uitbetalen vakantie-uren

als je teveel aan vakantie-uren uit betaald wordt, is de heffing van 52% belasting er dan al vanaf? Of krijg je die heffing pas later?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

De loonheffing over vakantiedagen moet door je werkgever ingehouden worden. En wordt niet later nogmaals belast in de Inkomstenbelasting Het minimale percentage wordt bepaald door de hoogte van je herleid jaarloon van voorafgaand kalenderjaar. De tabel bijzondere beloningen is hierbij het uitgangspunt (aan het eind van het document van de eerste bron).
Globaal ziet deze er als volgt uit voor jonger dan 65(2011):
Jaarloon % met Loonheffingskorting Zonder
0 0 33
€8300 33 33
€14300 33 33
€55500 42 42
Groter dan €555000 52 52

Mocht er een lager percentage dan 52 minimaal zijn volgens de tabel en de werkgever houdt 52% in dan krijg je eventueel teveel betaalde loonheffing terug via de Inkomstenbelasting. Hopende je zo voldoende antwoord gegeven te hebben. Mocht er een andere situatie zich voordoen bij je dan kan je nieuwe vraag stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je krijgt een netto uitbetaling dus alle lasten zijn er al vanaf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je krijgt netto uitbetaalt dus de belastingen zijn er al vanaf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik mocht hopen, dat ze bruto uitbetaald werden.
Ik denk dat ik het zou "vergeten" op te geven.
Maar helaas, er blijft niet veel van over....dat is dus netto.
13 jaar geleden
Alle extra's worden belast tegen het bijzonder tarief, in jouw geval is dat dan 52% zoals je aangeeft. Verder wordt hierover ook nog eens premie zvw 7,75% (2011) op ingehouden. Wat je dan overhoudt is het netto bedrag. Kun je de uren niet meer opnemen? Als je full-time werkt mag je max. 5 dagen mee overnemen naar het volgend jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je wilt dat vakantie-uren worden uitbetaald dan is dat je eigen keus; de werkgever kan je dat niet als verplichting opleggen.
Vakantiedagen verjaren pas na 5 jaar.
Raadpleeg je werknemersorganisatie (vakbondsconsulent) of je rechtsbijstandverzekering (mits je dergelijke hulp daar hebt gedekt).
Er wordt bij elke werknemer verplicht loonheffing ingehouden. Volgens de tabel bijzondere beloningen wordt pas 52 % ingehouden als je jaarinkomen boven circa € 55.000 ligt.
De loonheffing wordt verrekend bij de aanslag inkomstenbelasting.