Waarom is het eten van varkens vlees in sommige geloven verboden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
2.2K

Antwoorden (14)

Omdat een varken als een 'smerig' dier wordt gezien. Rolt in z'n eigen poep etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat een varken een (vies) onrein dier is...

De eigenschap van varkens is dat ze door de modder rollen. En misschien is daar ooit wel eens over doorgedacht dat er behalve modder ook nog wel eens wat anders in zou kunnen liggen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een onrein dier.

Toegevoegd op 18-05-2009 20:10:13
http://nl.wikipedia.org/wiki/Halal_en_haram
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Patriarchale culturen is het varken onrein. Het Christendom en vooral de Islam zijn patriarchaal. De man is de baas. In het Matriarchaat is het varken juist heilig. Of een heilig dier opgegeten mag worden weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit komt omdat sommige geloven in warme streken zijn ontstaan. En varkens vlees kun je niet lang goed bewaren. Het bederft veel sneller dan rundvlees of geiten vlees.

De rest die eerder is vermeld zijn maar de halve waarheden, redenen om toch maar niet te gaan denken om ook maar een stuk varkens vlees te eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is ooit ontstaan om heel praktische redenen. Een ziekte, niet lang bewaarbaar, zoiets.

Iedereen die dat weet leert dat weer aan zijn/haar kinderen, logisch wel.

Als dat een paar keer gebeurt (verschillende generaties) en de achterliggende praktische oorzaken raken in vergetelheid, dan doen mensen het 'omdat we het altijd zo gedaan hebben'. Volgende stap is, omdat we geneigd zijn verklaringen te willen hebben, is een verklaring BEDENKEN.
Omdat het van hogerhand VEREIST word, dat is dan zo'n verklaring.

Ook mogelijk is dat leiders van stammen de praktische oorzaak wisten, maar onvoldoende gezag hadden om het af te dwingen bij hun volk.
Oplossing daarvoor was om het tot een gebod van 'hogerhand' te promoveren. Ja ze waren heus wel slim en met goede bedoelingen. Maar zo kwamen die rare regels de wereld in. Denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan je alleen vertellen vanuit de islam waarom varkensvlees verboden is. Andere religies met dit verbod zijn bij mij niet direct bekend.

In de islam wordt het varken als onrein gezien. Naast het feit dat hij in de modder rolt, zou het zijn eigen uitwerpselen eten. Er zijn moslims die geloven dat varkens veel ziektes kunnen/zullen veroorzaken bij de mens. Overigens zijn de exacte redenen van 'het waarom" bij het verbod op varkensvlees alleen bekend bij God, de gelovige volgt slechts wat hem geboden en verboden is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En schapen dan, zijn die zo rein? Gewoon onzin van de Moslims om varkens wel en andere dieren niet onrein te verklaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Noem het onzin, noem het wat je wil en kijk of je hiermee de 1.5 miljard moslims in de wereld kunt overtuigen. Zij zijn ervan overtuigd dat het haram is en ik noem hier alleen feiten op. Mensen over de hele wereld doen onzinnige dingen in andermans ogen ^^
behalve sommige al gegeven antwoorden is een van de redenen dat varkens veel water nodig hebben, daar dit in het midden oosten niet royaal voor handen is, heeft men in een ver verleden, besloten geen varkens te houden. hierna gaat een godsdienst er mee vandoor met het idee en verpakt het in het jasje onrein.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens de islam zit er ergens in het varken een stukje of zo iets en als je dat eet word je er ziek van
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat die mensen in die godsdiensten genetisch teveel op een varken trekken en ze zo kannibaliseren. Dat mag niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt omdat de Bijbel het verbied:

Deuteronomium 14:8 Ook het varken; want dat verdeelt zijn klauw wel, maar het herkauwt niet; onrein zal het ulieden zijn; van hun vlees zult gij niet eten, en hun dood aas zult gij niet aanroeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Enerzijds omdat het in de bijbel is beschreven als een wet van God. Anderzijds had het in de tijd dat deze wetten ontstonden een praktische aard. Een alleseter als het varken verspreidde in die tijd enorm vaak ziektes. Het vlees werd niet zo goed bereid als heden ten dage. Het onrein verklaren van het varken voorkwam op deze manier de verspreiding van ziektes en behoedde de geloofsgemeenschap voor uitsterven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik er van weet, en wat wetenschappelijk bekend is, is dat het gaat om het vetgehalte van het vlees: varkensvlees is vet vlees (hart- en vaatziekten). Daarnaast is het zo dat een varken biologisch gezien het dichtst de biologie van een mens benaderd. Medische experimenten wat betreft 'donor-organen' worden ook met varkens uitgevoerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie bijgevoegde link.