Hoe lang gaat PVC vijverfolie ind e praktijk mee?

De ene site zegt: Max 2 jaar. De ander geeft 5 een derde beweert 10 jaar. Wie heeft het gebruikt en heeft ervaring met de levensduur van dit folie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

Er zij tegenwoordig drie belangrijkste soorten vijverfolie.

1 p.v.c. folie......levensduur 5 tot 12 jaar.
2 p.e. folie........ levensduur20 jaar.
3 rubber folie....levensduur 30 tot 50 jaar.

Echter in alle soorten folie zitten goede en slechte kwaliteiten, vijvers is mijn vak en ik heb met alle soorten folie gewerkt, vroeger was er alleen maar p.v.c. folie, op den duur gaat de weekmaker er uit, en wordt het folie stug en zelfs breekbaar.

P.e. is uitstekend folie, maar erg moeilijk te plooien, dus moeilijk te verwerken.

Rubberfolie (Amerikaans) 1mm. dik, geven we levenslang garantie op!!! Is zeer elastisch, in zeer veel maten leverbaar, zeer goed te repareren, is blijvend soepel, zou je over 20 jaar gaan verhuizen, kan je het nog steeds oprollen en meenemen.

Toegevoegd na 9 minuten:
P.V.C. folie heeft ook als groot nadeel, dat er gaatjes in kunnen komen van de larven van het kroosvlindertje.
In een vijver met vissen worden de meeste wel opgegeten, maar in een vijver zonder vissen, komen deze larfjes soms met honderden voor, tijdens het verpoppen van het water larfje, hecht deze zich aan de folie rand net boven water, bij dit vasthechten gaat hij soms dwars door het folie heen, door verdamping ontstaat er een nieuw, lagere waterlijn, waarop zich nieuwe larfjes kunnen hechten, dus nieuwe gaatjes, zo kunnen er in een warme zomerperioden honderden gaatjes ontstaan voornamelijk in het p.v.c. folie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Zolang je het gewoon laat liggen gaat het wel 30 jaar mee, als je het erweer uit haalt en het ergens anders in je tuin wilt gebruiken dan gaat het kapot na een paar jaar al. Vijverrubber folie gaat makkelijk 50 jaar mee maar is een stuk duurder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, toen ik 1 was heb ik een vijver aagelegd bij mijn ouders in de tuin :p. Nee, ikzelf niet, maar mijn ouders wel... Ik heb ook veel geïnformeerd over vijvers in de afgelopen jaren, ook diverse vijvers aangelegd, dus ja, ik weet er wel het een en ander van af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn ervaring is inderdaad dat als het ligt, dat het goed blijft, maar als je het er uit haalt breekt het omdat het niet elastisch meer is
mijn vijver ligt er nu 11 jaar, van goedkope pvc folie, en gaat nog steeds goed. alleen als ik nu de folie wil buigen in een andere vorm zal hij breken, de weekmakers zijn er uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Buiten dat de PVC folie milieu vervuilend is is het ook nog eens zonde van al je werk en investering. Spaar nog even door en ga voor rubber folie. Je blijft dan enthousiast en hebt meer plezier van je investering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een folievijver al meer dan 15 jaar met dezelfde folie.
Bennie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al na gelang de kwaliteit tussen de 5 en de 25 -30 jaar . Let er goed op met leggen dat de folie zo glad mogelijk licht , er geen scherpe stenen of wortelresten onderliggen ! En wat ook heel erg belangrijk is , dat de folie nergens dubbel gevouwen zit . Met gewicht erop zal hij na verloop van tijd gaan breken , wat een lek kan veroorzaken !