Mag een bedrijf een proeftijd hanteren wanneer een werknemer dezelfde werkzaamheden al deed bij dat bedrijf?

Bijvoorbeeld als vrijwilliger, freelancer, of stagair? Ik kwam dit pas ergens tegen, en het komt wat vreemd op mij over: het bedrijf neemt de werknemer in dienst omdat het tevreden is over de werkzaamheden die de werknemer tot dan toe deed. Hij blijft in de nieuwe situatie precies hetzelfde werk doen. Ook niet met meer verantwoordelijkheden of op een andere afdeling, maar echt exact hetzelfde. Ik neem aan dat bij een 'normale' contractverlenging, ook geen proeftijd geldt. Maar wat zegt de wet hierover?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Burgerlijk Wetboek Deel 7 / Artikel 652 – lid 3
Bij het aangaan van een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd kan een proeftijd worden overeengekomen van ten hoogste twee maanden.

Artikel 652 – lid 4
Bij het aangaan van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd kan een proeftijd worden overeengekomen van ten hoogste:
a. een maand, indien de overeenkomst is aangegaan voor korter dan twee jaren;
b. twee maanden, indien de overeenkomst is aangegaan voor twee jaren of langer.

Artikel 652 – lid 7
Elk beding waarbij de proeftijd niet voor beide partijen gelijk is dan wel op langer dan twee maanden wordt gesteld, alsmede elk beding waarbij door het aangaan van een nieuwe proeftijd de gezamenlijke proeftijden langer dan twee maanden worden, is nietig.

-------------------------------------------------------------------

Maximale proeftijd blijkt uit bovenstaande artikelen uit het Burgerlijk Wetboek is twee maanden. Artikel 652 - lid 7 laat zien dat elk beding (bepaling) waarbij door het aangaan van een NIEUWE proeftijd de GEZAMENLIJKE proeftijden langer dan twee maanden worden, nietig is / nietig kan worden verklaard. Het kan zijn dat voor de eerste arbeidsovereenkomst een proeftijd van 1 maand gold. Als voor de volgende arbeidsovereenkomst weer een maand proeftijd geldt, zou het totaal aan proeftijd binnen de tweejaarstermijn blijven.
fisbel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volledig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heldere info, waarvoor dank! Ik ga even na hoe het zat met de proeftijd van het eerdere contract.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerste contract was een stageovereenkomst, en had geen proeftijd. Ik moet zeggen dat dat het gevoelsmatig extra vreemd maakt dat die er nu wél is, maar begrijp dat dit mag (en waarschijnlijk dan ook niet ongebruikelijk is) zolang de gezamelijke proeftijd binnen de gestelde normen valt.

Andere antwoorden (1)

Ja dat mag het gaat om het aangaan van een dienstbetrekking en dat waren de vorige niet. Het is over het algemeen zo dat een dienstverband begint met een contract voor bepaalde tijd met een proeftijd. Dat heeft dus niets te maken met de werkzaamheden die aangeeft.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar er was dus al een dienstverband. Maakt dat niet uit dan?
ronron1212
12 jaar geleden
Vrijwilliger en stagiaire is geen dienstverband. Een freelancer is een in huur contract dus ZZP er ook geen dienstverband.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In dit geval was er een stageovereenkomst.
ronron1212
12 jaar geleden
Een stagaire overeenkomst is geen arbeidsovereenkomst in dienstverband.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+