wat is beter een bril of lenzen?

ik ben pas 15 en wil graag lenzen.
zelf heb ik al een bril maar wil graag weten of ik al lenzen aan kan want je ogen moeten nog uitgegroeid zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Optiek
1.3K

Antwoorden (9)

Als je 15 jaar bent kun je heus wel lenzen dragen hoor. Het is een kwestie van uitproberen en kijken wat jij het prettigst vindt. Ga gewoon naar de opticien en laat je goed voorlichten over alle voors en tegens! Advies en oogmeting zijn meestal gratis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt bij sommige opticiens ook lenzen op proef krijgen; je zit er dan dus niet meteen aan vast, maar kunt het even een tijdje uitproberen. Ik heb zelf goede ervaringen met Specsavers.
Dat je ogen uitgegroeid moeten zijn is flauwekul.

Onze dochter heeft vanaf haar 12e al lenzen en nog nooit heeft een opticiën gezegd dat haar ogen uitgegroeid moesten zijn.

Als jij netjes en schoon om kunt gaan met lenzen, is dat helemaal geen probleem. Ga naar een goede opticiën en laat je ogen goed opmeten.

Met alle respect voor Hans Anders, Specsavers enz. maar daar wordt je niet echt goed opgenomen en geadviseerd.

Toegevoegd na 50 seconden:
opgenomen moet opgemeten zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kreeg mijn eerste (harde) lenzen toen ik 13 was, dus met 15 moet het zeker kunnen.

Op je vraag wat beter is, is moeilijk antwoord te geven, het is net wat je fijner vind. Vooral als je harde lenzen krijgt is het in het begin nogal wennen.

Lenzen hebben een aantal voordelen boven brillen, zoals bijvoorbeeld als je in de regen fietst, dan heb je niet zo zeer meer de behoefte aan ruitenwissers, als je van kou in de warmte komt, dan beslaat het niet zo.
Als je sport hoef je geen angst meer te hebben dat je bril kapot gaat door een bal die er op komt.

Aan de andere kant, je kunt ook niet zomaar even lekker in je ogen wrijven als je lenzen hebt, altijd bestaat de kans dat je ze dan net van je oog af in één van de hoeken wrijft (en dat is geen pretje).
Lenzen kosten meer tijd dan een bril (inzetten, uithalen, schoonmaken, opbergen... daar ben je alles bij elkaar toch zeker wel een minuut of 5 per dag mee bezig).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
onzin dat je ogen uitgegroeid moeten zijn..
mijn zoon had op zijn 13e ook lenzen
en een bril, je kunt het beste naar een goede opticien gaan, en je zou eerst de lenzen kunnen proberen.
want niet ieder persoon kan lenzen verdragen, als je van nature erg droge ogen hebt, kunnen je lenzen gaan irriteren, en dan kan je beter een bril dragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals mijn voorgangers zeggen is het inderdaad niet nodig om je ogen uit te laten groeien voordat je lenzen neemt. Dit wordt echter wel eens bedoeld omdat veel mensen lenzen voor een half jaar nemen en dan komt het wel eens voor dat na 3 of 4 maanden je sterkte veranderd is (doordat je op 15 jarige leeftijd snel groeit kan je sterkte van je ogen ook redelijk snel veranderen). Je moet dan eigenlijk nieuwe lenzen hebben, maar je hebt dan nog voor 3 maanden lenzen (betaald) en dit is natuurlijk wel zonde om deze weg te gooien. Als je ogen uitgegroeid zijn zal het veranderen van je sterkte veel minder snel en heftig zijn en dus weet je zeker dat je met je halfjaarslenzen zonder problemen doorkomt.

Ik weet niet zeker of je dit ook wilt weten, maar aangezien je vraagt wat beter is:
Een bril is beter omdat:
-het goedkoper is (een bril kan ongeveer 2-3 jaar mee terwijl je lenzen om het halve jaar nieuw moet halen)
-sommige mensen vinden dat ze er mooier uitzien met bril.
-Ook kan je een bril niet zo makkelijk kwijtraken en lenzen wel.
-sommige mensen hebben last van lenzen (ze irriteren bij mij bv mijn ogen zodat ze heel droog aanvoelen en rood worden) en dan is een bril wel beter.

Lenzen zijn beter omdat:
-je er beter mee kan zien (met een bril heb je altijd een randje terwijl je met lenzen overal goed ziet).
-ook kan je met (zachte) lenzen gewoon zwemmen en sporten zonder dat je last hebt van een bril op je neus.
-Sommige mensen vinden een bril niet mooi en dus zijn lenzen dan beter.
-Een bril de hele dag ophebben kan ook irriteren (bv achter je oren of op je neus) en dan zijn lenzen fijner.

