gelijk welke salesfunctie is prospecteren een essentieel gegeven.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
Hier bestaat het werk van een accountmanager uit:
Persoonlijk verkopen en acquisitie
Effectief verkopen van diensten
Excelleren in sales
Telefonische verkoop en acquisitie
Effectief onderhandelen
Effectief onderhandelen voor de Inkoper
Effectief beïnvloeden
Advies geven
Sales management
Excelleren in accountmanagement
Succesvol netwerken
Professioneel inkopen

En dit doet de vertegenwoordiger:
De vertegenwoordiger is werkzaam binnen een afdeling verkoop/commerciële zaken. De vertegenwoordiger houdt verkoopgesprekken met (potentiële) klanten en doet aan acquisitie. Hij richt zich op het streven naar optimale verkoopcijfers op middellange termijn. Het beroep vertegenwoordiger komt zowel in het klein-, midden- als grootbedrijf voor. Je werkt zelfstandig en je hebt direct contact met klanten. Je bent veel onderweg. Je moet representatief zijn, commercieel en stressbestendig. Klanten komen allereerst bij jou met hun vragen en klachten. Je moet altijd een antwoord kunnen geven! Je moet de gegevens van de opdrachten die je verzamelt zorgvuldig verwerken.

Accountmanager is dus een veel breder beroep en dat is de persoon die de producten in- en verkoopt, maar ook alles regelt op dat gebied.

Een vertegenwoordiger houdt zich bezig met de verkoop van de producten en is vaak onderweg naar potentiële klanten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is niet zeker of er werkelijk een verschil bestaat tussen beide functies.

Op deze websites http://www.nationaleberoepengids.nl/Accountmanager en http://www.nationaleberoepengids.nl/Vertegenwoordiger staat het volgende:

"Beroepsprofiel accountmanager

Een Accountmanager is de contactpersoon voor klanten/opdrachtgevers. Zijn taak is het verkopen van een of meer producten of de dienstverlening van de organisatie waarvoor hij werkt. Een Accountmanager is vooral gericht op het onderhouden van de relatie met over het algemeen vaste klanten/opdrachtgevers. De naam Accountmanager wordt veel gebruikt in het bedrijfsleven, doch de functie heeft niet altijd dezelfde inhoud. Taken, bevoegdheden, verantwoordelijkheden en doelstellingen kunnen per organisatie verschillen. Andere omschrijvingen voor Accountmanager zijn verkoper, relatiebeheerder/manager, klantbeheerder/manager, cliëntbeheerder/manager en/of vertegenwoordiger."

"Beroepsprofiel vertegenwoordiger

Een Vertegenwoordiger werkt op de Afdeling Sales of Commerciële Zaken van een bedrijf. Hij vertegenwoordigt het bedrijf en verkoopt goederen of diensten aan klanten. De Vertegenwoordiger streeft naar optimale verkoopcijfers op de middellange termijn. De omzet- en winstdoelstellingen van het bedrijf waarvoor de Vertegenwoordiger werkzaam is moeten gehaald worden. Dit gebeurt door bijvoorbeeld het houden van verkoopgesprekken met potentiële klanten en acquisitie. Zo is de Vertegenwoordiger verantwoordelijk voor het binnenhalen van nieuwe klanten en het onderhouden van relaties met bestaande klanten. Het is tevens de taak van de Vertegenwoordiger om verkoop- en klantgegevens bij te houden.

Een Vertegenwoordiger geeft advies, behandelt klachten en doet de directe verkoop. Hiervoor is hij veel op pad om de klanten te bezoeken. Voor de verkoop stelt de Vertegenwoordiger offertes op en maakt hij verkoopcontracten. Om er achter te komen wat de wensen van de klantenkring van het bedrijf zijn, doet een Vertegenwoordiger vaak een marktonderzoek. Aan de hand hiervan wordt, in overleg met collega’s, bepaald welke producten er aan de klant worden aangeboden en hoe dit wordt aangepakt. Hierbij wordt rekening gehouden met de werkwijze van de concurrent. Naast het bezoeken van klanten, geeft een Vertegenwoordiger ook vaak presentaties en demonstraties van de producten die hij verkoopt."

N.B.: "Vertegenwoordiger" wordt in het eerste beroepsprofiel genoemd als andere omschrijving van "accountmanager".
Antoni
10 jaar geleden
Daarmee wordt dezelfde functie bedoelt.

Er zit net zoveel verschil tussen als tussen een interieurverzorgster en een werkster. Of tussen een operator en een machinebediende. Of tussen scabiës en schurft.

Toegevoegd na 29 seconden:
bedoelt = bedoeld
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kreeg visitekaartjes van vertegenwoordigers en een tijd later weer één en dan was hij in eens accountmanager. Hij had een andere baas gekregen en die vond dit beter.
Hallo,
Ik ben zelf sales recruiter bij een sales recruitment bureau namelijk CRS Consultants. In sales zijn veel verschillende benamingen. Uiteindelijk komt het meestal op hetzelfde neer. Accountmanager is meer een nieuwe naam en vroeger noemde we het verkoper buitendienst of vertegenwoordiger. Uit eindelijk gaat het om de inhoud. Zie onze site voor uitleg van alle sales functies.