Waarom is de Dag van de Arbeid in Caribisch Nederland een feestdag, maar in Nederland niet?

Een vriend van mij op Curaçao zei dat hij vandaag (1 mei) vrij was. De Dag van de Arbeid is daar een nationale feestdag. Waarom is daar wel en hier in Nederland niet?

Toegevoegd na 6 minuten:
Curaçao behoort niet tot Caribisch Nederland overigens. De Dag van de Arbeid is echter ook een feestdag op de BES-eilanden en op Aruba, Bonaire en Curaçao.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.2K
ronron1212
6 jaar geleden
In Nederland is de Dag van de Arbeid alleen op de BES-eilanden een officiële feestdag. Wel werden er vanouds grote bijeenkomsten georganiseerd door de SDAP (later PvdA) en de CPN. Tot in de jaren tachtig hield de CPN op 1 mei een jaarlijkse betoging in Amsterdam. Voor de werknemers van de gemeente Amsterdam is 1 mei sinds vele decennia een vrije dag. https://nl.wikipedia.org/wiki/Dag_van_de_Arbeid
SimonV
6 jaar geleden
De 1 mei-viering vindt zijn oorsprong in Amerika. In 1885 legden de vakbonden een ultimatum op aan de werkgevers om hen te dwingen een 8-urige werkdag in te voeren per 1 mei 1886. Er werd voor 1 mei gekozen omdat dat de dag was waarop in Amerika traditioneel de arbeidscontracten werden vernieuwd. Waarom de Dag van de Arbeid in Nederland geen vrije dag is, heeft veel te maken met het ontbreken van echte harde confrontaties tussen vakbonden en de overheid in het verleden. In landen als Frankrijk en Rusland is de geschiedenis van de socialistische en communistische partijen een stuk bloederiger dan in Nederland, waar het poldermodel de scherpe kantjes van het protest afhaalde. Bovendien kent ons land de traditie voornamelijk kerkelijke feestdagen te vieren, buiten onze wettelijke vakantiedagen. En mochten we alsnog massaal de straat op gaan om een vrije dag te eisen, zullen de werkgevers niet al te gul zijn. Vrij op 1 mei is ergens anders in het jaar een dag inleveren ter compensatie. Maar ja, blijft de vraag: waarom is de Dag van de Arbeid in Caribisch Nederland wel een feestdag? http://www.volkskrant.nl/magazine/op-1-mei-is-iedereen-vrij-behalve-in-nederland~a3249001/
ronron1212
6 jaar geleden
http://www.onsamsterdam.nl/component/content/article/15-dossiers/128-hier-gebeurde-het-lindengracht-5-juli-1934
ronron1212
6 jaar geleden
@SimonV
Als beginpunt van de term poldermodel wordt vaak het Akkoord van Wassenaar (1982) gezien, waarin de genoemde partijen een loonmatiging afspraken. Onduidelijk is in hoeverre een artikel in Elseviers Weekblad rond 1980 van Harry ter Heide, oud-voorzitter van het NVV, partijen tot het inzicht heeft gebracht dat het beter was te onderhandelen op basis van het streven naar een win-winscenario in plaats van publiekelijk harde standpunten uit te wisselen. Ter Heide beoogde dit op basis van het zogenaamde prisoner's dilemma uit de speltheorie. Als dat juist is, is hij de geestelijke vader van het moderne overlegmodel.
Amadea
6 jaar geleden
Misschien omdat wij al 5 mei als feestdag hebben? Die dag zullen ze op de Cariben niet hebben.
ronron1212
6 jaar geleden
@Amadea 1 mei 1890 – In verschillende landen vindt voor het eerst de Dag van de Arbeid plaats. De vieringen van de socialistische en communistische arbeidersbewegingen zal uitgroeien tot een jaarlijkse traditie, die in de hele Westerse wereld ook nu nog uitbundig wordt gevierd. De keuze voor 1 mei heeft ook zo zijn redenen.

Antwoorden (1)

Het is niet zo dat de dag van de arbeid niet in Nederland wordt gevierd maar wél in de BES-eilanden.
Het is: de dag van de arbeid is haast in alle landen een Nationale feestdag, maar niet in Nederland.
Voor de meeste landen werd het pas na de tweede wereldoorlog een doorbetaalde vrije dag.
Dat 1 mei in Nederland nooit een Nationale feestdag is geworden heeft diverse redenen.

In Nederland is de viering van de verjaardag van de Koningin van 1890 – 2013 een Nationale feestdag geweest. Ten tijde van Koningin Wilhelmina was dat 30 augustus. Na de Tweede Wereldoorlog verzoende de sociaal democraten zich met het Koningshuis en Koninginnedag werd vanaf 1948 tot aan 2013 op 30 april gevierd als een Nationale feestdag. Twee Nationale feestdagen na elkaar was te veel van het goede.
Zo vlak na het einde van WO2 voelde de Nederlandse bevolking de viering van Koninginnedag meer als 'samen verbonden zijn' dan tijdens een viering van de dag van de Arbeid. Per slot van rekening was 1 mei toch een feestdag van de communistische en socialistische arbeidersbeweging, terwijl Nederland zich meer een handelsnatie voelde. Wanneer Koninginnedag op zondag viel verschoof de viering naar 1 mei waarmee de viering van de dag van de arbeid ook al naar de achtergrond verschoof.

Een Nationale 1-mei viering zo vlak na de Tweede wereldoorlog had een nare bijsmaak.
In Duitsland werd op 10 april 1933 door Hitler de datum 1 mei tot ‘Feestdag van de nationale arbeid’ verklaard. Joseph Goebbels, de toenmalige Duitse minister van Volksvoorlichting en Propaganda had deze maatregel voorgesteld, om zo een groot aantal vakbondsleiders naar Berlijn te lokken. Het was dan eenvoudig om de demonstrerende vakbondsleiders, communisten en socialisten gevangen te nemen, naar concentratiekampen af te voeren, zodat zij zich niet konden verzetten tegen de nationaal-socialistische staat (lees: het Nazisme).

Voor Bonaire, Sint Eustatius en Saba (de BES-eilanden), Aruba en Curaçao speelde dit alles niet. Zij zijn meegegaan met hetgeen er gebeurde in de hen omringende landen en eilanden en hebben voor een betaalde 1mei-viering de tweede Pinksterdag ingeleverd.