Welke soorten klei kan je bakken in een keukenoven?

Aangezien een klei oven nogal prijzig is vraag ik mij af of het ook mogelijk is om een klei soort te gebruiken die ik met een gewone keukenoven kan afbakken. Het moet wel klei zijn waar je fatsoenlijke sculpturen van kan maken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
87.7K

Het beste antwoord

De ideale baktemperatuur ligt (afhankelijk van wat je wilt bakken) tussen:

Aardewerk: 950°C en 1150°C.
Steengoed: 1150°C en 1350°C.
Porselein: 1250°C en 1400°C.

Ik dacht dat voor glazuren nog hogere temperaturen nodig waren. Niet alleen de oven is duur, ook de energierekening.

Mijn oven kan pizza's aan tot 220 graden. Een wat betere oven kan vast wel tot 250, maar dus dat komt ook niet echt in de buurt.

Je kunt de klei zoals DAS en FIMO wel wat verharden in een gewone oven, maar dat is mijns inziens geen klei. Er zitten ook verharders in, in tegenstelling tot Chamotteklei een veelgebruikte boetseerklei.

Fimo klei kan in een half uur gebakken worden op 120°C, dus in een gewone oven. De klei hard ook niet uit bij kamertemperatuur. Ik neem aan dat aan Fimoklei specifieke verharders worden toegevoegd.

DAS klei is een klei die wel hard bij kamertemperatuur en dus niet gebakken wordt. Ook hier zullen wel harders aan worden toegevoegd, maar het verschil met FIMO is dat het dus ook hard kan worden tijdens het werken.

Als echte klei - zoals Chamotteklei - uitdroogt kan je het eenvoudig weer soepel maken door het vochtig te maken in een natte handdoek of bak water.

Het idee van klei bakken op de hoge temperaturen is bedoeld om het aardewerk steviger te maken. Na het bakken is het ook geen klei meer als je het in het water legt. Wil je het waterdicht maken (zoals een vaas) dan moet je het ook glazuren.

Als je een gewoon blok klei dat door drogen keihard is geworden in het water legt, wordt het op den duur weer helemaal kneedbaar. Dat zou ook gebeuren met een aardenwerkenschaal, of ongebakken vaas, dus dat is onwenselijk. Als je een echte kleisoort gebruikt moet je het óf afbakken in een kleioven of het werkstuk niet meer aan water blootstellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

volgens mij kan je klei dat je kan bakken, ook in een gewone oven bakken, of dat even handig is voor je oven is weer een andere vraag.

Bij het bakken gaat het om het verhitten, dat doet een klei oven en dat doet een gewone oven, daar doet de soort klei niks aan af.

Toegevoegd na 48 seconden:
fimoklei kan je zowiezo in een gewone oven bakken

Toegevoegd na 2 minuten:
yep wat ik dacht, de klei is niet zozeer het probleem, maar de vraag of je oven het aankan, het schijnt dat deze 1000 graden aan moet kunnen om gewoon klei te kunnen bakken.

DAS klei is trouwens ook een klei die in een gewone standaard oven kan
13 jaar geleden
alleen de fimoklei en de das, en misschien meer van die merken die vooral door kinderen gebruikt worden. Voor het "echte"werk heb je temperaturennodig waar je oven niet eens in de buurt komt