Wat kan je het beste doen wanneer je erachter komt dat iemand in je omgeving zichzelf pijn doen?

Kan je daar als vriend/vriendin iets aan doen, of moet die persoon er echt zelf iets aan doen. En wat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Zoals de meesten hier adviseren is het goed om er eerst eens voorzichtig met die persoon over te preaten. Noem in dat gesprek feiten die jou opvallen in het gedrag van de ander. Dat als je dat ziet, dat het jou pijn doet om te zien dat hij/zij zichzelf zoveel pijn doet. Houd de gevoelens vooral bij jezelf. Dus ik zie dit gebeuren..... en dat doet ..... met mij. Kan ik je helpen?
Het gaat er om dat je die vriend/vriendin uitnodigt om haar gevoelens te uiten en een mogelijkheid ontdekt om anders met de pijn om te gaan.
Tot nu toe levert het haar iets op als zij/hij dat op deze manier uit. Het kan aandacht zijn maar ook het pijn doen zodat de onderliggende pijn/trauma niet gevoeld hoeft te worden.

Dat vraagt om een goede professionele begeleiding zodat hij/zij de onderliggende problemen kan erkennen en er een andere, gezondere, manier mee leert omgaan.

Het kan zijn dat hij/zij hier helemaal niet op zit te wachten. Dan is het belangrijk dat jij de deur open houdt voor het moment dat hij/zij er wel aan toe is er iets over te zeggen. Forceer het niet want dan zal je vriend(in) er niet snel meer over beginnen. Je bedoeling is om juist die deur open te houden en het gevoel te geven dat ze met jou hierover kan praten. Oordeel niet, wijs haar/zijn manier van uiten niet af (hoe erg de manier waarop ze zich nu pijn doet ook is) want dan voelt hij/zij zich niet veilig om er vrij met je over te praten. Als je een opening hebt voor een gesprek, laat vooral de ander het woord doen en luister vooral.

Wat je kunt vragen aan het einde is bijvoorbeeld:
Hoe zou het voor je zijn als je een andere manier hebt om hier mee om te gaan?
Bied bijvoorbeeld aan dat je met hem/haar mee wilt naar de huisarts als dat wenselijk is. Maar dan alleen als ze open staat voor een gesprek met de huisarts of een vertrouwenspersoon (maatschappelijk werker).

Nogmaals: forceer niets en volg de snelheid waarin je vriend(in) de stappen zet.

Ik wens je liefde en wijsheid!

Yvonne
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Eerst met die persoon evt met een andere vriend erover praten, lukt het niet, dan naar de huiarts of maatschappelijk werker gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo'n persoon heeft een probleem, praat met die persoon leg hem of haar uit dat t jou ook pijn doet, en dat je samen hulp wil gaan zoeken,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Praat a.u.b.met diegene.Ze doen zichzelf pijn om niet die veel grotere diepere pijn in hun binnenste te hoeven voelen.Raadt hem/haar aan om met de huisarts te praten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met diegene praten,en zien wat het probleem is.
En als dat niet lukt,ga dan even met diegene (als hij/zij het wilt
naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tja, dat is niet zo simpel. iedereen groeit immers op zijn of haar tempo. anderzijds kan je dat behoorlijk pijn doen als je van iemand houdt die zichzelf pijn doet.
toch kan je hem of haar in wezen niet helpen. je kan er wel voor hem of haar zijn, maar iedereen kan alleen zichzelf veranderen.
Misschien helpt visualiseren wel :stel je in gedachten voor dat de betrokken persoon positief is en vol eigenliefde en dat hem of haar allemaal goeds gebeurt. dan zend je positieve gedachten uit...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit zeg je: je bent niet alleen ik sta hier en ik blijf hier staan net zolang tot jij me nodig hebt. ik hou van je en deel met mij wat jij voelt samen is altijd beter dan alleen. ik ben er en ik ga niet weg.

Dit doe je: niks! wees er voor deze persoon maar het tempo bepaalt hijzij zelf. waarom? hoe meer jij doet hoe minder hijzij je vertrouwd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft zij misschien borderline??Daar is automutilatie een van de onderdelen van.Je kan samen met haar hulp zoeken.Erg vervelend om het mee te moeten maken bij een vriendin.Heel veel sterkte!!