Hypotheek aflossen of beleggen?

We hebben nog 12 jaar te gaan en overwegen om in deze 12 jaar zoveel mogelijk af te lossen. We kunnen ook beleggen om dan aan het einde van de looptijd met het rendement van de belegging af te lossen.
We hebben een aflossingsvrije hypotheek tegen een variabele rente.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Beleggen
1.9K

Het beste antwoord

Paar opmerkingen bij bovenstaande antwoorden:
bij een Bankspaarrekening moet je eerst 15 of 20 jaar lang geld inleggen voordat het belastingvrij wordt uitgekeerd.
- Over 12 jaar daarmee aflossen is dus geen optie.
- Banksparen is, terwijl je dat wel zou denken, niet altijd sparen, 't kan ook in beleggingen zijn(bv Brand New Day)
- Banksparen voor je eigen woning gaat niet 'zomaar'over in lijfrentesparen. Dat is weer een heel andere rekening.
- Je kan ook eerst ruim € 20.000,- p.p. 'gewoon' sparen of beleggen en kijken of het nog steeds meer opbrengt dan de variabele rente minus aftrekmogelijkheid van de belasting.
Vraag je eigen hypotheekverstrekker (hoort gewo bij zijn zorgplicht) en een onafhankelijk adviseur om een aantal voorbeeldoffertes:
1 offerte met wel aflossen,
1 met aflossen van een deel van je hypotheek,
1 met spaarmogelikheid voor komende 12 jaar
en 1 met beleggingen.
Laat je alle mogelijkheden goed uitleggen, zorg dat je het echt snapt en maak dan een keus.
Niemand kan je 'zomaar' een passend advies geven met zo weinig info over de rest van je situatie.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Beleggen is een groot risico nemen. Je weet nooit wat de beleggingen doen (kijk maar naar de afgelopen periode) aflossen is zekerder dan wordt je schuld steeds minder en betaal je ook steeds minder rente. Kan je steeds meer aflossen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een lineaire hypotheek hebt, klopt 't wat je zegt. Maar lang niet alle hypotheken zijn lineair. Onze hypotheek blijft over de gehele looptijd gelijk. Klinkt misschien raar, maar het was iets goedkoper dan een lineaire hypotheek. Voordeel daarvan is ook dat je renteaftrek gelijk blijft, integenstelling tot bij een lineaire hypotheek, waarbij de aftrek steeds lager wordt.
ronron1212
12 jaar geleden
Ja dat kan maar dan nog blijft het verhaal over eind aflossen is beter dan niet aflossen of je moet veel kunnen sparen. om alles in een keer op je 65 ste te kunnen aflossen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vergat te zeggen dat er bij onze hypotheek wel wordt afgelost aan het einde. Onze inleg gaat op een depositorekening waarvan de rente gelijk is aan de hypotheekrente. Aan het eind wordt de schuld in één keer afgelost.
Ik zou nooit aflossen nu want je kunt nog veel profijt hebben van de hypotheekrenteaftrek. Het geld dat je nu nog 'in je zak' hebt, brengt ook zn geld op en dát samen met de aftrek maakt het volgens mij aantrekkelijker om te wachten met aflossen. Wel voorzichtig beleggen natuurlijk, of zet het anders op een goede spaarrekening. De hypotheekrente is op het moment vrij laag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hypotheekrenteaftrek is maar een deel van wat je betaalt, de stapel bakstenen wordt nooit van jou met een aflossingsvrije hypotheek. Je bent huurder van je eigen huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die rente is anders echt stukkkkken hoger geweest in het verleden. Wij zijn zelf nog steeds voordeliger uit mét aflossingsvrije hypotheek en geld in onze eigen zak dat ook weer wat opbrengt (meer dan de hyptheekrente die we moeten betalen). En anders zat ons eigen geld allemaal vast in de bakstenen. Nu hebben we veel meer speelruimte en we zijn vast van plan om dat zo lang mogelijk zo te houden.
ronron1212
12 jaar geleden
Als je straks met pensioen moet heb je veel minder geld en moet je nog steeds je hypotheek betalen. Eeen eigen huis dat afgelost is heeft dan meer genot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, dan kun je tegen die tijd toch altijd aflossen? Lijkt me geen probleem. Dan kun je tot die tijd nog steeds van de hypotheekrenteaftrek profiteren.
ronron1212
12 jaar geleden
Je betald dan als je veel verdiend minimaal nog steeds de helft van de rente
Beleggen,begin er niet aan banken en andere financiële instanties verdienen er het meeste aan.zet je geld opzij of op een spaardeposito, dat levert het meeste op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aflossen. Je stopt je geld in het dak boven je hoofd, en al storten alle financiële markten op de wereld in, jij hebt straks nog steeds een plekje om je bed neer te zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En, ook handig, aan het eind van de rit, tegen de tijd dat je met pensioen bent en minder inkomen hebt, heb je ook veel lagere woonlasten. Zoals 't er nu uitziet, zal ik 't later van de AOW moeten doen, dus ik ben blij dat ik dan geen hypotheek of huur meer hoef te betalen. Heb ik mooi elke maand geld over.
Belangrijk zijn een aantal punten:

