Hoe kan ik rijst lekker plakkerig maken bij het koken?

Vind plakrijst de lekkerste die er is. Welke soort rijst heb je dan nodig? Of is er een algemene manier om rijst plakkerig te maken (zonder gebruik van suiker oid)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
34.8K

Het beste antwoord

heeeeel lang gaar koken maar de smaak en de voedingstoffen verliezen hun waarde kan beter paprijs kopen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dan moet je paprijst kopen.

Toegevoegd na 14 minuten:
Kleefrijst is bekend als Botan rijst (wereldwijd) het Japanse woord van 'knopje'. het wordt ook onder de namen; Lontong, Sushi-en dessertrijst op de markt gebracht. In Toko`s hier wordt hij vaak 'Ketan'genoemd.
Ook gebroken rijst, een goedkoop product omdat de korrels door het transport, het oogsten of verwerken in stukjes gebroken zijn, kan niet drooggekookt wordenEen gebroken korrel neemt nl. veel vocht op en zal daardoor ook plakkerig worden. De mooie langwerpige korrels zullen dus niet snel plakken, de kleine ronde korrels wel.
amc
13 jaar geleden
Rijst wordt plakkerig als je wat meer water gebruikt en de rijst daar langer in laat staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb hier nog een groot pak staan.( per vergissing gekocht in een Chinese supermarkt alhier)
Weet begot niet wat ik ermee moet aanvangen.
Zal wel met de meeste rijst lukken die kapotgekookt is , maar de heel goedkope plakrijst dient daarvoor.

Toegevoegd na 3 minuten:
Die rijst die ik hier heb heet :Green Dragon- Thai Glutinous Rice
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar heb je rijst met een ronde korrel voor nodig. Ga vooral geen Lassi Toverrijst te lang koken of zoiets, dan krijg je alleen een misselijkmakende drab in plaats van de kleefrijst die je zo lekker vindt.

Het beste kun je hiervoor sushirijst kopen, maar ga er wel voor naar de toko; bij de supermarkt betaal je je scheel aan een klein zakje. Als je het niet ziet staan bij de toko, vraag er dan naar, het is onder veel verschillende namen in de handel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kleefrijst ik ken het onder de naam ketan gebruiken in de toko te koop in de supermarkt weet ik niet. Wel erg lekker om lemper of beras ketan te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rijst gewoon koken, daarna in een vergiet afspoelen met heet water en niet omscheppen, deksel er op en 5 min. laten staan! Plakt als geen ander!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een zak goedkope rijst kopen, dus geen snelkookrijst.
Met veel water snotgaar koken en je hebt de lekkerste plakrijst die er is.
Vroeger kookte mijn moeder het wel in melk en niet om rijstepap te maken, maar plakrijst.
Bouw er op je bord een bergje van, gat bovenin maken, klont roomboter erin, kaneel erover strooien en je hebt een heerlijk maaltje.