Waarom kunnen sommige mensen zonder gewetensbezwaar zich met kerst te buiten gaan aan uitbundige dinees?

Terwijl er zoveel honger is op de wereld.hebben ze geen last van hun geweten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Kerst
1.4K

Het beste antwoord

Omdat je door minder te eten, het probleem niet oplost.
Ik denk dat we ons beter af kunnen vragen waarom er zoveel miljoenen euro's (alleen van Nederland!!!) per jaar naar 1 ruimteschip gaan, terwijl wij/zij met al die miljoenen euro's zo het honger/armoedeprobleem kunnen oplossen..... Er zouden geen derdewereldlanden meer bestaan als mensen van "hogerop" eens niet zo egoistisch zouden zijn.
Maar ikzelf denk altijd wel aan de mensen die het slecht hebben, en niet alleen met kerst. Maar het is bij mij inderdaad wel zo, dat als we gezellig met z'n allen aan tafel zitten en ik denk daaraan, dat bij mij de eetlust wel sterk verminderd word.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Ha, die Taurus;

Om dezelfde reden dat ze elke dag gewoon hun buik vol eten. Niet eten levert op zichzelf immers geen bijdrage aan het hongerprobleem op de wereld, behalve op persoonlijk niveau natuurlijk. Dat mensen zo af en toe een bacchanaal aanrichten wil dan ook niet in alle gevallen zeggen dat ze zich niet bewust zijn van deze weelde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze voor dat eten zelf het hele jaar hard hebben gewerkt waarschijnlijk.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf nooit uitbundige kerstdiners, maar ik zou het wel kunnen doen.
Ik wil kunnen genieten van het leven. Ik probeer mij op andere manieren in te zetten een betere wereld en voel mij niet schudlig als ik een keertje een lekker etentje heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewetensproblemen zijn erg persoonlijk. Veel mensen schakelen hun geweten uit, of zetten dit op een laag pitje.
Ik denk, dat dit het gevolg is van onze welvaart, onze consumptiemaatschappij, hebben hebbben hebbben.
14 jaar geleden
Ik vind het leuk om voor een aantal mensen die mij dierbaar zijn een lekker diner te koke.
Ik bedenk welke gerechten ik ga maken, haal spullen in huis en ga met zorg koken. Amuses, vooraf, midden en toe, met bijpassende wijnen. De hele mikmak. Ik vind het fijn om te zien hoe ze genieten, en daar geniet ik dan weer van.
Dat hoeven overigens helemaal geen duur eten en wijnen te zijn. Als je het eten zelf bereid, dan ben je meestal goedkoper uit dan kant en klaar luxe feesteten.
Ik weet dat er elders op de wereld honger wordt geleden en dat vind ik heel erg.
Doch, als ik rauwe worteltjes ga knabbelen met Kerstmis (of maakt niet uit welke andere dag) help ik de honger niet de wereld uit.
Als dat zo zou zijn, dan zou ik het hele jaar rauwe wortels knabbelen of droge boterhammen eten.
Ik geef aan enkele goede doelen, in de hoop dat er wat kinderen extra geholpen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben niet verantwoordelijk voor alle problemen in de wereld. Als ik niet een uitbundig kerstdiner zou eten wordt de wereld er echt niet beter op. Je zou zoiets ook eerder kunnen vragen aan alle miljonairs en miljardairs in de wereld en wat dacht je van de leiders die hier allemaal wel verantwoordelijk voor zijn. Ik durf best te genieten van mijn leven zonder hier elke keer voor aan aan ander zou moeten denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Honger in de wereld heeft sowieso niks met eten te maken. Honger in de wereld is onze schuld, de schuld van de rijke landen. Omdat wij miljarden en miljarden naar die landen pompen leren ze nooit op eigen benen staan en blijven ze afhankelijk van die bedelstaf. In plaats van geld moeten we expertise en apparatuur sturen zodat ze waterputten kunnen maken en akkers aanleggen etc etc.
Zonnepanelen voor energie en noem maar op. Nee geld helpt geen ene fluit want dat doen we al meer dan 70 jaar en kijk wat er van geworden is daar..... Het geld komt bij de verkeerde mensen terecht voor het grootste deel.

Wij houden het ook lekker sober, gewoon niet veel duurder dan anders. Gewoon lekker maar niet super uitgebreid ofzo. Wij sparen geld voor onze toekomst, juist om spullen mee te kopen wat onze toekomst gaat garanderen. Dus ook voor ons is hetzelfde van toepassing, wij hebben goederen nodig, geen geld. Nu helpt dat geld ons wel om die goederen te krijgen omdat wij zelf niet corrupt omgaan met onze eigen centjes ;-)

Toegevoegd na 7 minuten:
Ze hebben geen last verder van hun geweten, althans niet in die zin dat het hun erg bezwaard. Dit lijkt mij om bovenstaande reden, dat je er zelf niks aan kunt doen.
Het zijn de mensen met de grote geldzak zoals onze regering die het verprutsten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen geen last van en als jij het nu niet had gezegd had ik er zelfs geen één seconden aan gedacht bij het verzinnen van mijn 5 gangen menu morgen.

Toegevoegd na 59 seconden:
Gelukkig ben ik dit met kerst weer vergeten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewetensbezwaar is een eigenschap die niet iedereen heeft hoor... Elke psychopaat kent dat niet eens, totaal niet... Die vermoordt een persoon en zegt, ik kende die niet eens, so what?

Dus dat is niet evident hoor dat iemand gewetensbezwaar heeft... Zelfs niet als hij met Kerst uit gaat eten...

En waarom gaat iemand nu wachten tot Kerst om dan zich uitgerekend op die ene dag gewetensbezwaar zitten te maken, nee hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen denken wel eens aan alle ellende in de wereld, maar willen dat maar al te graag weer snel vergeten. Een geweldig lekker diner hoort daar ook bij. Ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die zich daarover schuldig voelen. Maar dat moet volgens mij een hele krappe minderheid zijn, als je ziet hoeveel er gekocht wordt aan etenswaren en drank tijdens de kerst.

Dus maak je niet druk dat die mensen zich hierover niet druk maken, dat doen zij ook niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies!
Er is voedsel genoeg op de wereld,het is alleen niet optimaal verdeeld,en omdat dat niet veroorzaakt (of opgelost word als ik het zou laten) word doordat ik meer zou eten met kerst heb ik dus geen gewetensbezwaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb dan geen last van mijn geweten,omdat als ik sober eet de honger de wereld niet uitgaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp welk soort mensen je bedoelt.Maar dat soort mensen vreet zich het hele jaar vol, het is geen exclusieve kerstaangelegenheid. Die lijken ook al een beetje op zwijntjes, de buikjes toch.Wat ik wel triest vind zijn die Kerstdiners voor eenzame mensen, niet vanwege het eten maar omdat ze zelfs geen vrienden hebben om eens samen mee te feesten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die eenzame mensen zijn vaak de mensen die "wij" buitensluiten omdat we met z'n allen aan het kerstmenu zitten. Denk aan je oude oom, opa, of wie dan ook. Inderdaad, zij worden met de neus op de feiten gedrukt in die periode.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik nodig ze wel uit met kerst omdat ik niet wil dat iemand zich alleen voelt in deze dagen.
Niemand denkt daarover taurus.
Tegenwoordig iedereen werkt voor zich zelf.
Maar voor die hongerheid in de wereld wordt er voor gezorgd door verschillende maatschapijen...