Heb jij begrip voor het besluit van deze school om geen kerstboom te zetten?

http://www.telegraaf.nl/binnenland/5518541/__School__te_divers__voor_kerstboom__.html?p=1,1

Toegevoegd na 34 seconden:
Veel leerlingen zijn woedend over de beslissing van de Haagse Hogeschool om dit jaar geen kerstboom neer te zetten. Dit omdat de boom te veel verbonden is met het christelijk feest. In het atrium hangen nu alleen wat slingers en lampjes. De directie wil zo 'het internationale karakter en de diversiteit binnen de school te benadrukken'.

Toegevoegd na 12 minuten:
Dit omdat de boom te veel verbonden is met het christelijk feest.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Kerst
2.8K

Het beste antwoord

Nee dit is Nederland en wij hebben onze normen en waarden, en dit hoort bij ons. Wie het daar niet mee eens is heeft zelf een probleem in onze samenleving en zal zich moeten aanpassen aan onze gebruiken, net als wij in een ander land zouden wonen horen wij ons ook aan te passen.

Internationaal karakter of niet, er blijven verschillen bestaan, ramadan, suikerfeest deze respecteren wij ook dus dus laat onze traditie gewoon voortbestaan. Nog even en Zwarte piet en de kerstbomen worden verboden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou antwoorden, maar jij hebt het al exact verwoord! +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dankjewel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+Dan ga ik voor het eerst in mijn leven demonstreren lora.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als dit allemaal zou moeten wijken staat Nederland op zijn kop en zijn de rapen gaar. Lopen wij samen voorop.

Andere antwoorden (12)

Jazeker, het gaat gewoon niet meer... Zo heb je elke week een of ander feest... Wij Nederlanders zijn niet meer ALLEEN Katholieken... Dus ik begrijp het heel goed...

En ik ben het er mee eens ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is maar 1 keer in het jaar kerstfeest hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor elk jaar weer hetzelfde liedje... Het is ook maar één keer 8 december, en één keer 9 december enz enz... Nee hoor weg ermee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sinds wanneer is kerstfeest een katholiek, laat staan uitsluitend katholiek feest, om over die kerstboom nog maar te zwijgen ???
van mij zou het ook niet hoeven, de scholen hebben toch ook ongeveer 2 weken kerstvakantie
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dan moet je zeggen dat je wilt bezuinigen ; daar ben ik namelijk altijd voor te porren. Dit is gewoon pure kolder zo.
rebecca
14 jaar geleden
ja dat is ook zo
Nee, geen enkel begrip.
De oorsprong van kerst zoals wij dat vieren is namelijk niet eens het Bijbelse verhaal dat er en passant aan vastgeplakt is, maar zit nog boordevol heidense symbolen die vele, vele malen ouder zijn dan het christendom en helemaal met wortel en tak in deze contreien thuishoren.
Sterker nog, echt fundamentalistische christenen zullen tot op de dag van vandaag niet zo'n ketterse kerstboom in huis halen. Het zijn de restanten van het lichtfeest dat in koude streken, waar na een lange winter het warme deel van het jaar weer gaat aanbreken, terecht gevierd mag worden, en daar blijf je dus met je multiculti-poten vanaf.

Ik ken overigens geeneen Moslim die problemen heeft met het kerstfeest ; wel een heleboel waar een flinke kerstboom wordt opgetuigd. Dit is duidelijk weer door een of andere politiek correcte idioot bedacht, niet gehinderd door enige kennis over de oorsprong van hoe wij ons kerstfeest vieren, noch door kennis over hoe ernstig beledigend dit door moslims wordt ervaren. (Niet dus.)
Sterker nog ,als ik Moslim was zou ik me voor de andere anders van die school werkelijk de ogen uit mijn KOP schamen dat iemand op het waanzinnige idee zou zijn gekomen voor mij die boom weg te halen.

Eigenlijk zou het strafbaar moeten zijn, maar helaas. De afbraak van de Nederlandse cultuur komt niet van buitenaf, maar van binnenuit, en nog ongestraft ook. Walgelijk. Ik snap ook niet hoe de MR en de oudercommissie daar ooit mee accoord hebben kunnen gaan.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ik vind het te gek voor woorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarbij ben ik er wel even van uitgegaan dat dit het hele en ware verhaal is he ? IK lees nu in Suzy's antwoord dat de soep niet zo heet gegeten wordt als die wordt opgediend. In dat geval is het pure stemmingmakerij geweest van de schrijver van dat artikel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het was ook op het nieuws.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog geen teevee aan gehad vandaag. Ik wordt pas tegen tienen elke avond ' bijgepraat' . ;-)
En wat hier voorbij fietst natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het was op de radio n ook de Volkskrant ''kopt''ermee.
http://www.vkblog.nl/bericht/290655/A_C_T_U_A_L_I_T_Y_-_Haagse_Hoge_School_Plaatst_geen_Kerstboom!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt Taurus. Ik dacht dat ik het niet goed had begrepen, schrok ervan + Marleen
Ik vind het vooral een hoop gedoe om niets. De Haagse Hogeschool heeft helemaal niet besloten om geen kerstboom neer te zetten, al dan niet vanwege diversiteit. De Haagse Hogeschool heeft op één van de vele plekken in de school waar meestal een kerstboom staat, gekozen voor andere versiering, met als thema 'licht'.

