Voor kinderen vanaf 18 jaar moet ziektekostenverzekering worden betaald, bestaat er een compensatie van de overheid voor?

De kinderbijslag stopt ook op 18 jaar, hoe kunnen lage inkomens met veel kinderen dit opbrengen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

iemand van 18 die studeert krijgt studiefinanciering en zorgtoeslag. dat lijkt mij een prima compensatie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee.
Er is een gekke mis-link tussen de leeftijd van volwassen zijn, en dus onder regels voor volwassenen vallen (18) en de leeftijd waarop iemand financieel onafhankelijk is (21). Hierdoor ontstaan dit soort schuine situaties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor een persoon van 18 jaar is het normaal dat hij/zij een bijbaantje heeft en zo bijdraagt in de kosten thuis.
De ziektekostenverzekering kan daar dan van worden betaald, laat hem of haar zorgtoeslag aanvragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze gaan er vanuit dat iemand van 18 eigen inkomsten heeft, hetzij uit arbeid, hetzij uit studiefinanciering. Eigenlijk hoort het kind zich dus ook vanaf die leeftijd zelf te verzekeren. Ze moeten toch ergens een grens trekken, en die hebben ze getrokken bij 18. Je mag dus als jij de premie betaald wel degelijk van je kind een bijdrage verlangen, evenals ze kosten voor zorg en inwoning trouwens als je het financieel zo krap hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn een aantal factoren die meespelen maar de kans is zeer groot dat iemand van 18 jaar oud zorgtoeslag zal ontvangen. Klik even op de bron, daar staat alles uitgelegd over de zorgtoeslag en je kan het ook online aanvragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de meeste jongeren zal het geen probleem zijn. Of ze hebben studiefinanciering of werken en dan vragen ze zelf zorgtoeslag aan. Het komt evenwel voor dat 18-21 jarigen thuis wonen, niets verdienen, op die leeftijd niet in aanmerking komen voor een uitkering en toch een zorgverzekering nodig hebben.

Het is een prikkel voor de jongere om te gaan werken.
Zeg niet dat er geen werk is. Er is werk voor iedereen die wil. Waar moeten de Polen anders voor naar hier worden gehaald? (mag van mij hoor). Ik heb soms de indruk dat er jongeren zijn die het wel goed vinden bij hotel Mamma. en dat de hotels niet beseffen, dat iedere volwassene voor eigen inkomen hoort te zorgen.
Ieder werk is waard om te worden gedaan. En zeg niet dat ik uit een luxe positie spreek, want ik heb alles aangepakt in mijn leven om niet afhankelijk te hoeven zijn.

Ik erger me aan ouders die geen kostgeld aan kinderen vragen.