Waarom hebben pieten een veer op hun hoed?

Dat wappert (naar ervaring) maar in je gezicht... onhandig. In navolging van de sinterklaas-handschoenen vraag. Artistiek? Symbolisch? Cultureel/traditioneel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Een soortegelijke vraag is eerder gesteld. Misschien heb je hier wat aan:

http://www.goeievraag.nl/vraag/draagt-zwarte-piet-veer.22460

Daar staat e.e.a. uitgelegd over de geschiedenis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als je het Sinterklaasjournaal vorig jaar hebt gevolgd, weet je dat het een soort rangonderscheidingsteken is. Pieten die nog niet volleerd zijn, hebben geen veer. Maar na het pietenexamen te hebben gehaald krijgen ze een veer. Het is dus net als bij indianen: hoe hoger de rang, des te meer veren (alleen blijft het bij pieten maar bij één of twee in plaats van een hele verentooi).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/draagt-zwarte-piet-veer.22460
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij heeft het te maken met status bepaling tussen de pieten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Altijd handig als ze iets heel goeds hebben gedaan, altijd een veer bij de hand in in zn .... te steken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat die veertje iets met zee te maken heeft. zeevaart ofzo.