De rest van de Haagse Hogeschool staat gewoon vol met kerstbomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb het artikel gelezen en vind het van de ene kant jammer dat een traditie doorbroken wordt.
Anderzijds is de afweging voor het "thema licht" te kiezen een mooie manier om "het feest van het licht" op een andere manier tot uitdrukking te brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach gaat het tegenwoordig om het christelijke geloof dan ????Al die treintjes die door een huis rijden en watervallen in kamers en draaimolens muziekdozen ,mensen die al in september hun huis inrichten door er een complete kermis er van te maken . Een huis met bewegende pleerollen in hun plee met kerstmuziek,kerstmannen die staan te zingen johoooo johooo in de gang is dat christelijk ??wat maakt die ene boom dan uit op een school pfffff
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, totaal geen begrip voor. Kerst is niet eens een uitsluitend nederlands feest. Tuurlijk is de oorsprong van Kerst christelijk maar kijk eens hoeveel niet christenen een boom hebben staan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ mooie ballen Yvib!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha, dank je!
Nee, geen enkele. Volgens mij moeten we onze kinderen juist leren om op een goede en respectvolle manier met tradities/gewoontes/overtuigingen om te gaan. Op het moment dat je als school je tegen het christendom keert ben je in mijn ogen verkeerd bezig, je hoeft er niet in mee te gaan, maar er ook niet tegen in. Daarmee creeer je anders alleen maar meer extremisme.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vakantie die rond die tijd van het jaar is noemen we kerstvakantie, is de volgende stap om het geen kerstvakantie meer te noemen of de hele vakantie maar af te schaffen omdat het een te christelijk karakter zou hebben?

nee geen begrip dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb de link niet gelezen. Maar ik ben nu al furies. WE ZIJN IN NERDERLAND!!!!!!!! Dit is precies het zelfde gezeik als met dat kruis op de mijter van Sinterklaas. Wat nu niet internationaal. Kan me echt geen r**t schelen.. We zijn in Nederland en als andere aanstoot nemen aan onze traditie of ons hoofdgeloof moeten ze weg wezen hier.

Ten tweede heeft de kerstboom niks met het Christelijke geloof te maken.. Tis iets heidens...

En om deze reden ben ik dus geneigd PVV te stemmen... Tis alleen jammer dat hij een gevaar is voor de samenleving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ Ik vind het ook ''bezopen''
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net als dat gezeur over "zwarte Piet".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja en 'Negerzoenen'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben ook geneigd om PVV te stemmen. Maar in dit geval? In de Haagse Hogeschool worden overal kerstbomen neergezet. Alleen in deze éne zaal is gekozen voor andere decoratie. Volgende keer misschien toch maar de link lezen voordat je furieus wordt, én vervolgens andere bronnen raadplegen om het hele verhaal mee te krijgen. Dat geldt overigens voor vrijwel iedereen hier, dat Telegraaf-verhaal wordt geslikt voor zoete koek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja ik heb nu gelezen hoe het werkelijk zit, althans daar ga ik dan maar vanuit.
zelfde vraag als Lotus?

Heeft de school dit wel gezegd?
Door de hele school staan kerstbomen
alleen niet in de centrale hal
nergens in de be-argumentatie van de school staat toch dat de boom te veel betrokken is bij het christelijke feest.

bovendien is dat kul want de boom is al van ver voor christus, het is een heidens vruchtbaarheidssymbool
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel,dat staat er wel degelijk en dat werd ook op het nieuws vermeldt.
Haagse Hogeschool om dit jaar geen kerstboom neer te zetten. Dit omdat de boom te veel verbonden is met het christelijk feest
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo zie je maar weer dat je niet alles moet geloven wat in het nieuws komt. Als je naar de hype kijkt, dan zie je dat de meeste media elkaar napraten. Maar is er iemand op het idee van wederhoor gekomen? Of om het gewraakte nieuwsbericht van de HHS te lezen? Om even na te gaan wat de situatie echt is in het gebouw (met zoals mathilde al zegt overal kerstbomen)? Blijkbaar niet, daar zal het wel een te leuke rel voor zijn.
Laten we nu gewoon inderdaad eens afstappen van t fabeltje wat integratie heet en gaan voor acceptatie. Acceptatie voor andere meningen, overtuigingen en visies. Hoeft niet te betekenen dat we t moeten respecteren maar wel accepteren. Sint heeft een kruis en bij Kerst hoort een boom. altijd zo geweest...!