Is de kerstboom optuigen een '''typisch vrouwen karweitje''?

Of wagen mannen zich hier ook wel aan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Kerst
2.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een vragen vanavond zit je op je vragenstoel. +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yep,soms heb ik gewoon''inspiratie''.

Het beste antwoord

Toen ik nog een kind was deed mijn vader dat altijd; wij mochten alleen ballen aangeven. Hij kocht de boom pas op de middag van de 24ste en er moesten echte kaarsjes in. Ook moest er een kerststal onder. Die kerststal had een plaat van het stadje Bethlehem als achtergrond en elk jaar was het hetzelfde liedje: die plaat was zoek! Niemand van ons gezin kon zich herinneren waar mijn vader die had opgeborgen. Mijn vader werd dan bijzonder kribbig, maar op een of andere manier vond hij die plaat toch voor de kerstavond begon. Na 6 januari, als de boom wegging, zei hij dan tegen ons "Kijk jongens, ik berg de plaat HIER op; onthoud het goed". "Ja pa". Dus het volgende jaar wist weer niemand waar die plaat was gebleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (33)

ja denk het wel en aftuigen mag de man meestal doen :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het de gemiddelde man niks interesseert of er een boom in huis staat. Het optuigen dus ook niet... Vrouwen zijn denk ik over het algemeen veel gevoeliger voor sfeer dan mannen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jahoor, mannen wagen zich hier ook aan, tenminste die mannen die ik ken doen het net zo goed!
alleen mijn vader.... eh wat minder! ;)
Wat dat betreft is het echt een vrouwen karweitje hier thuis.
Wat mij er aan doet denken, we moeten snel weer eens de kerstboom komen er helpen? Mannen of vrouwen? ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil best komen helpen hoor :-);-) +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ook!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb de ballen al in de auto liggen. Taurus neemt de piek mee. En Rick de slingers en jij zorgt voor de kerstmuziek +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gaat echt gezellig worden :-D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
HAH! Dat dacht je maar, met 3 vrouwen! :-P
De gezellige muziek kon wel eens je redding zijn! ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga ik op de bank, met een glaasje gluhwein kijken of alles goed verdeeld wordt, hihihi
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja nou wordt ie leuk! wij werken en jij drinken?;) ...ruilen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eg nie, is jouw boom :)
Mijn broertje en ik deden het altijd. Nu mijn vader.

Dus is niet een typisch vrouwen karweitje... :-P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja is een typisch vrouwenkarweitje... Waarom, vrouwen zijn in mijn optiek in huis de baas en de mannen buitenshuis... Wij zetten geen boom, dus wij doen dat niet... geen van beiden... Maar alles in huis is het domein van mijn partner... Ik zal wel helpen en ondersteunen, maar zij bepaalt alles in huis...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus zij heeft de broek aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In huis, ja, goed lezen... EN buitenshuis ik... zo doen wij dat inderdaad...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je helpt en ondersteunt, dat is wel heel goed van je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
iemand zit onder de plak:-p hehe
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Jaradee... Ik jaag buitenhuis en zij maakt binnenshuis een thuis... Maar omdat je dat vraagt, zie ik dat je niet weet waar ik heb over heb... @Chris871... Je ik zit onder de plak binnenshuis, maar zij zit onder de plak buitenshuis... @Deurdre... Ja ik ondersteun alles... Ik ben het huis waar zij een thuis van maakt...
Bij ons tuigen we de boom op met ons drietjes.

Wij tuigen deze op met ons gezin. En vinden het erg leuk en sfeervol. Mijn man is een topper want die pakt altijd de verlichting en hangt deze in de boom. En daarna tuigen we deze op, en in het nieuwe jaar begint hij altijd met opruimen want dan is het genoeg geweest voor hem. En versieren we verder het huis en de tuin.
Hij houdt ook van deze gezelligheid. (daarom mag hij ook blijven).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
plusje +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha hij mag het opruimen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de man mag de lichtjes doen, dus het rotkarwei, en daarna doet de vrouw dus de ballen, het leukste?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee hoor, hij doet het graag en wij helpen elkaar echt wel.
Nee hoor, mijn vriend helpt altijd volop. Hij vindt het belangrijk dat het een boom wordt die we samen mooi vinden en draagt ook zeker zijn steentje bij. Zo ook met aftuigen....

