Waarom deelt de Paashaas geschilderde eitjes uit?

Een (Paas)haas legt geen eitjes, maar deelt ze wel uit. Waarom?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Pasen
6.3K

Het beste antwoord

Er zijn verschillende verhalen over de paashaas. Aantal verhalen :

- Op afbeeldingen van Ostara, de godin van de vruchtbaarheid en de lente staat afgebeeld met een haas en een ei aan haar voeten. De legende gaat dat de haas eerst gewoon een kip was, maar één met een vervelende karaktertrek: De kip verstopte namelijk haar eigen eieren, wat Ostara danig uit haar humeur bracht. Ze veranderde de kip in een haas, welke de eieren weer mocht gaan zoeken.
Dat zij voor een haas koos is niet zo raar, een haas staat namelijk ook voor vruchtbaarheid?

- De paashaas is eigenlijk een vogel die zich had misdragen en werd veranderd in een haas. Nu mag hij nog maar één keer per jaar eieren leggen, die hij goed moet verstoppen. Dit lijkt verklaarbaar door de eieren die door vogels in verlagen hazenlegers werden gelegd. Deze eieren werden aangezien voor ‘hazeneieren’

- Vroeger waren de boeren gewoon om met pasen eieren in de akkers te begraven om vruchtbaarheid over de akkers af te dwingen.
Dit is waarschijnlijk de voorloper van het verstoppen van de eieren die kinderen dan gaan zieken.

Toegevoegd na 13 minuten:
De eerste verhalen over de paashaas komen uit de 14e eeuw in Duitsland. Het volk vroeg zich af waar die mooie geschilderde eieren vandaan kwamen. Toch niet van een normale kip? De (paas)haas en eieren zijn een vruchtbaarheidssymbool, omdat ze zich snel voortplanten. Dan zal de paashaas wel die mooie eieren geschilderd hebben. Het verhaal begon steeds meer vorm en facetten te krijgen: het dier was een echte kindervriend en sommige kinderen begonnen er in te geloven. Op paasochtend konden de kinderen zoeken in de tuin, want de paashaas had bij de brave kinderen (chocolade)eieren verstopt. Cultuurhistorici denken dat het voortbestaan van de paashaas te danken is aan het verhaal wat door de eeuwen heen is blijven bestaan en doorverteld.
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het verhaal van de paashaas vindt zijn oorsprong in Duitsland, nog voordat het Christendom hier een rol speelde, zo vertelt onderzoeker en schrijver Kevin Shortsleeve, verbonden aan de Christopher Newport University. Het verhaal van de paashaas zou zijn oorsprong vinden bij de Teutonen: een Germaanse stam die in de laatste eeuw voor Christus van het wereldtoneel verdween. De stam hield er diverse mythes op na, waaronder verhalen omtrent de godin Ostara. Eén van deze verhalen vertelt hoe een klein meisje een gewond vogeltje vond. Ze bad tot Ostara om hulp. De godin kwam toegesneld. Ze zag dat het vogeltje er heel slecht aan toe was en veranderde het in een haas. Aan het meisje vertelde ze dat de haas voortaan één keer per jaar terug zou komen om gekleurde eieren te leggen.

Toegevoegd na 1 minuut:
In eerst instantie werden verhalen zoals deze van generatie op generatie doorverteld. Vandaar dat er ook verschillende versies van deze mythe rond gaan. Zo is er een andere versie waarin het kleine meisje geen rol speelt. In dit verhaal is Ostara de godin die ervoor zorgt dat de lente begint. Het verhaal gaat dat de godin in een bepaald jaar ietsje te laat was en de lente pas laat op gang kwam. Om haar fout enigszins goed te maken, besloot ze een jong vogeltje dat bijna door de kou bezweken was, te redden. Maar de kou had zijn werk al gedaan: het vogeltje kon niet meer vliegen. De godin veranderde de vogel daarop in een haas. De haas was één dag in het jaar in staat om eieren te leggen: op de dag waarop Ostara werd vereerd.