1. hoe hoog is de (restant)hypotheek;
2. blijkbaar beschik je naast de rente die je aan de hypotheek kwijt bent over voldoende extra (financiën) om of te kunnen beleggen of sparen;
3.heb je al zoveel extra geld dat je ook eventueel direct de restantschuld zou willen en kunnen aflossen en niet gespreid over 12 jaar;

Overwegingen:

Beleggen is zeer risicovol en moet je nooit doen met geld wat je in feite niet kunt missen, denk aan de afgelopen jaren (kredietcrisis en DSB-affaire) waar mensen zwaar het schip zijn ingegaan. Zorg er daarom voor dat hierbij geen risico wordt gelopen en de hypotheek kan worden afgelost.
Dus dit geld kun je veel beter en (fiscaal onbelast) op een zogenaamde bankspaarrekening zetten. Hiervoor gelden uiteraard wel bepaalde voorwaarden.

Dikwijls zal de verkoopopbrengst van je woning (nu nog meer dan voorheen) denk hierbij nu in het bijzonder aan de recent aangekondigde wijzigingen in een nieuw pensioenstelsel, voor aanvulling op de oudedagsvoorziening moeten gaan zorgen.

Weegt het nu te genieten belastingvoordeel op tegen het feit dat bij algehele aflossing van de hypotheek het nu bij te tellen eigenwoningforfait op nihil wordt bepaald.

Na eventuele aflossing ineens kan met dat banksparen worden doorgegaan (dan heet het lijfrentesparen) voor aanvulling op je pensioen, uiteraard ook weer onder voorwaarden.
12 jaar geleden
Het is in elk geval van belang hoe hoog de rente is van de hypotheek en of je nog rente aftrek hebt bij de belastingdienst. Is dat niet het geval meer dan komt het volgende.
de rente bij de bank is hooguit 2,4 % de rente die je waarschijnlijk betaald over je hypotheek is veel hoger dus als je aflost ontvang je eigenlijk een hogere rente dan als je spaart. (hoe zit dat dan je gaat steeds minder rente betalen en meer aflossen dat meer aflossen het is een klein beetje maar het is altijd meer dan dat jij aan rente over het zelfde bedrag bij een bank zou krijgen. Dus je hebt een hogere rente.) Beleggen mooi als je er zeker van zou kunnen zijn dat het goed gaat. Laten we er van uitgaan dat het goed gaat en dan moet je wel eerst de rente die je betaald over je hypotheek van de winst op de aandelen er aftrekken en wat je dan overhoud is je winst. LET WEL om deze winst te maken loop je zeker in deze tijd veel risico en waarschijnlijk weegt de kleine winst niet op tegen de risico's die je neemt als je gaat beleggen.
Een derde mogelijkheid is zet de je hypotheek om is een aflossingsvrije en je hebt een extra financiele ruimte om leuke dingen te doen, maar wat blijft is ooit moet je het bedrag betalen en als je het uitgeeft aan leuke dingen is het op. Dud de eerste mogelijkheid is betaal nu en geniet later de tweede betaal nu geniet later als het goed gaat of bloed dan nog even door. De derde geniet nu en betaal later.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga ervan uit dat (op termijn) de hypotheekaftrek zeker verdwijnt. Dat gebeurt ook zeker binnen 12 jaar. Ik vind een variabele rente erg gevaarlijk, maar ik kom uit de tijd dat een rente van 11% heel normaal was. Probeer zo veel mogelijk af te lossen. Beleggen is risicovol en levert ook niet meer op dan de rente die je nu moet betalen denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog een paar opmerkingen:
- Het voordeel van de hypotheekrente aftrek niet overdrijven, het eigen woning forfait moet er wel nog eerst vanaf. Per saldo betaal je nog steeds royaal aan rente.

Beleggen zou ik niet doen, beleggen pas doen als de eerste tekenen van solide economisch herstel te zien zijn. En dat is op dit moment nog niet het geval. De hypoyheek rente kan over 10 jaar verdubbeld zijn.
Het meest zekere op dit moment is gewoon zo veel mogelijk aflossen