Is dit asbest?

er zaten 6 a 7 lagen behang over heen, dus oud spul.
de platen zijn 8 a 9 mm dik.
weegt niet veel, klink "hard"

eigenlijk denk ik dat het wat anders is, maar wat is het dan wel?
graag met een link naar een plaatje.

(ik ben niet zelf gaan breken, dit stuk zat los, verder zijn de platen in goede staat)

Toegevoegd na 5 uur:
volgens een installatie bedrijf hier in de buurt is het "nobranda" en volgens hun is dat zonder asbest.
Maar volgens verschillende artikelen bestaat het in twee varianten: de ene zonder de andere met asbest.

Het grootste deel van het werk is ondertussen gedaan. (voordat ik wist dat het in 2 varianten bestaat)
Het behang is eraf, gelukkig heb ik daarbij veel water gebruikt.

-geen idee hoe oud het wandje is, best oud: 7 lagen behang en het hout dat ik door het gat kan zien ziet er ook oud uit. maar of het 15 jaar of 30 jaar is kan ik echt niet zeggen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.9K

Het beste antwoord

Kijkend naar jouw foto's zou ik zeggen: nee.
De meest voorkomende vorm van asbestplaat zijn de bekende grijze golfplaten, daarna zijn er vlakke platen die meestal een paar mm. dik zijn (geen 8 à 9 mm) en vaak hebben ze een 'wafeltjesstructuur'. Asbestplaat voelt 'stenig' aan (asbest in zijn natuurlijke vorm is een gesteente!).

Jouw plaat lijkt mij te dik om asbest te zijn, en als ik goed kijk zie ik houtvezeltjes of papiervezeltjes. Dat duidt op een gewone vezelplaat.

Om geen risico te nemen, moet je het materiaal in elk geval niet gaan zagen of afbreken, maar in z'n geheel demonteren en afvoeren naar de milieustraat. Dan kan het, zelfs als het asbest bevat, weinig kwaad. De vezeltjes komen pas vrij bij breken of zagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dit lijkt gewone oude gipsvezelplaat, ongeveer zoals deze nu ook verkocht wordt (Fermecall). Asbest is meestal minder dik, en in hardere platen geperst met weing lucht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ziet eruit als oud zachtboard.

Toegevoegd na 3 uur:
Een artikel voor je gevonden.

http://www.promat.nl/files/downloads/633809381659005000.pdf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja cavi, ik herinner mij dat ook van vroeger, veel oudere huizen hebben/hadden dat.
Lang leve de gipsplaten van nu.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zachtboard is het zeker niet, dat herken ik wel. Het is hard zoals gips/asbestplaat, maar breekt wel zoals zachtboard. (uitgeprobeerd met stukje in een plastic zakje)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan heb je toch nog wat aan dat artikel over Nobranda, zie toevoeging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gelezen en bedankt (plusje, voor iedereen tot nu toe)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan en succes met klussen verder.
Als ik je vraag zo lees komt het stukje plaatmateriaal uit een oude scheidingswand. Je kunt er in zo'n geval vrijwel zeker van zijn dat het geen asbest is.
Asbest werdt vroeger veel gebruikt als golfplaat voor schuurtjes(dus buiten), als rioleringsbuis, of als onbrandbaar plaatmateriaal in kachels of om constructies brandwerend te bekleden.
Weet je ook hoe oud het muurtje is? Vanaf het begin van de jaren '90 is abest verboden. Dat is nu alweer 20 jaar geleden.

Robert
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dit is geen asbest, dat ziet er toch wat anders uit.
Het ziet er wel uit alsof het wat stof kan loslaten bij verwerking dus ik zou wel adviseren om een mondkapje op te doen.

Voor zover ik het kan beoordelen aan de informatie die jij ons geeft lijkt het een soort isolerende wandplaat. Maar is geen asbest. Gebruik wel een stofkapje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een stofkap is altijd een goed idee alleen een standaard stofkapje zou tegen asbest weinig uitmaken. Ondertussen weet ik dat het niet zo makkelijk te zeggen is of in dit soort materialen asbest zit. Er zijn 3.500 verschillende asbesthoudende producten gemaakt en dit soort platen kunnen asbest bevatten. ( De enige manier om het zeker te weten is het stukje opsturen naar een lab.
Vroeger werd in de meeste bouwmaterialen asbest gebruikt. Het is ook in vele vormen en toepassingen. Den niet alleen aan dakplaten. Maar ook in vloerbedekking en bv remvoeringen, rioleringen en zelfs waterleidingen. Dus kijk uit met oude producten. Neem het zeker voor het onzekere! En behandel het alsof het asbesthoudend is.