Waarom is er nu kritiek op het Sinterklaasfeest terwijl het al jaren een traditie is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Er is verwarring over het stereotype van Zwarte Piet.

In Amerika zijn blanken zich in kostuums gaan kleden die vergelijkbaar zijn met onze Zwarte Pieten pakken. Maar feitelijk zijn beide afgeleid van van de traditionele kleding die veel Afro-Americanen droegen. Aldus gekleed gingen die blanken het podium op alsof zij een "domme zwarte neger" waren. (zo was het stereotype in die tijd, helaas)

Dit is natuurlijk bijzonder kwetsend voor de betrokken bevolkingsgroep. Later is men daar op terug gekomen en nu schaamt een groot deel van de Amerikanen zich voor dit verleden. Het Zwarte Pietenpak is daarmee voor veel mensen een symbool van racisme en onderdrukking van de zwarte bevolking geworden.

Hoewel hier in Nederland in die tijd ook sprake was van een rol waarbij de blanke veelal de baas (werkgever) was van de donkere man is hier nooit een traditie geweest van het soort van optreden zoals dat in Amerika gebruikelijk was.

Het is dus een toeval dat we beide met elkaar associëren, gebaseerd op het pak en het schminken van de blanke. Door de globalisering zijn de ideeën m.b.t. de racistische associëring de oceaan overgestoken en is men hier ook gaan protesteren. Wat het extra pijnlijk maakt is de rol als slavenhandelaar die de Nederlanders in de geschiedenis hebben gespeeld.

De discussie is nu of de verbinding met de Amerikaanse optredens met de traditie van Zwarte Piet terecht is.

Persoonlijk zie ik Zwarte Piet als een vrolijke, hard werkende, wijze man die er in slaagt veel kinderen gelukkig te maken.
Anderen zien er een belachelijk gemaakte onderdrukte zwarte medemens in.

Toegevoegd na 1 minuut:
PS. de discussie laait specifiek nu op omdat er op dit moment een bodem-procedure over dit onderwerp bij de rechtbank dient.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En het is de zelfbenoemde kunstenaar alleen te doen om wraak te nemen op zijn vermeende onterechte arrestatie en om tweedracht te zaaien.
Dat is mevrouw Wouters vorig jaar op Curaçao niet gelukt. Het grootste deel van de bevolking daar wilde haar met pek en veren naar een herintegratiekamp sturen.