Waar moet een handtekening aan voldoen?

Het wordt eens tijd dat ik een handtekening neem, maak, verzin (hoe noem je het?). Hoe dan ook, ik weet nou niet precies wat voor handtekening ik neem. Hoe ik 'm ga schrijven. Zijn er verplichtingen voor een handtekening?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
41.1K

Antwoorden (10)

Je moet de handtekening bij herhaling zelf (met de hand) kunnen zetten. Dat is alles.
itsme
13 jaar geleden
Geen enkele eis of verplichting. Doe wat je wil. Schrijf je naam (voor-, achter, beide) snel en slordig op, driemaal daags. Er groeit vanzelf wel iets moois, iets eigens uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee er zijn geen verplichtingen, je moet wel zorgen dat hij wel hetzelfde blijft, en niet steeds veranderen, en veel oefenen om de handigheid erin te krijgen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan ook geen eisen vinden waaraan een handtekening moet voldoen. Evengoed kan ik me voorstellen dat je op problemen stuit als je besluit een handtekening te verzinnen waarin woorden of symbolen herkenbaar zijn die duiden op vloeken, namen van beroemdheden anders dan jezelf of symbolen van racistische aard. En niet dat jij dat van plan was maar zolang er mensen zijn die hun kind adof h. noemen zullen er ook wel mensen met een hakenkruis willen ondertekenen. Heel persoonlijk, dat wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oefen eerst diverse varianten.

Bedenk dat het een officieel karakter krijgt als uw handtekening op een paspoort, visa, id kaart,

notariele akten, arbeidsovereenkomst, rijbewijs,
vaarbewijs, vliegbrevet, betaalpassen, etc moet komen te staan.
En daar moeten grotendeels diverse specifieke kenmerken in de handtekening terug komen.

Indien uw handtekening sterk afwijkt van eerder gezette handtekeningen op andere documenten dan kunt u
problemen tegemoet zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor zover ik weet zijn daar geen eisen aan gesteld.
Maak er wel één die je gemakkelijk altijd hetzelfde kunt maken en maak hem niet te lang. Je moet in je leven erg veel handtekeningen zetten en dan is het niet fijn als dat een hele tekening is elke keer ( ja, oké, een handtekening).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een handtekening is een stukje van jezelf. Met een handtekening moeten mensen je kunnen herkennen dus is het belangrijk dat het iedere keer wel behoorlijk overeen komt met eerdere handtekeningen van je. Handtekeningen kunnen net zoals jij zelf wel "groei" mee maken. Iemand die iedere dag meerdere malen een handtekening moet zetten zal op den duur een kortere handtekening krijgen dan iemand die zo af en toe een handtekening zet. Mensen die veel officiële stukken moeten tekenen zullen een klassieke handtekening ontwikkelen. Wees niet bang. Probeer eerst eens een handtekening uit die volgens jou bij jouw past. Ben je nog jong dan mag dat best een mooie manier zijn om je naam op te schrijven. Het is ook wel leuk om je handtekening te zien veranderen wanneer je zelf ook verandert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kruisje is voldoende, maar moet wel iedere keer hetzelfde zijn.
Beter is misschien een wat moeilijker te kopieren handtekening. Maar tegenwoordig is alles te kopieren, zelfs een briefje van € 100 en dat is echt niet zo eenvoudig. Dus het maakt niet zo veel uit, als jij hem maar mooi en doeltreffend vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tip;

Een handtekening moet altijd erg op elkaar lijken, want als dat niet het geval is kun je problemen krijgen met bijvoorbeeld de bank als ze het controleren zoals je op je id hebt staan, en het wijkt te erg af wordt het niet geaccepteerd.

Maar kies wel een handtekening die voor jou makkelijk schrijft, en klinkt makkelijk maar voor andere niet gemakkelijk is na te maken.

Probeer gewoon wat uit, en als je het wat vindt, blijf hem dan een aantal maal na schrijven, en probeer dit regelmatig te doen.

Vaak nemen mensen bijvoorbeeld de eerste voorletter van de naam en dan de achternaam voluit met een kras er in/door.

hier onder een voorbeeld;
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De handtekening is jou eigen herkenbaar teken om te voorkomen dat het vervalst zou zijn of om te ontkennen dat jij dat hebt afgesproken. Ik heb een keer maar meegemaakt dat ik een bankpasje tegen kwam met een handtekening en daar stond op mij. Ik zei tegen hem van maar dat is toch geen handtekening? Je wel hoor want die is van mij. Dus het mag.