Verschilt het karakter tussen een kater en een poes veel?

Zelf heb ik een 12weken oude kater. Hij is egt extreem druk hij sprint de hele dag door de kamer heen en weer en hangt en klimt overal aan.
(het ligt zeker ook aan de leeftijd), maar ik heb gehoord dat het ook zo is omdat het een kater is. En dat poesen veel rustiger zijn.
Is dat waar? Of maakt het verschil niet uit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
27.7K

Antwoorden (7)

Volgens mij maakt dat niets uit. Jonge katjes zijn nou eenmaal heel druk. Dat is speelsigheid, gaat vanzelf weer over.

Hou hem af en toe bezig met speeltjes, dan zal hij minder snel de gordijnen in klimmen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hier is nooit serieus onderzoek naar gedaan, dus het blijft bij een subjectieve mening.
naar mijn ervaring zijn katers wat gemoedelijker, en zijn poezen wat vinniger.
Rieneke1
13 jaar geleden
Ik heb katers en poezen (gehad) en mijn ervaring is dat er geen verschil tussen is. Iedere kat heeft zijn eigen karakter. Ik heb wel gemerkt dat cyperse katten, zowel kater als poes meer jagen en met prooi thuiskomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het karakter niet zo zeer afhangt van het geslacht, maar meer hoe de ouders zijn en hoe het kitten opgroeid. Daarbij is de socialisatie heel belangrijk en bepaald voor een deel hoe het diertje later zal zijn. Jouw kat zou eigenlijk nog bij zijn moeder moeten zijn. Heeft jouw kater een speelmaatje? Katten zijn sociale dieren en in de fase waarin hij nu zit is er een piek in het sociale gedrag en speelgedrag. Zijn extreme drukte heeft niet alleen met de leeftijd te maken, maar als hij geen speelmaatje heeft, zal het alleen maar erger worden en heb je kans dat hij gedragsproblemen gaat ontwikkelen. Dus als het nog kan, er snel nog een broertje of zusje bijhalen! Doe je de kat een groot plezier mee! Kunnen ze met elkaar spelen in plaats van je huis slopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb zelf ook een kater. die is nu 1,5jr oud.
maar de eerste paar maanden werd ik soms echt moe van hem. kon niet eens rustig iets op tv kijken. want ik moest hem steeds in de gaten houden. als ik wist waar hij was was het nog zo van wat doet hij daar.
maar nu we dus een tijd verder zijn vind ik hem heel stuk rustiger. miss 1a2x per dag dat hij even zijn energie kwijt moet en overal rent. wat ik normaal vind.

denk dus dat het zeker aan de leeftijd ligt, maar ook aan het karakter. de ene is gewoon drukker als de andere
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jonge katten zijn speels, zien geen gevaar en lopen in zeven sloten tegelijk. Eén dag met een jong katje in huis en je weet precies wat 'kattenkwaad' is. Daar zijn het jonge katjes voor, en dat is vaak ook de charme van zo'n klein ding.
Als ze groter worden, en zeker als ze 'geholpen' zijn, zie je het volwassen karakter naar voren komen. Een kater is vaak wat rustiger, die kan uren in de zon liggen en het zal zijn tijd wel duren. Als hij maar op tijd zijn natje en zijn droogje krijgt, en een schone kattenbak op zijn tijd.
Een poes, in mijn ervaring, is vinniger. Ze jaagt meer, zal sneller een andere kat op zijn plek zetten, en als er een nieuwe kat bijkomt, zal de poes meer stampij maken dan de kater.
Zeker als poes ooit een nestje gehad heeft, zal ze haar gezin als haar kinderen zien, die ze moet voeden en verzorgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een (ex)kater en een poes, broer en zus, bijna 12 jaar oud. De zwarte kater doet en deed niets liever dan ongestoord buiten verscholen onder een boom liggen, en komt af en toe even in de sokken om te eten en een knuffel te halen. Hij wordt alleen echt actief als er een buurkater de tuin in komt.
De schildpadpoes (zwart/bruin) is meer te vergelijken met Road Runner. Die heeft af en toe momenten dat ze wèl rustig is, maar doorgaans sluipt ze buiten rond, rent door het huis, springt op de kast (2 meter hoog...) en er weer af, rent weer naar buiten, komt mauwend binnen... En soms gaat ze door en door en door, dat noem ik altijd maar haar stuiteruurtje, twee keer per dag een complete marathon met hindernisbaan ;-)
Ik heb weleens gehoord dat schildpadkatten feller zijn, of dat in het algemeen klopt weet ik niet maar voor deze dame klopt het zeker.
Ik heb beide katten niet meegemaakt als kitten, maar ook toen was het verschil al duidelijk zei hun vorige eigenaar.