Hoe maak je shampoo?

In de derde klas stond er in mijn scheikunde-werkboek een proefje waarbij je shampoo moest maken, maar aan het einde van dat jaar heb ik al mijn boeken verscheurd (verder geen spijt van btw :D) en ben ik dat 'recept' kwijtgeraakt. Weet iemand hoe je shampoo moet maken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (4)

Hier een site met recepten. Je kunt er recepten voor verschillende soorten shampoo's vinden.

http://www.hekserij.nl/3heksen/shampoo/shampoo.htm
13 jaar geleden
Ik heb iets gevonden op de site:Werkstuk Scheikunde Shampoo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zit nu in de derde, dus heb ik het recept hier:

- in een bekerglas staat 25 Ml zeepoplossing klaar.
- voeg hieraan met een maatcillinder 25 Ml water toe. roer dit ( voorzichtig!) door elkaar
- doe een paar schepjes zout in het bekerglas en roer opnieuw. als de shampoo nog niet dik genoeg is, voeg je nog wat zout toe.
- voeg eventueel nog wat geur- en/of kleurstoffen toe

je kunt de shampoo bewaren in een potje. LET OP dat deze shampoo maar één week goed blijft!

ik weet niet wat die zoutoplossing is.
onze leraar heeft wel gezegd dat het niet echt goede shampoo is en als je het gebruikt je heel veel knopen in je haar krijgt, dus ik heb het niet gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pepermuntshampoo

De pepermuntshampoo is een erg goede Zomershampoo.
Het kriebelt op de hoofdhuid,
en ruikt heel vers.

Je hebt ervoor nodig:
1 handvol pepermuntbladeren
50g witte smeerzeep, desnoods mag ook bruine
¾l gedestilleerd water
50ml alcohol(70%)
10g natriumcarbonat
2 druppeltjes pepermuntolie

Eerst breng je het water in een hoge pan aan de kook.
Als het zo ver is, overgiet je de muntbladeren met ¼l van het water en laat je het geheel nog ca. 20 minuten (met gesloten deksel) zachtjes doorkoken.
Aan de rest van het water voeg je de smeerzeep toe, en als deze kompleet opgelost is, ook het natriumcarbonat. Dit moet nu allemaal 25 minuten goed koken, tot er van de zeepoplossing nog maar ¼l over is. Dan neem je het van het vuur en laat je het afkoelen..
De pepermuntbladeren laat je in een zeef uitdruipen. Het muntwater vermeng je dan met de zeepoplossing. De muntolie los je op in de alcohol en dit doe je ook er bij.
Tot slot roer je alles nog een keer goed. Nu kan je het in een mooie fles doen en... meteen gebruiken!