Er zullen vast nog wel meer argumenten zijn en iedereen kijkt hier natuurlijk iets anders tegenaan.
Overleg gewoon goed met je ouders wat zij het beste vinden en ga samen eens naar een (of meerdere) opticiens om hun mening te vragen.
Succes ermee;) !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft allebei zen voordelen en zijn nadelen:

Lenzen:
nadelen
Ik denk dat hier het grootste nadeel is dat niet iedereen ze kan dragen sommige kunnen het niet door omdat ze teveel oogvocht hebben en andere kunnen het gewoon niet in hun oog doen. andere nadelen:
Je moet ze altijd verschonen nieuwe lenzen of ze in een vloeistof leggen om schoon te maken.
Soms kan je ze niet op hebben doordat je ogen te vochtig zijn in een bepaalde periode bv(niet bij iedereen)

voordelen:
Je kan beter sporten geen bril nodig
moeilijke karweitjes doen zonder dat je bril kappot gaat want je hebt er geen.
Het staat mooier vinden sommige mensen.

Bril:

Nadeel:
Je bent er afhankelijk van.
Moet zorgen dat je niet lastige karweitjes , sport doet omdat de kans groot is dat je bril kappot gaat.
Sommige mensen vinden het niet modieus maar andere juist wel(mening verdeelt)
Kan makkelijker stuk gaan
Het kan bij het regen nat worden of in de warmte aandampen waardoor je minder ziet... Of er komt door de wind viezigheid op enz...

Voordelen :
Het kan modieus zijn (meningen verdeelt)
Iedereen kan het dragen( er is niemand die geen bril kan dragen) grootse voordeel
Flexibel je kan de bril afzetten als je hem niet nodig hebt bv: handig als je je bril maar nodig hebt voor te lezen.

Kortom kies wat jij wil weet wel dat lenzen voor sommige mensen niet kan omdat zij te veel oogvocht hebben of omdat ze het niet kunnen.

Toegevoegd na 2 minuten:
mijn tips:

Als je lenzen neemt zou ik ook een bril nemen als je lens kappot gaat heb je nog altijd een alternatief!!! Of als je door omstandigheden je lens niet kan dragen.

Als je een bril alleen maar nodig hebt voor te lezen dan zou ik geen lenzen nemen lenzen heb je altijd in.

Als je een bril neemt weet dat je niet goed kan sporten of je moet een sport bril hebben hou er rekening mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb vanaf mijn 15e lenzen, zonder enkel probleem nu al 17 jaar.
Ga naar een opticien voor advies en een meting, en laat ook voor je uitrekenen wat het gaat kosten.

Sinds een paar jaren draag ik dag en nacht lenzen, zgn. "Night&Day" die me zo ontzettend goed bevallen dat ik ze aan iedereen aan kan raden. Slecht 1x per maand moet ik er even aan denken om nieuwe lenzen in te doen, en dat is alles.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een optie is om je ogen te laten laseren. Ikzelf heb dat pas laten doen toen ik 55 was, en ik had vanaf mijn 8ste jaar een bril. En na de ingreep die maar 10 minuten duurt geen bril meer nodig. Een verademing. Is wel eenmalig duurder, maar je hoeft nooit meer een bril of lenzen aan te schaffen.Ik kan het je aanraden.
Er wordt uitvoerig bekeken of het kan etc. Zeer goede kliniek is vision care in Amsterdam.
En je hebt levenslang garantie.
Het is ook niet eng. Dagelijks worden mensen gelaserd voor staar of mensen die Diabetes hebben.
Je moet er misschien even voor sparen . Het kostte destijds 1500 euro, en soms zijn er acties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger had ik een bril, nu lenzen.
Even de voor/nadelen van beide.
Bril voordelen ;Het kan je ogen beschermen voor gevaar van buiten af (vuurwerk of rondvliegende deeltjes,splinters e.d.)
Nadelen zwaar (afhankelijk van je dioptrie), beslaan,afvallen bij voorover bukken, breekbaar, duur, lelijk (bij veel mensen die toch al)
Lenzen nadelen Wennen in het begin ( maand)
In het begin had ik flexi 125 gulden per stuk, slechte -pasvorm en veel verlies (verzekeren was voor 1 jaar bij de aanschafprijs en hoef je maar dehelft te betalen.
Daarna de destijds hypermoderne chiplens a.d. 1300 gulden.
Fijne lens weinig problemen.
Nu, wegwerplenzen zacht en heerlijk confortabel, kosten 050 eurocent per stuk en ik gebruik 4 lenzen per jaar. Slaap, zwem duik en doe er alles mee. Wanneer ik merk dat er een waas op komt, spoel ik hem door de W.C. en pak een nieuwe.
Voor mij ideaal!
Een kennis van mij gebruikt maandlezen en dat kost hem 38 euro per maand.
Of je 15 bent of niet, zachte lenzen is geen probleem wel is het zo dat niet iedereen geschikt is voor lenzen ivm te kort aan traanvocht, overgevoeligheid of infecties .
Maar ga je er zorgvuldig mee om (goed handen en nagelss choon maken) dan moet met de huidige tgechniek het dragen over het algemeen wel mogelijk zijn.