hoe kun je aan iemand zien, of die mensen goed kan observeren? of mensen goed kan doorgronden?

Ik bedoel dan, hebben die bepaalde eigenschappen of kenmerken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
3.2K

Antwoorden (5)

Ze kijken de mensen aan, als ze luisteren. Ze vragen door.
Vaak zijn mensen die daar goed in zijn, wat stiller (observeerders dus) Mensen die graag op de voorgrond staan pikken niet alles op van een ander. Zijn meer met zichzelf bezig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen die goed kunnen luisteren en observeren hebben een attente houding, zitten niet onderuitgezakt.
Kijken je aan terwijl jij vertelt en laten je vooral uitspreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om daar inzicht in te krijgen moet je eens een paar keer goed televisie kijken. Er zijn tv-presentatoren die goed kunnen observeren en mensen doorgronden.

Mooi voorbeeld is Matthijs van Nieuwkerk van DWDD.
Ondanks de enorme snelheid van het interview, heeft hij zijn gasten exact door, speelt precies in op wat ze zeggen, en observeert zijn gasten tot in detail.

Ander voorbeeld is Andries Knevel. Hij vindt zijn vragen veel belangrijker dan de antwoorden, zit alleen maar te broeden op nog meer slimme vragen, en hoort niet wat de gast zegt. Hij observeert dus niet.

Iemand die goed kan observeren en mensen doorgronden, is rustig, alert, geduldig, oprecht geinteresseerd, en wacht op het goede moment om "toe te slaan". Dan komt hij meestal met iets zinnigs, omdat hij dan iets zegt, wat door observatie tot stand is gekomen.
Ook is hij goed in staat om zo'n sfeer te creëren, dat hij optimaal de ander kan doorgronden en observeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen die goed observeren en anderen kan doorgronden, zal: luisteren, de ander ruimte geven, om zich heen kijken, de ander aankijken, vragen stellen die verder gaan dan de oppervlakte, empathie tonen in het gesprek en in de gezichtsexpressie, afstand houden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je iemand tegenover je hebt die oprecht geïnteresseerd is in jou, voel je dat al aan. Diegene
zit er ontspannen bij, kijkt je aan en laat zien dat hij/zij je begrijpt en luistert. Die persoon knikt dan ja of nee bij sommige antwoorden die om bevestiging vragen. Ik zie bijv. aan de ogen van iemand als deze serieus belangstelling heeft, maar ik heb nu eenmaal die tic dat ik veel in iemands ogen zie en er ook op let. Toch kan je daar eens op letten. Als de ogen snel afdwalen of je niet open en eerlijk aankijken, kan je veel aflezen. De ogen zijn echt de spiegels van de ziel en dit kun je niet 'faken'.
het is ook belangrijk of diegene je laat uitspreken of van de hak op de tak springt, want als diegene dat doet, wil deze je niet echt doorgronden, maar wil die alleen maar veel te weten komen. Ik denk dan vaak aan nieuwsgierigheid.
amc