mijn woonadres is in belgie ik werk in nederland hoe kan ik mijn belasting terugvragen?

Toegevoegd na 1 minuut:
mijn vraag is : moet ik mijn inkomstenbelasting in NL terugvragen of in Belgie? ik heb in Nederland geen postadres.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

“Belasting terugvragen” doe je door aangifte te doen, zodat men nader kan uitrekenen hoeveel je uiteindelijk verschuldigd bent en wat je dus gebeurlijk terug gaat krijgen.

België en Nederland hebben een onderling verdrag ter voorkoming van dubbele belasting.

In uw geval zou het kunnen zijn dat de Belgische belastingdienst rekening houdt met het inkomensbestanddeel dat u in Nederland verdiend hebt (en waarover voor u al loonbelasting is ingehouden en waarover u een aangifte in Nederland kunt doen).
U moet dan het in Nederland verdiende inkomen óók in België opgeven, maar u wordt voor elke euro toch maar in één land belast.
Dit is slechts een voorbeeld van hoe het zou kunnen werken. Het uitgangspunt is dat u per inkomensbestanddeel slecht in één land tegelijk belasting betaalt. En die keuze ligt per inkomensbestanddeel vast.
En u kunt een aftrekpost ook maar in één land in rekening brengen.

Hier vindt u de bron van, en wegwijzer naar, alle relevante informatie:
http://startpuntgrensarbeid.benelux.int/nl/

Als ik op die pagina even van uw situatie uitga, dan rolt daar als startpunt naar een antwoord op de vraag o.a. uit:
“U moet zowel in Nederland als in België aangifte doen. In Nederland geeft u het inkomen aan dat u daar (dat wil zeggen: in Nederland) heeft verdiend (met het aangiftebiljet C). In België geeft u uw wereldinkomen aan (via aangifte personenbelasting).”
http://startpuntgrensarbeid.benelux.int/benl/nl/belastingen

Wat dat verdrag betreft:
“Als u in België woont en inkomen uit Nederland hebt, krijgt u te maken met 2 landen die belasting kunnen heffen over dat inkomen. België kan belasting heffen omdat u in België woont en Nederland kan belasting heffen omdat u inkomen uit Nederland geniet.
Om te voorkomen dat beide landen over hetzelfde inkomensbestanddeel belasting heffen, hebben België en Nederland onderling afspraken gemaakt. Deze afspraken zijn vastgelegd in een belastingverdrag. Aan de hand van dit verdrag kan worden vastgesteld welk land het recht heeft om belasting te heffen. U kunt de tekst van het belastingverdrag downloaden.”
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/internationaal/verdragen/het_belastingverdrag_tussen_nederland_en_belgie/wonen_belgie_werken_nederland/wonen_in_belgie_en_werken_in_nederland
7 jaar geleden
Als u stelt in België te wonen bent u in dat land Belastingplichtig. U moet uw belasting in Belgie regelen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bordensteker
7 jaar geleden
Uiteraard is vraagsteller in België belastingplichtig.
Maar hij stelt in de vraag ook dat hij in Nederland werkt.
En aangezien er van de Nederlandse inkomsten al loonbelasting werd ingehouden (die Nederland niet teruggeeft), bevat uw antwoord voor deze situatie slechts de halve waarheid! “België kan belasting heffen omdat u in België woont en Nederland kan belasting heffen omdat u inkomen uit Nederland geniet.” Zoals in mijn antwoord staat.
Het zou verwarring stichten als ik er andersklinkende eigen teksten omheen ging schrijven (waarvoor ook geen aanknopingspunten zijn), en daarom verwijs ik naar de bronnen, waar voor nadere vragen de antwoorden gezocht moeten worden.
-
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ook in de Belgische belastingwetgeving bestaat de mogelijkheid om aftrek te claimen ter voorkoming van dubbele belastingheffing. Mijn eerdere antwoord verwijst naar de Belgische belastingdienst ter informatie hoe te handelen. Dat lijkt mij een redelijk antwoord, waarmee je tot een sluitende en passende oplossing voor dit probleem komen kan..
Bordensteker
7 jaar geleden
“Belasting terugvragen” is een algemeen gebruikte populaire uitdrukking, die formeel niet van toepassing lijkt in de hier door VS genoemde situatie van grensarbeid.
De vraagstelling is overigens zo summier (er wordt nergens iets gezegd over wélke belasting VS denkt terug te kunnen vragen) dat ik op het evidente specifieke probleem van de dubbele belasting heb gewezen.
En daarvoor heb ik rechtstreeks naar de juist hiervoor opgezette gezamenlijke informatiebron verwezen. Uw twee antwoordzinnen verwoorden daarbij vergeleken slechts de algemeen geldende grondslag van een deel van de m.i. in elk geval relevante waarheid. Daar kan dus niemand zich een buil aan vallen, maar of je deze vraagsteller daar nou echt mee helpt, zal uiteindelijk van de nog niet genoemde motieven van VS afhangen. Zoals wel vaker gebeurt is de vraagstelling te weinig gedetailleerd om zeker te weten of je raak schiet met een antwoord ...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Beste B. de vraagsteller heeft het over terugvraag van inkomstenbelasting. In feite ingehouden loonheffing. Hij woont in België en is daar belastingplichtig.Hij moet deze kwestie via de Belgische Belastingdienst af procederen. Grensarbeider(heeft met de vraagstelling niets te maken) of niet.
Bordensteker
7 jaar geleden
Beste gerardkl,
de vraag begint juist met de factor grensarbeid.
Dan blijf ik uw twee antwoordzinnen een algemeen geldende waarheid vinden waar deze vraagsteller zonder verdere uitleg of verwijzingen te weinig mee geholpen wordt.