Wat zijn de meest extreme gevolgen van stress?

Bijvoorbeeld. ik heb wel eens iemand gehoord die aangezichtspijnen kreeg, iemand die buiten westen raakte, of iemand wiens bloeddruk halveerde na een paar keer braken. Volgens artsen allemaal gevolgen van (langdurige/extreme) stress.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
19.1K

Antwoorden (11)

In eerste instantie levert stress vooral een lichamelijke reactie op. Het lichaam reageert op van buiten komende prikkels. De productie van het stresshormoon adrenaline, dat de alertheid verhoogt (vecht- of vluchtreactie), komt in grote hoeveelheden vrij bij emoties als (normale) angst, paniek, verdriet, woede. Het lichaam en de geest staan ‘op scherp’. In deze fase kan stress helpen om tot adequate prestaties te komen. Het stresshormoon cortisol zorgt vervolgens dat het verlies van energie wordt gecompenseerd. Het breekt eiwitten in de spieren af, waarbij glucose (energie) vrijkomt, om het lichaam weer in evenwicht te brengen. Als het lichaam adrenaline blijft produceren, omdat de spanning blijft voortduren, dan raken (de bijnieren van) mensen uitgeput. Het lichaam is niet meer in staat compensatie te bieden. Mensen storten in, voelen zich uitgeput, kunnen zich niet meer concentreren. Er ontstaan klachten als onrustgevoelens, concentratiestoornissen, slaapstoornissen,
hoge bloeddruk, hoofdpijn, spierpijn, stijve nek, nervositeit, hartkloppingen, maagzweren en hart- en vaatziekten. Wanneer het lichaam langdurig cortisol blijft produceren, kunnen delen van de hersenen beschadigd raken, waardoor geheugenproblemen kunnen optreden. Daarnaast verzwakt het immuunsysteem en dit heeft (soms ernstige) gevolgen voor de lichamelijke gezondheid. Door overmatige productie van glucose kan de productie van insuline, het hormoon dat er voor zorgt dat de glucose in het lichaam wordt opgenomen en het glucosegehalte van het bloed verlaagt, van slag raken, waardoor zelfs suikerziekte kan ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moest een keer hyperventileren en raakte bewusteloos van extreme stress (in combinatie met een dag niet eten)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan hartfalen veroorzaken. En daarmee de dood veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb van een klant gehoord dat haar zoon van zestien jaar een hartaanval heeft gehad. De aanleiding hiervoor was extreme stress
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn moeder zei dat in de oorlog mensen in één dag helemaal grijs waren geworden door de stress.
Dit is welliswaar aan de buitenkant, maar toch....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stress heeft invloed op je gezondheid:
verhoogde bloeddruk
lichamelijke klachten kramp
slaapgebrek (niet kunnen slapen)
enz...

Stress heeft niet alleen lichamelijke uitwerking maar ook in je omgeving :

Het kan zorgen dat je relatie er achter uitgaat.
je vrienden gaan verlaten
je weinig zelfvertrouwen krijgt
je depressief wordt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat van mij was niet echt extreem, maar ik had een hele tijd achter elkaar veel hoofdpijn en last van mijn nek en schouders. Na een gesprek met de huisarts kwam er uit dat het spanningshoofdpijn was, veroorzaakt door de stress op mijn stage.

Verder heb ik soms wel eens last van hyperventileren, of dat ik ga huilen of boos word als er iets stressvol gebeurt.

Toegevoegd na 47 seconden:
Ook kan ik dan geen hap door mijn keel krijgen. Ben wel een keer iets van 2-3 kilo afgevallen, gewoon door stress.
13 jaar geleden
Je moet onderscheid maken tussen kort- en langdurende stress. Het is terecht om onderscheid te maken tussen positieve en negatieve stress. Ook de aard van de stressfactor en stressbestendigheid spelen een rol.

De gevolgen van stress zijn uiteenlopend. Hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten en diabetes zijn al genoemd. Langdurige stress heeft enorme degeneratieve gevolgen, oftewel werkt vervroegde veroudering in de hand.

Een vorm van langdurige stress is het posttraumatisch stresssyndroom (PTSS), dat ingrijpende gevolgen kan hebben op het dagelijkse leven:

# terugkerende, onverwacht opduikende herinneringen, herbelevingen of nachtmerries
# van streek raken bij alles wat aan de traumatische gebeurtenis herinnert
# situaties uit de weg gaan die associaties oproepen met de schok
# het zich niet kunnen herinneren van de schokkende gebeurtenis
# een gevoel van vervreemding ten aanzien van eigen het gevoel of lichaam (als gevolg van zelfbescherming tijdens de gebeurtenis)
# nauwelijks belangstelling tonen voor de omgeving en dagelijkse gebeurtenissen
# onredelijke woedeuitbarstingen, irritaties, huilbuien en schuldgevoelens
# altijd alert zijn en om het minste of geringste schrikken
# slecht slapen
# lusteloosheid
# concentratieproblemen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hyperventilatie, hart klachten, zweten, verward raken, zelfs wordt borstkanker genoemd na aanleiding van langdurige stress.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Langdure stress kan een hele boel best extreme problemen geven.
Je zou dan kunnen denken aan extreem hoge bloeddruk, hartkloppingen, huid uitslag, kans op hart en vaatziekte en blijkbaar zelfs beschadiging in de hersenen.

En niet te vergeten het kan leiden tot depressie en een burn out.

Ik kan iedereen aanraden om met stress naar de huisarts te gaan. Zelf lang met stress gelopen en dacht het gaat vanzelf wel over... Helaas is dat bij ongezonde stress niet zo.

Hier staat trouwens ook een goed artikel over extreme stress.
https://watisstress.nl/meest-extreme-gevolgen-stress/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik zie nu dat deze vraag uit 2010 is
Heb ADD en/of ASS en ik ben altijd extreem gestrest, soms zo erg dat ik wil dat het leven één grote nachtmerrie blijkt te zijn. Heeft iemand ook deze ervaring?