Wat te doen tegen pijn in je kaak/tandvlees?

Een verstandskies achterin het rechtse deel van mijn onderkaak is bezig door te komen, maar daardoor is dat tandvlees rondom dik/een beetje opgezwollen en doet het nogal pijn. Wat kan ik daar tegen doen? Ik heb er vandaag al paracetamol tegen geslikt.. 't Is zo'n vervelende bonkende zeurende pijn.
Volgens mijn moeder moet ik donderdag naar de tandarts als het dan nog niet over is..

Toegevoegd na 1 dag:
Ik ga vandaag naar de tandarts.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Dat is een verstandige opmerking van je moeder.
Beter is nog om morgen al de tandarts te bellen, de situatie uit te leggen en alvast een afspraak voor donderdag te maken. Als je donderdag pas gaat bellen (en de pijn is dan zeer waarschijnlijk nog erger geworden) heb je kans dat het voor de tandarts wat lastiger wordt om een plekje voor je te vinden.
Als een verstandskies een beetje doorkomt zorg je er eigenlijk voor dat er etensresten onder het flapje tandvlees kunnen komen dat er nog half over heen hangt. Dat kun je met een borstel niet verwijderen en gaat onder je tandvlees broeien. Dat doet pijn. Wat je kunt proberen is het de komende dagen een beetje stuk te poetsen waardoor de rest van de kies wat makkelijker door kan komen. Dat doet natuurlijk ook pijn, maar ervan afblijven zorgt er alleen maar voor dat het ontstoken blijft.
Paracetamol slikken om in ieder geval rustig te slapen is prima, en een ijsklontje in je mond helpt ook om tijdelijk de pijn wat te verzachten.
Als je morgen de tandarts belt en de situatie uitlegt kan er vaak telefonisch al prima ingeschat worden (bijv. aan de hand van rontgenfoto's die ze daar van je hebben) of het al niet verstandiger is om diezelfde dag al te komen.
Sterkte in ieder geval!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Voor mijn zoontje van 1 heb ik voor doorkomende tandjes dentinox. dat is een druppeltje wat het tandvlees een beetje verdoofd.
dat zal bij jou ook wel een beetje helpen denk ik.
het kost ongeveer 5 euro bij de drogist
13 jaar geleden
Spoelen met Bocasan of aanstippen met Chamodent druppels van VSM (is eigenlijk voor kinderen maar verdoofd de pijn een beetje).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is echt vervelend. Een afspraak maken met de tandarts is sowieso geen slecht idee.
Maar toen ik vreselijk last had van mijn verstandskies, heb ik een bijtring (waar baby's ook graag op kauwen als hun tandjes doorkomen) geleend en serieus, het haalt de pijn niet weg, maar biedt wel even verlichting.

Sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die bonkende pijn komt doordat de verstandskies hoogstwaarschijnlijk tegen de wortel van de voorste kies drukt. Als hij voldoende ruimte zou hebben, zou je niet zo'n pijn hebben.

Bel gelijk morgenochtend de tandarts. Hij kan aan de hand van foto's zien of het goed doorkomt, anders wordt hij verwijderd.

Hou in de tussentijd een washandje met ijsblokjes erin tegen je wang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het volgende uiterst goedkope middeltje heb ik van een tandarts:
verdun een hoeveelheid waterstofperoxyde 3% met een gelijke hoeveelheid water. En dan goed spoelen. Niet doorslikken.
Werkt uitstekend!!
Een flesje waterstofperoxyde 3% is bij de drogist te halen.

Ënkele keren herhalen, maar na een keer of drie is het wel over.