De mijne helpt overigens met het gehele huishouden... heeft zelfs oog voor een leuk plantje of vaasje in het tuincentrum.
Heb ik het dan zo getroffen of zijn er meer mannen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, jij hebt het getroffen hahaha.!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, hallo! Hiero! haha ;-) Dus er is een meiske die het mij getroffen heeft? -kuch- Hmmz ja!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede vriend, hij mag blijven +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het ook getroffen.Mijn man helpt altijd met koken en boodschappen doen.hij houdt ook erg van sfeer en steekt elke avond kaarsjes aan.Lief he?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij verwent mij ook altijd...hij wast af, zuigt stof, wast de ramen aan de buitenkant, maakt een lekker bakkie koffie.
Ik bof maar weer eens :)
Ik zet de boom in een pot met aarde,en zorgt dat hij binnen staat.
mijn vrouw doet de rest,en ik ga gewoon maar werken,want dat optuigen en versieren dat duurt wel een paar uur met de stofzuiger er ook nog bij ook.
dan loop ik toch maar in de weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger hielp ik mijn ouders met optuigen, later deed ik het zelf. En nu maak ik nog ruzie met me vriendin wie wat waar op mag hangen.... :p
Eerlijk verdelen dus..... sjips... ;-)
Gesellig tog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk maar ens naar het filmpje onder mijn reactie, doen jullie het zo??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Whahahahahaha nee gelukkig niet zeg!! ;-)
Wij hebben het lekker gezellig :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is ook wel heeeeel erug extreem hoor, die had van mij de piek mogen zijn, alle kerstdagen....
Ha, die Taurus;

Ik wil het best doen, maar doe het in de ogen van mijn vrouw en dochter toch niet goed....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn man sjouwt en doet de lampjes
en ik (al of niet met kinderen) de rest
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou je zal het niet geloven, maar ik ben er zojuist mee klaar! Die lampjes is altijd weer een takkeklus, maar het resultaat mag er zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal kunnen vrouwen dat beter,
maar deze boom was echt mannenwerk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan 'm zien staan als ik uit mijn zolderraam kijk :)
We gaan samen de boom halen. Ik sjouw hem naar de auto, ik zet hem thuis recht in de standaard en ben dan ca. 1 uur bezig met de lampjes. Daar word ik altijd chagrijnig van, want voordat die naar mijn zin zitten, ben ik echt een tijdje bezig. Samen doen we dan de ballen, de slingers, de piek en de overige kerstboomversieringen er in en dan begin ik het pas weer leuk te vinden.
Elk jaar hetzelfde ritueel. Mijn partner is echt gek op de kerst. Zij is de grote stimulator om het huis jaarlijks een kleine metamorfose te laten ondergaan. Erg gezellig maar je moet er wat tijd voor vrijmaken. Ook voor het weer opruimen, alhoewel ik daar echt een held in ben (al zeg ik het zelf).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ Ja,die lampjes is wat he'?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wauw, die boom ziet er goed uit, Rubro!
Kwestie van goed teamwork zo zie je maar! +1
De mannen slepen hem naar binnen, zorgen dat hij blijft staan, knopen de lichtjes erin en de vrouwen doen de rest
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is dat een typisch vrouwending, optuigen en versieren.
Maar opruimen doen we altijd samen.

We doen het gelukkig niet zoals de familie 'kersemus'

http://www.youtube.com/watch?v=P3WcK9Y6w28&feature=fvw
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hee,loes,vindt je het nu toch ook een ''grappig'' filmpje?:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou...grappig, nee, het is eerder genant, al dat gevloek en getier.
Die vrouw blijft er zo ( schijnbaar) nuchter over, ik verbaas me hier over.
Zoals ik al eerder aangaf onder de reactie van beerg, die man mag van mij met kerst de piek zijn op ZIJN boom.
Ik durf stellen dat ik een zekere subtiele coördinatie van timing, aankoop en plaatsing en verwijdering met toewijding, ernst en nauwgezetheid op mijn actief neem. De kinderen en de vrouw leven zich uit in het versieren of optuigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons zet mijn man hem neer,houdt voor mij de lampjes vast, zodat ze niet in de knoop raken en ik verdeel ze en klem ze vast. De boom moet n.l. niet te grote lege plekken hebben die niet verlicht zijn. Hij ziet dat op de een of andere manier niet en zegt dan ook dat ik dat beter doe.
Terwijl mijn zoon en ik hem verder optuigen, hangt hij de guirlandes op, want daarvoor moet hij de trap op en dat kan ik niet omdat ik geen evenwicht heb. Ik wil n.l. altijd een guirlande met lichtjes in de twee golven van mijn deco-overgordijn. Mijn zoon hangt dan boven in de boom de dure kristallen ornamenten, vanwege de kat en het ertegenaan lopen. Daarbij moet n.l. weer de trap gebruikt worden. Nee, de versieringen zijn echt "mijn ding" en ik vind het enig werk!
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+Ik ook.
bij ons doet mijn man de lichtjes erin ( die krijg ik zelf nooit goed)
ik zelf doe de slingers en de ballen enzo erin
14 jaar geleden
Het antwoord voor ook het jaar 2009 staat op YouTube

http://www.youtube.com/watch?v=uLm6l2csLKQ
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, typisch vrouwelijk, althans voor zeker 80 %.
Als het aan mijn mannelijke familieleden ligt komt er geen boom en geen sfeer verlichting is huis.
Zo lekker romantisch zijn ze . !!!!!!!!!!!!1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had geen idee dat dit zo bekend stond??

