Hoe regel ik mijn inkomsten?

Momenteel verzorg ik een project voor een organisatie. Ik ben niet in dienst van dit bedrijf en ben naast het project student. Ik verdien ongeveer €5500 euro op jaarbasis. Nu wil de organisatie waar ik de klus voor doe mij uit laten betalen door een verloningsbedrijf waar ik veel aan afdraag, echter begreep ik dat er ook een mogelijkheid is om het te laten vallen onder inkomsten uit overige werkzaamheden. Is dit voor mij voordelig en zo ja, hoe pak ik het aan?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Voor jou is het één financieel gezien - meestal - niet voordeliger of onvoordeliger dan het ander; voor je opdrachtgever misschien wél. Als het loopt via een verloningsbedrijf regelen zij alles met de belasting en krijg je je netto loon uitbetaald. Alles wat van jouw loon aan belasting wordt afgedragen is er dus al af. Je weet dan zeker dat je niet achteraf een naheffing krijgt en wat er teveel wordt afgehouden omdat je vanwege de heffingskortingen feitelijk geen belasting hoeft te betalen, krijg je dat gewoon terug als je volgend jaar aangifte doet. Het bedrag zal dan waarschijnlijk al staan ingevuld bij loon uit dienstverband bij je vooringevulde aangifte.

Als je het gewoon bruto laat uitbetalen - dus niet via dat verloningsbedrijf - dan moet je het zelf volgend jaar invullen bij inkomsten uit overige werkzaamheden en moet je eventuele inkomstenbelasting achteraf betalen. Als je niet over het door jou genoemde bedrag heen komt, zal dat niets zijn. Maar zou je ook andere verdiensten hebben dit jaar of wordt het toch meer, dan kan het zijn dat je achteraf ineens een groot bedrag moet terugbetalen. Het is dus niet zo dat je meer afdraagt als je het via een verloningbedrijf laat doen, hooguit is het moment van afdracht danwel teruggave anders.

Voor je opdrachtgever kan het wél een groot verschil zijn. Inkomsten uit overige werkzaamheden kun je alleen hebben als er géén sprake is van loondienst, anders moet je werkgever werkgeverslasten betalen. Als het twijfelachtig is of jullie arbeidsrelatie door de belastingdienst gezien kan worden als loondienst, zal je werkgever waarschijnlijk liever werken via een verloningbedrijf omdat daarmee duidelijk is dat je niet in loondienst bent. Je opdrachtgever zal niet het risico willen lopen dat jullie relatie achteraf wordt aangemerkt als (verkapte) loondienst. Ik weet niet om wat voor bedrijf of opdracht het gaat en wat voor overeenkomst jullie hebben, dus kan niet inschatten of hier mogelijk sprake van is. Als het gaat om een eenmalige opdracht dan is er vaak geen sprake van loondienst. Het enige punt voor jou is nog dat als je kosten maakt voor je werk, je bij inkomsten uit overige werkzaamheden deze kosten mag aftrekken. Loopt je uitbetaling via een verloningsbedrijf, dan zal dit niet gaan. Bij inkomsten uit overige werkzaamheden moet je wel zelf de bewijsstukken (bijv. je eigen facturen, bonnen van gemaakte kosten etc.) bewaren. Je hoeft geen echte administratie bij te houden zoals een ondernemer dat wel moet.