Mag je baas zomaar je vakantie weigeren?

Ik sprak iemand op de markt,die heel mistroostig zei dat hij geen vrij kreeg in de maanden juli en augustus door de drukte

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K

Het beste antwoord

Ja, dat mag maar niet zomaar.

Een werkgever moet de werknemer elk jaar in de gelegenheid stellen om zijn vakantiedagen te nemen, maar in geval van gewichtige redenen kan de werkgever een verzoek tot het opnemen van vakantie weigeren.

Van een gewichtige reden is sprake als het inwilligen van het verzoek om vakantie op te nemen leidt tot een ernstige verstoring van de bedrijfsvoering. De wet geeft alleen niet precies aan wanneer er sprake is van een ernstige verstoring van de bedrijfsvoering. Dus het is een beetje en welles-nietus spelletje.

Persoonlijk vind ik drukte een goede reden voor vakantieweigering. Als een werkgever geen ander personeel heeft om afwezigheid op te vangen in een hele drukke tijd, zal de werknemer gewoon even in een andere tijd vakantie moeten nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Als het een seizoensbedrijf is en de maanden juli en augustus zijn seizoen (markt dus !!) vind ik dat logisch. Bovendien moet zoiets toch bekend zijn op het moment dat je een baan accepteert. Zomer en vakantiemaanden zijn voor een markt per definitie drukke maanden (toerisme !!!!), dus niet zeuren maar genieten en dan maar in een andere periode vakantie nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat kan. Je hebt wel recht op vakantie, maar als je werk met zich mee brengt dat het gedurende een bepaalde periode extra druk is, dan mag hij in die periode je vakantie-verzoek afwijzen, omdat hij die man(mens)kracht dan niet missen kan.
Natuurlijk heeft iedereen recht op vakantie, maar dan gedurende een rustige periode.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een goede arbeidsovereenkomst hebt dan staan hierin de details van vakantie en opname van vrije dagen vermeld.
als in je contract staat dat je in bepaalde periodes geen vrij mag nemen dan ligt dit vast.
staat hierin niets vermeld dan kan de baas je geen vakantie weigeren zonder overleg maar enkel verzoeken om je vakantie uit te stellen in ivm de drukte .
Meestal gaat dit in goed overleg...lukt dit niet dan kan die persoon naar de ondernemingsraad gaan en daar de zaak ter beoordeling geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat mag een werkgever doen. Als je zeker wilt zijn dat je in die maanden vakantie wilt hebben dan moet je dat zo vroeg mogelijk indienen bv in januari. Als je werkgever toestemming geeft om in die maanden vakantie vieren dan kan hij/zij niet zomaar je vakantie terug draaien, en zeker niet als je dan al geboekt hebt. Geef jij je vakantie op het laatste moment door dan kan je wergever weigeren en heb je niks in te brengen. Dus het is verstandig om altijd eerst je vakantie aan te vragen wachten op goedkeuring en dan vakantie boeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat mag.
als er gewichtige redenen zijn, bv een drukke periode.
je baas moet dit wel binnen 2 weken na aanvraag afkeuren.
heb net zo'n akkefietje gehad op werk bij mn man (Nefit).-
dachten hun eigen regels even te Bepalen.
heb contact gehad met juridisch loket en ook op internet diverse sites gevonden (postbus 51, CNV, advocaten sites, genoeg als je googled)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de zorg is dat ook.
Het kan immers niet zo zijn dat alle begeleiders tegelijk op vakantie zijn, waardoor bewoners 3 weken geen zorg krijgen.
Lijkt mij logisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat mag als er bijvoorbeeld sprake is van drukte of als iedereen in dezelfde periode vakantie wil en het bedrijf daardoor onderbezet raakt.

Ik heb zelf ook gewerkt bij een bedrijf waar de grote piek in juli en augustus was. En ja, dan is het alle zeilen bijzetten om door die drukte heen te komen.

Die persoon kan dan heel mistroostig geweest zijn, maar bepaalde eisen aan bijvoorbeeld vakantie/vrije dagen opnemen horen bij bepaalde sectoren. Je gaat ook niet in een restaurant werken als je alleen overdag wilt werken, of in een hotel als je op vakantie wilt in het hoogseizoen.