23 jaar lang heb ik mijn vader ieder jaar een kerstboom zien uitzoeken, bijzagen, een plek geven en optuigen.

Mijn moeder zal ongetwijfeld wel eens hebben meegeholpen, maar mijn vader is er véruit het meest mee bezig!

En zodra ik er een heb ga ik hem ook zelf optuigen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oja ,mannen zullen zich er ook aan wagen ,maar ik denk dat toch een vrouw haar eigen systeempje heeft qua verdeling van de ballen in de boom. En de kleuren .Als een man alleen de boom zal optuigen ,vermoed ik dat een vrouw er toch wat wijzigingen in aan brengt. Qua verdeling ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat het ook voor mannen is omdat ales de kerstboom is huis komt tuigen de mannen altijd de kerstboom op(bij mij in huis dan).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind niet dat het een typisch vrouwenklusje is. Ik ben niet zo van het stereotype denken.

Mijn vader deed het vroeger thuis meestal, nu doe ik het het ene jaar wel, het andere niet. Wie het doet doet het...
14 jaar geleden
Wat en waarom het dan indruk maakte, dat laat ik aan jullie zelf over!
Het mag persoonlijk zijn, dat een kerstboom optuigen een typish vrouwen karweitje is.
Het mag positief indrukwekkend zijn geweest of negatief, denk dat er wel wat van te maken is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik tuig de boom thuis altijd op. Als ik het niet doe dan staat er de hele kerst een kale boom! Dus nee, niet echt een vrouwenkarwei. Maar spreken over een vrouwenkarwei is ook een beetje 1823 he? Al weet ik dat er nog genoeg mannen en vrouwen zijn die nog steeds hun mannen en vrouwen taken op zich nemen. Ik ben op dit moment huisman en mijn vrouw is aan het werk. Als de kleine wat groter is ga ik weer aan het werk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Vrouwenwerk. Homo's vinden het overigens ook leuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het juist meer een mannenklus.
Het begint al vanaf de aankoop. Een man kiest vind ik altijd de mooiste boom. Kan hem hierna ook beter het huis in dragen en rechtop zetten.
Hierna versieren is dan juist nog the finishing touch. Extra respect voor de man.

Misschien heb ik die mening omdat ik er zelf een hekel aan heb, maar mijn vriend kan het gewoon beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De lampjes mag mijn man doen. De rest doe ik heel graag zelf. Mijn dochters helpen graag mee. Hier in huis is het dus wel een vrouwenkarweitje ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mmmm zelf zet ik nooit een kerstboom neer (ook nooit gedaan), maar op mijn werk wel. Ik werk met kinderen en die vinden dat wel leuk. Maar ook daar versier ik hem niet. En ook mijn mannelijke collega's niet. Daar doen de kinderen het. Ik geef ze gewoon een krat met kerst spul en dan mogen ze hem zelf, naar eigen inzicht, optuigen. Hij ziet er dan ook uit of rudolph the rednosed reindeer een tas kerstballen en kerstslingers er overheen gekotst heeft, maar de kids vinden hem geweldig. En daar gaat t toch uiteindelijk om. o ja en dat zijn dus zowel jongens als meisjes, die daar aan mee doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een gemiddelde Nederlandse man zou het wel kunnen doen, maar ten opzichte van de vrouw niet goed doen.

Een gemiddelde Nederlandse vrouw heeft meer inspiratie gevoel om een kerstboom 'te versieren' dan een man.

Maar er zijn dus ook mannen die veel inspiratie hebben om een kerstboom 'te versieren'. Denk hier bijvoorbeeld aan modeonderwerpers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee ook wel mannelijk. Ik ben er vandaag net mee bezig geweest.
Vroeger maakten we als gezin de kerstboom altijd op.
Dit gaf heel veel verbondenheid en gezelligheid.
Het geeft altijd wel veel sfeer, en ik hoop zelf ook zo"n lichtje te zijn in de donkere wereld.