krijg ik mijn loon doorbetaald tijdens ziekte met een 0-uren contract? en nog wat dingen..

Hallo, ik werk als vakkenvuller bij een supermarkt en ik ben daar 1,5 jaar geleden aangenomen met een 0-uren contract.
Ik ben benieuwd naar een aantal zaken.

1. Hoelang is een 0-uren contract geldig? ik heb namelijk gehoord dat deze na 6 maanden automatisch om wordt gezet in een gewoon arbeidscontract? ( er is mij ook verteld dat mijn 'contract is verlengd met een jaar,' wat houdt dit wettelijk gezien in?

2. Stel dat ik geen 0-uren contract meer heb, is mijn werkgever dan verplicht om mij door te betalen tijdens langdurige ziekte op basis van bijv. het gemiddeld aantal gewerkte uren van de laatste 3 maanden?

3. Als ik 3 losse jaar contracten heb gehad, kan mijn werkgever dan voor het einde van het 3de jaar contract zeggen; na dit contract krijg je geen nieuw jaar contract meer want dan zijn we verplicht je een vast contract te geven, of moet hij hier een betere reden voor hebben?

Als iemand dit, of 1 van deze dingen weet hoor ik het graag! links zijn ook altijd welkom.

alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (2)

Goed daar gaan we:
1. In principe mag je zoveel 0-uren contracten krijgen als je werkgever wil, maar de wetgever zegt dat als je 3 maanden achter elkaar een bepaald aantal uren hebt gewerkt er aangenomen mag worden dat deze uren jouw vaste uren zijn. Als je nu al langer werkt, kun je zeggen dat het gemiddelde aantal uren dat je per week hebt gewerkt jouw contractomvang is. Om dit contract ook daadwerkelijk te krijgen moet je dus wel een advocaat/juridische ondersteuning inschakelen, want anders gaat het niet automatisch over in een ander contract.
2. de werkgever moet jou uitbetalen het gemiddelde aantal uren dat je de laatste 3 maanden voor je ziekte hebt gewerkt. Dat geldt altijd, ook bij iemand die bijvoorbeeld een contract heeft van 20 uur en de laatste 3 maanden 30 uur gewerkt heeft.
3. na 3 tijdelijke contracten mag je werkgever zeggen bedankt en veel succes verder. Momenteel is er wetgeving gemaakt dat jongeren onder de 27 5 tijdelijke contracten mogen hebben met een maximum van 4 jaar. Dus je als je nog geen 27 bent mag je nog een verlening krijgen daarna.

Toegevoegd na 2 minuten:
aanvulling op vraag 1. Als je een maand minder werkt dan wat je gemiddeld de afgelopen tijd hebt gewerkt (dus minimaal 3 maanden) dan moet jouw werkgever eigenlijk dat bedrag in die slappere maand ook uitbetalen. Als hij dat niet doet, dan kan je dat bedrag van hem claimen. Daarvoor hoeft je contract niet te wijzigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zover ik weet mag sinds 1999 geen nul uren contract meer gegeven worden ze zijn verplicht een aantal uren vast te geven, hebben ze die aantal uren geen werk voor je mogen ze je niet zomaar naar huis sturen, ze zijn verplicht die aantal uren te betalen.