Hoe ziet een werkdag van een chirurg eruit?

Ik wil geneeskunde studeren om chirurg te worden, maar ik zou graag weten wat een chirurg doet. Wat voor werk doet een chirurg in een werkdag? Zijn dit operaties, zoja, hoeveel? Of omgang met patiënten? Ik zou ook graag willen weten hoe de inkomsten van een chirurg eruit ziet, een vaste salaris en een extra bedrag per operatie? Of anders?
Ik weet dat dit per chirurg verschilt, laten we het daarom gemiddeld houden.
Het zijn een paar vragen, maar elk antwoord is welkom.
Alvast bedankt voor uw tijd en antwoorden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.4K
jc54
12 jaar geleden
Aan jouw vragen te zien, denk ik dat het nog wel een paar jaartjes zal duren, voordat jij met je studie geneeskunde kunt beginnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jc54, kan je me zeggen waarom het nog lang zal duren? Niet negatief bedoeld hoor, maar ik wil gewoon weten waar het aan ligt. Ik vermoed mijn taal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het idee, dat je alleen chirurg wil worden als het goed betaald en je er niet te veel voor hoeft te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, totaal niet. Natuurlijk zijn verdiensten en werktijd belangrijke factoren. Ik wil chirurg worden, omdat ik mensen wil helpen en als ik dan genoeg geld heb, wil ik ook arme* mensen helpen. Ik wil natuurlijk wel weten wat mijn beroep zal inhouden, als ik het red. Ik ga ervan uit dat niemand iets(=werk) doet zonder te weten wat diegene moet doen (en hoeveel hij/zij dan verdient). * Denk hierbij aan mensen in Afrika enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je je er echt in wil verdiepen, zoek je het op internet op....daar is genoeg informatie te vinden hierover. Hoe jij hier je vraag stelt, komt het bij mij over als of het je alleen om het geld gaat en zo min mogelijk doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt dan verkeerd over. Ik stel mijn vraag hier, omdat er hier mensen zijn die beantwoorden uit ervaring, zoals de laatste antwoordgever die een goede bron heeft.

Het beste antwoord

Salaris en zo heb ik geen idee van, maar de werkdag verschilt.

Bijvoorbeeld op dinsdag, woensdag en vrijdag voert hij (geplande) operaties uit en op maandag en donderdag ziet hij de hele dag patiënten voor controleafspraken. Daarbij komen natuurlijk nog de spoedoperaties, die niet gepland staan en tussendoor moeten. De werkdagen zijn erg lang en je bent nooit 'echt' vrij, het ziekenhuis kan je in geval van nood altijd oproepen, bijvoorbeeld als er ergens een kettingbotsing is gebeurd en meerdere mensen dringend geopereerd moeten worden: meer mensen dan er dokters op dat moment aan het werk zijn in de regio. Dan moet jij direct naar het ziekenhuis komen om te helpen.

Dit gaat natuurlijk wel over chirurgen werkzaam in een ziekenhuis, en niet over plastisch chirurgen die alleen operaties doen bij mensen die er voor kiezen omdat ze zelf vinden dat ze niet mooi genoeg zijn, die chirurgen zullen een regelmatiger schema hebben omdat hun altijd op afspraak werken (dat geldt NIET voor plastisch chirurgen in een ziekenhuis die bijvoorbeeld zorgen dat je een zo mooi mogelijk litteken krijgt of huidtransplantatie...die moeten ook spoeddiensten doen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke bron :), bedankt voor uw antwoord.

Andere antwoorden (1)

Het is iig keihard werken, meestal 11-12 uur per dag + avond en weekenddiensten. Je doet overdag meestal OK's en daar omheen visites op de afdeling. Op andere dagen doe je poli.