Bestaat TIJD?

Ik denk dat tijd niet bestaat. Een mensenleven en zelfs de mensheid is eindig. Tijd is oneindig. Dus na de mensheid zal het begrip tijd verdwijnen toch?

Voor de duidelijkheid..In mijn vraag bedoel ik dat mensen het begrip tijd hebben verzonnen. En ze hebben geconcludeerd dat tijd oneindig moet zijn. Maar als de mens ophoudt te bestaan. Wie zal er dan nog roepen dat tijd bestaat?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.8K
Antoni
15 jaar geleden
Ik begrijp de redenering in je vraag niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor de duidelijkheid..In mijn vraag bedoel ik dat mensen het begrip tijd hebben verzonnen. En ze hebben geconcludeerd dat tijd oneindig moet zijn. Maar als de mens ophoudt te bestaan. Wie zal er dan nog roepen dat tijd bestaat?

Het beste antwoord

Tijd bestaat niet...

We meten wel iets, dat wel, maar dat wat er werkelijk gebeurt is geen tijd...
toekomst is iets wat nog moet gebeuren en is derhalve (nog) niet.
verleden is iets wat al gebeurd is en is derhalve niet (meer)
Dus toekomst en verleden kunnen we meteen wegstrepen, het is er nu gewoonweg niet...

dus wat is nu? ja nu? en nu? het is een continuum, a neverending story, a big mistery...
Dat wat we meten is tijdsduur, tussen een nu dat was tot een nu dat vervolgens was, daar staan een aantal trillingen voor, die heel nauwkeurig vastgelegd kunnen worden. Dat aantal is dan tijd, of tijdspanne, of tijdsverloop...
Zonder geheugen is er geen tijd... zonder denken is er geen tijd... zonder besef is er geen tijd... hoe kun je de tijd vergeten? omdat het er in werkelijkheid niet is...

wat jij zegt klopt helemaal... goed gededuceerd...

tijd is menselijk, meer niet... en niet de waarheid...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, nu heb ik je wel een plusje kunnen geven - je karma is bij mij weer wat gestegen! Of we er in de praktijk veel aan hebben weet ik zo niet, maar dit is wel het soort overpeinzingen dat, op één of andere manier die ik niet in woorden kan vatten, hout snijdt.

Andere antwoorden (11)

Alleen als we aleen in het heelal zouden zijn.
Daarnaast is ook het begrip tijd erg relatief.
Hoe zou een ééndagsvliegje de tijd ervaren?
We zien licht van sterren die misschien al mijjaren jaren niet meer bestaan.
In die zin zal tijs altijd bestaan.

Toegevoegd op 24-04-2009 22:38:51
Niet tijs " zou hij wel willen " maar tijd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jij zegt: tijd bestaat niet en tijd is oneindig. Hoe kan dan iets dat niet bestaat toch een eigenschap (oneindig) hebben?

Toegevoegd op 24-04-2009 22:41:24
Tijd en het begrip tijd zijn twee verschillende dingen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb de vraag gesteld ..als een mens. Ik behoor tot die mensheid die dus de tijd eigenschappen kan geven. Zodra de mens ophoudt te bestaan zal ik ook niet meer kunnen roepen dat de tijd wel of niet bestaat :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Maar als je het opschrijft dan kan het de mensheid toch overleven?
Het feit dat dingen na elkaar en niet allemaal tegelijk gebeuren, geeft al aan dat TIJD bestaat. Er zou nooit iets veranderen, als er geen TIJD zou bestaan. Niets en niemand zou ouder kunnen worden of zich kunnen ontwikkelen. Zonder TIJD kan er eigenlijk niets bestaan. Mijn conclusie is dat TIJD zeker bestaat.
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is niet helemaal waar. De natuurkundige wetten zijn uitstekend formuleerbaar zonder tijdscomponent.
Jouw mening dat tijd ophoudt te bestaan wanneer er geen mensheid meer is, is een filosofische. Eigenlijk moet je zeggen dat tijd ophoudt te bestaan zodra er geen bewuste waarnemer meer is.

Maar dat geldt dan voor alles. Ook voor de ruimte. Ook voor de zon. Ook voor de geschiedenis.

Dus zodra de mensheid (of: een bewuste waarnemer) er niet meer is, houdt alles op. Ook de geschiedenis. In die zin zal de mensheid er nooit geweest zijn zodra de laatste bewuste waarnemer zal zijn verdwenen.

Maar in hoeverre dit soort filosofische overpeinzingen een relatie heeft met de door ons ervaren werkelijkheid...?

Ook al hebben wij de tijd gecreëerd, dan impliceert dat dat de tijd er altijd zal zijn zolang wij er nog zijn. Wat er eventueel daarna gebeurt, is niet van belang, toch?

Je kunt dus niet zeggen dat de tijd nu al niet bestaat omdat ze straks, als wij er niet meer zijn, niet meer zal bestaan.

Als je begrijpt wat ik bedoel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tijd is een concept net als afstand, de wortel van een getal of de zwaartekracht, maar verdwijnt de zwaartekracht als wij er niet meer zijn?

Toegevoegd op 24-04-2009 23:16:18
M.a.w. verdwijnt een concept ooit?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tijd bestaat niet, verleden wel. Als de toekomst nu is ,is het al verleden(tijd)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De tijd is volgens mij een intrinsieke eigenschap van het heelal. Naarmate de tijd vordert wordt het heelal steeds wanordelijker. Dit is het principe dat de entropie met de tijd toeneemt. Omdat in een gesloten systeem de entropie, de mate van wanorde, altijd moet toenemen, geeft dit een richting van de tijd aan. Een willekeurig proces zal dus van een ordelijk begintoestand naar een wanordelijk eindtoestand verlopen. Dit verloop is wat men de tijd is gaan noemen.

De tijd is hier op aarde netjes verdeeld in jaren, dagen, uren, minuten, enz... Heeft allemaal min of meer te maken met de omloop van de aarde om de zon en de draaiing van de aarde om haar rotatieas. Maar dit zijn menselijke constructies om gebeurtenissen in onze ruimte-tijd continuüm aan te wijzen. Het echte verloop van tijd zit hem in het continu en onstuitbare neiging van het heelal naar wanorde. Entropie...

Dit feit van het verloop van tijd impliceert dus dat tijd bestaat. Zonder tijd, geen verloop. Het is ook volkomen onbelangrijk of een bepaald proces een waarnemer heeft of niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1 voor het noemen van de tijdspeil door entropische effecten
bij het ontstaan van het heelal (big bang) is ook tijd ontstaan. Vanaf dat moment zijn er gebeurtenissen die een bepaalde tijd duren. Voor de big bang was er niks wat een bepaalde tijd duurt en dus ook geen tijd
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tijd is gewoon een begrip bedacht door de mensheid om structuur aan het leven te geven.
Het is gewoon het verloop van dingen. Dat je zegt dat tijd verdwijnt als de mensheid verdwijnt is dus qua gedachten gang correct.
Toch zullen de dingen gewoon doorgaan, alleen de betekenis 'tijd' die de mensheid eraan geeft gaat dan verloren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als de mensheid ophoudt te bestaan, verdwijnt tijd niet. Er is beslist leven buiten ons zonnestelsel die op gelijke voet staan die ook het concept tijd begrijpen. Ons einde is niet het einde van alles.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het enige zekere is dat de zon op komt en weer onder gaat alles wat de mensheid daar aan toe gevoegd heeft zijn de uren,minuten en seconde enz.
Zo is het op de noord pool veel minder lang licht.
Dus er bestaat wel degelijk een vorm van tijd.
(relatief)