waarom wordt er nog steeds fluoride in tandpasta gestopt?

Zojuist was ik door Facebook aan het scrollen en kwam ik een bericht tegen van 'Healthwatch Nederland', waarin beschreven wordt dat fluoride (een stofje wat in veel tandpasta's zit) ervoor zorgt dat je lichaam makkelijker aluminium opneemt. Dit aluminium gaat naar je hersenen toe. Daarbij wordt aangegeven dat bij mensen met alzheimer te zien is dat er een overvloed van aluminium in de hersenen bevinden.

Na een klein theoretisch onderzoekje, ben ik er achter gekomen dat fluoride:
- een belangrijk stof is voor atoombommen;
- het glazuur van tanden en kiezen versterkt;
- door je slijmvliezen wordt opgenomen, dus ook als je het uitspuugt krijg je fluoride binnen;
- zorgt voor een IQ daling (volgens een onderzoek van de Universiteit van Harvard);
- volgens sterke aanwijzingen kanker veroorzakend zijn.

Hieruit resulteert mijn vraag: Waarom wordt er nog steeds fluoride in tandpasta gestopt, terwijl wetenschap 'bewijst' dat er meer nadelige gevolgen aan zitten dan voordelige gevolgen.

Facbeook post: https://www.facebook.com/healthwatchNL/photos/a.221614721527358.1073741828.207756262913204/428216664200495/?type=3&theater

Bronnen:
http://gezondheidenvoeding.nl/gezondheid-gezond/fluoride-in-tandpasta-gevaar-voor-de-gezondheid/
https://www.healthwatch.nu/2016/11/21/waarom-fluoride-in-tandpasta-vergif-is-voor-je-lichaam/
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/65666-waarom-zit-fluor-in-tandpasta.html

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (2)

Volgens de heersende wetenschap zijn de voordelen groter dan de nadelen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heel simpel: omdat de bewezen voordelen opwegen tegen de bewezen nadelen.

Voor heel veel stoffen geldt: in de juiste dosering kan het heel gezond zijn, terwijl het bij overdosering heel ongezond kan zijn. Het artikel van Health Watch is daarin uiterst dubieus: om een negatief effect van opname van fluoride door het mondslijmvlies tijdens het tandenpoetsen op het IQ te "onderbouwen" wordt bijvoorbeeld een artikel aangehaald over fluoridering van drinkwater in hoge dosering terwijl daarbij het water wordt doorgeslikt.

Voor heel veel stoffen geldt ook: voor elke gezonde stof is er wel een artikel te vinden dat het tegenovergestelde beweerd. Dat het een stof is voor atoombommen is niet relevant; het gelinkte artikel daarover vind ik zelfs vrij hilarisch. De sterke aanwijzingen dat het kanker zou veroorzaken heb ik nergens onderbouwd gezien. De link tussen fluoride en Alzheimer, via een hypothetische tussenstap aluminium, is evenmin bewezen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Probeer eens een onderzoek te vinden over de gunstige werking van fluoride op de tanden.
Ook de voordelen zijn twijfelachtig.
Reddie
6 jaar geleden
Pus.
Wat buitengewoon ongezond is, is het aanhalen van genoemde onbetrouwbare bronnen.
En dosering? Nooit van gehoord.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij fluoridering van drinkwater kan ik nog begrip hebben voor bezorgde reacties. Daar wordt iets besloten voor alle gebruikers (dus ook met een kunstgebit), en veel keuze hebben die dan niet (behalve flessen drinkwater, ook voor koffie, thee enz.). Maar tandpasta koop je zelf, met of zonder fluoride.
Waarom wordt het erin gestopt? Voor de mensen die het willen kopen. Veel handiger dan zelf kopen en door de tandpasta roeren. Ook stukken veiliger.